Blog
Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag
Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen
Tags
Hoe kan een mentor zijn/ haar leerlingen helpen met loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is belangrijk. Het helpt leerlingen bij keuzes voor hun toekomst. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding de kans vergroot dat leerlingen een passende studie of baan vinden (Kuijpers & Meijers, 2012). Een mentor speelt hierin een grote rol. Maar hoe kan je als mentor dit goed doen? Creëer een veilige omgeving Zorg dat leerlingen zich vrij voelen. Dit bevordert open communicatie en vertrouwen. Uit studies blijkt dat een goede mentor-leerlingrelatie cruciaal is voor effectief LOB. Voer persoonlijke gesprekken, luister actief en toon begrip. Als leerlingen zich gehoord voelen, delen ze meer. Zo krijg je beter inzicht in hun behoeften en dromen. Stimuleer zelfreflectie Help leerlingen om zichzelf te begrijpen. Door zelfreflectie maken leerlingen bewuste keuzes. Dit kan met eenvoudige oefeningen: Bespreek sterke en zwakke punten. Bekijk interesses en hobby’s. Evalueer wat ze geleerd hebben van ervaringen. Kuijpers en Meijers (2012) benadrukken dat reflectie helpt bij
Hoe kies je als mentor de juiste mentormethode?
Als mentor speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling en begeleiding van je leerlingen. Je bent niet alleen een luisterend oor, maar ook een gids die hen helpt groeien op het gebied van studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en loopbaanoriëntatie (LOB). Het kiezen van de juiste mentormethode is daarbij essentieel. Maar hoe weet je welke methode het beste past bij jouw leerlingen en jouw manier van werken? In deze blog bespreken we de belangrijkste aandachtspunten en onderdelen die niet mogen ontbreken in een effectieve mentormethode. De behoeften van je leerlingen in kaart brengen Elke groep leerlingen is anders en de behoeften kunnen sterk variëren afhankelijk van hun leeftijd, niveau en persoonlijke achtergronden. Voordat je een methode kiest, is het belangrijk om te onderzoeken: Hoe staat het met hun studievaardigheden? Hebben ze ondersteuning nodig op sociaal-emotioneel vlak? In hoeverre zijn ze al bezig met loopbaanoriëntatie? Een goede analyse van deze behoeften vormt
De onmisbare rol van docenten in loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)
In een snel veranderende wereld is het vermogen om flexibel en toekomstgericht te denken erg belangrijk. Generatie Z, de jongeren die momenteel het onderwijs doorlopen, staat voor de uitdaging om hun plek te vinden in een arbeidsmarkt die constant in beweging is. Banen veranderen, nieuwe technologieën doen hun intrede en maatschappelijke verwachtingen verschuiven. Om jongeren hierop voor te bereiden, is loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) een cruciale pijler binnen het onderwijs. Docenten spelen hierin een sleutelrol. Generatie Z en de toekomst: Wat hebben ze nodig? Om succesvol keuzes te kunnen maken in een voortdurend veranderende wereld, hebben jongeren meer nodig dan alleen een diploma. Ze moeten leren om zichzelf beter te begrijpen, zich bewust worden van hun mogelijkheden en flexibel kunnen inspelen op veranderingen. Dit vraagt om meer dan traditionele kennisoverdracht; jongeren moeten ook persoonlijke vaardigheden ontwikkelen, zoals zelfreflectie, initiatief nemen en strategisch netwerken. De vijf loopbaancompetenties Een effectief LOB-programma helpt
Betere voorbereiding havoleerlingen op het hbo is hard nodig
Bijna een derde van de havisten die doorstroomt naar het hbo stopt voortijdig en één op de tien zelfs al binnen het eerste jaar. Dit is een groot probleem, zowel voor de studenten als voor de maatschappij. Een recente verkenning van de Onderwijsinspectie benadrukt dat betere begeleiding bij studiekeuze, voorbereiding op de hbo-praktijk en structurele aandacht voor studievaardigheden cruciaal zijn om deze uitval te verminderen. Betere voorbereiding van havoleerlingen op het hbo is hard nodig om ervoor te zorgen dat zij beter toegerust zijn op de uitdagingen van het hoger onderwijs. Hoewel er nog geen eenduidige oplossingen zijn, wijzen praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek de weg naar mogelijke verbeteringen. Onderzoek naar doorlopende leerroute havo-hbo De overgang van havo naar hbo blijkt vaak groter dan gedacht. Sicco Kole, onderzoeker bij de Onderwijsinspectie, stelt dat gerichte begeleiding en praktische voorbereiding een grote rol kunnen spelen in het succes van havoleerlingen. Naast studiekeuze en
Belangrijke vaardigheden voor jongeren: De sleutel tot een succesvolle toekomst
In de snel veranderende wereld van vandaag zijn jongeren meer dan ooit gebaat bij een brede set vaardigheden. Naast traditionele kennis zoals wiskunde, taal en geschiedenis, spelen studievaardigheden, sociale vaardigheden, burgerschap en loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) een cruciale rol in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Scholen hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid om sociaal en maatschappelijk competente burgers op te leiden. In deze blog gaan we dieper in op deze essentiële vaardigheden en waarom scholen hier actief aandacht aan moeten besteden. Studievaardigheden: Leren hoe je leert Studievaardigheden vormen de basis voor succes op school. Het gaat hierbij om vaardigheden zoals plannen, prioriteiten stellen, samenvatten, notities maken en effectief omgaan met studietijd. Voor veel jongeren is het lastig om structuur aan te brengen in hun leerproces, zeker met de afleidingen van smartphones en sociale media. Scholen kunnen hierbij helpen door: Lessen over timemanagement en concentratietechnieken te geven. Leerlingen te begeleiden bij
De belangrijke rol van docenten in het ontwikkelen van studievaardigheden in het voortgezet onderwijs
Het aanleren van studievaardigheden is essentieel voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, met name voor degenen die zich voorbereiden op een vervolgopleiding in het hoger onderwijs. Onderzoek toont aan dat goed ontwikkelde studievaardigheden, zoals plannen, zelfregulatie en kritisch denken, een belangrijke voorspeller zijn van studiesucces in zowel het voortgezet als het hoger onderwijs. Toch blijkt dat veel leerlingen deze vaardigheden onvoldoende beheersen, wat hun prestaties en welzijn kan beïnvloeden. Onderzoek onderstreept de urgentie Uit studies van onderwijsinstellingen en universiteiten blijkt dat leerlingen met sterke studievaardigheden beter presteren in het voortgezet onderwijs en de overgang naar het hoger onderwijs soepeler maken. Volgens een rapport van de Onderwijsraad (2022) zijn studievaardigheden zoals effectief plannen en zelfstandig leren essentieel om de steeds complexere eisen van het onderwijs aan te kunnen. Bovendien wijst onderzoek van het Kohnstamm Instituut (2021) erop dat het expliciet aanleren van studievaardigheden leidt tot betere leerresultaten, minder uitval in het
Mentorlessen VMBO: Bereid jouw leerlingen voor op een zelfverzekerde toekomst
Als mentor op het VMBO ben je niet alleen een leraar, maar ook een coach, inspirator en begeleider. Jouw taak is om leerlingen te helpen groeien – niet alleen in kennis, maar ook in vaardigheden en persoonlijkheid. Om mentoren van het VMBO te ondersteunen is de veelzijdige methode Slim Studeren VO voor mentorlessen ontwikkeld. Deze methode biedt alles wat een mentor nodig heeft: van lessen over studievaardigheden en sociale vaardigheden tot loopbaanoriëntatie en groepsvorming. En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. Waarom de methode Slim Studeren VO het verschil maakt Het VMBO legt een cruciale basis voor de toekomst van leerlingen. Naast vakinhoudelijke kennis hebben leerlingen ook praktische vaardigheden nodig om te slagen in een vervolgopleiding of op de arbeidsmarkt. Deze methode combineert alles wat een mentor nodig heeft in één gebruiksvriendelijk platform. Het is dé oplossing om jouw leerlingen optimaal te begeleiden zonder dat je overspoeld wordt door extra
Help, mijn leerling zit vast in een TikTok-bubbel!
Ook al zijn smartphones uit de klas verbannen, blijft het belang van mediawijsheid in het onderwijs groot. Het gaat namelijk niet alleen om het fysiek verwijderen van apparaten, maar om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en kritisch omgaan met digitale media, wat zij ook buiten de klas veel gebruiken. Een concreet voorbeeld hiervan is de zogenoemde “TikTok-bubbel” waarin sommige leerlingen vast komen te zitten. Hoewel TikTok een platform is waar jongeren hun creativiteit kunnen uiten, biedt het ook de verleiding van eindeloos scrollen en een “bubbel” van content die hen blijft aantrekken. Hieronder vind je enkele tips voor leraren en ouders om leerlingen te helpen uit hun TikTok-bubbel te komen en bewuster met hun schermtijd om te gaan. Begrip tonen en de aantrekkingskracht van TikTok bespreken Begin met het erkennen van de aantrekkingskracht van TikTok. Het platform biedt snelle, visuele content die continu nieuwe en interessante video’s toont,
Polarisatie in de klas – Uitdagingen en tips voor leraren
In de huidige samenleving lijkt polarisatie steeds zichtbaarder te worden en helaas blijft dit ook niet buiten de muren van het klaslokaal. Meningsverschillen over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, religie, of culturele kwesties, kunnen leiden tot spanningen en zelfs conflicten in de klas. Deze situatie kan leraren voor moeilijke keuzes stellen: hoe ga je om met polarisatie zonder je neutraliteit te verliezen? En wat kun je doen om de sfeer in de klas positief te houden? In deze blog lees je over de uitdagingen van polarisatie in de klas en bieden we praktische tips voor leraren om met deze situatie om te gaan. De uitdaging van polarisatie in de klas Polarisatie houdt in dat groepen mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, vaak door verschil in mening of identiteit. Dit kan leiden tot vijandigheid, wantrouwen en een “wij versus zij”-gevoel. Voor leerlingen kan het lastig zijn om goed om te