De Pomodoro techniek voor je mentorleerlingen

Leren leren op het vmbo

In elke klas zitten wel leerlingen die hun huiswerk niet op tijd af hebben of die moeite hebben met de organisatie van hun schoolwerk. Het gaat vaak om leerlingen die moeite hebben met de executieve functie timemanagement. De vaardigheid timemanagement doet ook een beroep op een aantal andere executieve functies, zoals doelgericht gedrag, taakinitiatie, planning/prioritering, volgehouden aandacht, werkgeheugen en flexibiliteit.

Jongeren en timemanagement

Voor jongeren is timemanagement best wel lastig. Ze hebben te maken met veel verleidingen, ze moeten snel en veel van taak wisselen en ze moeten hun tijd goed indelen. Het is van belang om niet alleen aan het begin van het schooljaar aandacht te besteden aan timemanagement, maar ook later in het jaar. Blijvende aandacht voor de vaardigheid timemanagement is een must in het onderwijs.

De Pomodoro techniek

Als het om de vaardigheden volgehouden aandacht, planning/prioritering en timemanagement gaat, dan is de Pomodoro techniek een geschikte methode voor leerlingen. De Pomodoro techniek is heel eenvoudig en deze techniek helpt leerlingen om hun aandacht te blijven schenken aan één taak of situatie ondanks afleiding(en), verveling of vermoeidheid. Jongeren moeten leren dat ze bijvoorbeeld eerst hun huiswerk moeten maken of eerst moeten leren voor een toets, voordat ze gaan sporten of gamen. Ze moeten leren om hun tijd goed in te delen. Ze moeten leren dat een goede focus veel voordelen kan opleveren.

Hoe werkt de Pomodoro techniek?

Pomodoro verwijst naar de kookwekker (in de vorm van een tomaat) die Frances Cirillo gebruikte om deze techniek te testen. De Pomodoro techniek is een makkelijk toepasbare methode die leerlingen kunnen gebruiken om slim met hun tijd en energie om te gaan.

Maak eerst een planning. Hoeveel pomodoros heb je nodig voor je taak.

  1. Zet je timer/kookwekker op 25 minuten: ga gefocust, geconcentreerd en onafgebroken aan het werk. Neem je 5 minuten pauze (1e ronde).
  2. Zet je timer/kookwekker weer op 25 minuten: ga gefocust, geconcentreerd en onafgebroken aan het werk. Neem je 5 minuten pauze (2e ronde).
  3. Zet je timer/kookwekker weer op 25 minuten: ga gefocust, geconcentreerd en onafgebroken aan het werk. Neem je 5 minuten pauze (3e ronde).
  4. Zet je timer/kookwekker weer op 25 minuten: ga gefocust, geconcentreerd en onafgebroken aan het werk. Neem je 15-30 minuten pauze (4e ronde).

 

Download de gratis poster

 

 

 

Download de gratis Pomodoro-poster van Coach like a Champion voor je mentorleerlingen. Jouw mentorleerlingen kunnen deze poster thuis in hun kamer ophangen. Deze poster is een goed hulpmiddel om timemanagement te versterken.

Meer informatie

Ben je op zoek naar een complete methode voor het mentoraat? Of wil je meer informatie over Slim Studeren VO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.