Blog
Help, mijn leerling zit vast in een TikTok-bubbel!
Ook al zijn smartphones uit de klas verbannen, blijft het belang van mediawijsheid in het onderwijs groot. Het gaat namelijk niet alleen om het fysiek verwijderen van apparaten, maar om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en kritisch omgaan met digitale media, wat zij ook buiten de klas veel gebruiken. Een concreet voorbeeld hiervan is de zogenoemde “TikTok-bubbel” waarin sommige leerlingen vast komen te zitten. Hoewel TikTok een platform is waar jongeren hun creativiteit kunnen uiten, biedt het ook de verleiding van eindeloos scrollen en een “bubbel” van content die hen blijft aantrekken. Hieronder vind je enkele tips voor leraren en ouders om leerlingen te helpen uit hun TikTok-bubbel te komen en bewuster met hun schermtijd om te gaan. Begrip tonen en de aantrekkingskracht van TikTok bespreken Begin met het erkennen van de aantrekkingskracht van TikTok. Het platform biedt snelle, visuele content die continu nieuwe en interessante video’s toont,
Tags
Polarisatie in de klas – Uitdagingen en tips voor leraren
In de huidige samenleving lijkt polarisatie steeds zichtbaarder te worden en helaas blijft dit ook niet buiten de muren van het klaslokaal. Meningsverschillen over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, religie, of culturele kwesties, kunnen leiden tot spanningen en zelfs conflicten in de klas. Deze situatie kan leraren voor moeilijke keuzes stellen: hoe ga je om met polarisatie zonder je neutraliteit te verliezen? En wat kun je doen om de sfeer in de klas positief te houden? In deze blog lees je over de uitdagingen van polarisatie in de klas en bieden we praktische tips voor leraren om met deze situatie om te gaan. De uitdaging van polarisatie in de klas Polarisatie houdt in dat groepen mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, vaak door verschil in mening of identiteit. Dit kan leiden tot vijandigheid, wantrouwen en een “wij versus zij”-gevoel. Voor leerlingen kan het lastig zijn om goed om te
Privacytraining voor leraren: Alles wat een leraar moet weten over de AVG
In het digitale tijdperk waarin we leven, speelt informatiebeveiliging en privacy een cruciale rol. Voor leraren is dit extra belangrijk, gezien hun omgang met vertrouwelijke informatie over leerlingen, ouders en collega’s. Om leraren te ondersteunen in hun kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid, is er nu een gespecialiseerde Privacytraining voor leraren beschikbaar. Deze praktische training, speciaal ontwikkeld voor leraren, duurt 1,5 uur en is volledig online te volgen. Na afronding ontvangen deelnemers een certificaat van deelname. Met een prijs van €75 en de mogelijkheid om vergoeding te ontvangen voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten, is deze training toegankelijk en praktisch voor iedere leraar. Waarom een Privacytraining voor leraren? Het beschermen van privacy is van essentieel belang om een veilige leeromgeving te waarborgen. Allereerst, door zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan, toon je als leraar niet alleen respect voor de privacy van leerlingen, hun
Groepsdynamiek op school na de herfstvakantie: Hoe herstel je de balans?
De herfstvakantie is een heerlijke onderbreking in het schooljaar. Het is een tijd waarin leerlingen en docenten kunnen ontspannen, opladen en even afstand kunnen nemen van het dagelijks schoolleven. Maar wanneer de vakantie voorbij is en iedereen terugkeert naar school, kan het soms voelen alsof de dynamiek in de klas is verschoven. De groepsdynamiek kan anders zijn dan vóór de vakantie en is het belangrijk voor docenten om hierop in te spelen. In deze lees je over de veranderingen in groepsdynamiek na de herfstvakantie en hoe je als docent de balans kunt herstellen en een positieve sfeer kunt behouden. Waarom verandert de groepsdynamiek na een vakantieperiode? Vakantieperiodes, hoe kort ook, bieden leerlingen de kans om even uit hun dagelijkse routines te stappen. Tijdens de vakantie gebeurt er veel: kinderen groeien, ontwikkelen nieuwe vriendschappen of interesses en soms worden er zelfs bestaande conflicten verder uitgediept of opgelost. Wanneer ze na de
Mediawijsheid op school: Waarom sterke wachtwoorden cruciaal zijn
In onze steeds digitaler wordende samenleving is mediawijsheid voor leerlingen essentieel. Jongeren worden voortdurend omringd door digitale media: van sociale netwerken en online games tot leerplatforms. Ze staan continu in contact met anderen en delen regelmatig persoonlijke informatie. Het is dus belangrijk dat scholen naast schoolvakken ook aandacht besteden aan mediawijsheid. Denk daarbij aan lessen over online veiligheid, waaronder het aanmaken van sterke wachtwoorden, een cruciale rol spelen. Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid omvat de vaardigheden om bewust, kritisch en actief met media om te gaan. Voor leerlingen betekent dit dat ze moeten leren navigeren door de overvloed aan informatie die online beschikbaar is, maar ook dat ze hun digitale veiligheid begrijpen. Mediawijsheid helpt hen niet alleen om desinformatie te herkennen, maar ook om hun eigen gegevens en privacy te beschermen. Waarom zijn sterke wachtwoorden belangrijk? Wachtwoorden zijn vaak de eerste verdedigingslinie tegen hackers. Veel leerlingen gebruiken eenvoudige wachtwoorden zoals “123456”
Een complete mentormethode voor het voortgezet onderwijs
Mentorlessen spelen een cruciale rol in het voortgezet onderwijs. Een goede mentormethode zorgt niet alleen voor steun en begeleiding, maar biedt leerlingen ook de kans om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen die ze zowel in hun schoolcarrière als in hun persoonlijke leven nodig zullen hebben. Steeds vaker wordt gevraagd om een methode die zich richt op studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies. Met de groeiende druk op tijd en middelen in het onderwijs is een gebruiksvriendelijke, online methode met variatie en flexibiliteit een uitstekende oplossing. Door de methode Slim Studeren VO in te zetten, creëer je een stevige basis die leerlingen niet alleen nu, maar ook in de toekomst zal ondersteunen. Met de lessen van onze methode help je je leerlingen om zelfstandige, evenwichtige en veerkrachtige individuen te worden. Een brede focus op belangrijke vaardigheden Een effectief mentorprogramma gaat verder dan alleen maar het volgen van leerresultaten of persoonlijke gesprekken over
Motiveer leerlingen om na te denken over hun toekomst: 5 inspirerende strategieën
De toekomst is vaak een abstract begrip voor leerlingen, zeker voor pubers. Toch is het essentieel dat zij op tijd beginnen na te denken over hun toekomst. Het is niet alleen belangrijk voor hun schoolprestaties, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling en zelfbewustzijn. Als docent of decaan kun je een grote rol spelen in het helpen vormen van deze mindset. In deze blog lees je vijf inspirerende strategieën om leerlingen te motiveren om na te denken over hun toekomst. Creëer een visie van de toekomst die aanspreekt Voor veel leerlingen kan het lastig zijn om hun toekomst voor zich te zien. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het creëren van een aantrekkelijke visie van wat hun toekomst zou kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door hen kennis te laten maken met verschillende beroepen en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Organiseer beroepenmarkten of nodig gastsprekers uit die over hun
Wat kunnen leerlingen op school leren over vriendschap?
Vriendschap is één van de meest waardevolle relaties die mensen kunnen opbouwen en het is vaak een sleutel tot persoonlijke groei, welzijn en succes in het leven. Voor kinderen en tieners kunnen vrienden hun wereld verruimen, hen steun bieden in moeilijke tijden en hen helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Leraren spelen een belangrijke rol in dit proces. Ze kunnen leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van gezonde, sterke vriendschappen. Hieronder bespreken we een aantal belangrijke lessen over vriendschap. Respect en empathie Eén van de belangrijkste lessen die een leraar aan zijn of haar leerlingen kan leren, is respect en empathie. Vriendschappen bloeien wanneer mensen elkaar respecteren en elkaars gevoelens en perspectieven begrijpen. Leraren kunnen leerlingen aanmoedigen om zich in te leven in de gevoelens van hun vrienden en om te gaan met verschillende emoties, van vreugde tot verdriet en frustratie. Door gesprekken te voeren en lessen te geven over
50 voorbeeldteksten om afscheid te nemen van een collega die met pensioen gaat
Bij het afscheid van een collega die met pensioen gaat, zijn mooie woorden zeker op hun plaats. Afhankelijk van je relatie met de collega, kun je deze woorden aanvullen met persoonlijke anekdotes of herinneringen. Zo wordt het afscheid een moment van reflectie én een viering van een mooie carrière. Hier zijn een 50 voorbeeldteksten die je kunt gebruiken: Informele en hartelijke berichten Het is zo raar om je hier niet meer te zien! Geniet volop van je welverdiende pensioen. Na al die jaren hard werken, is het nu tijd voor rust en ontspanning. Geniet ervan! Bedankt voor de fijne samenwerking. Je verdient dit pensioen dubbel en dwars! Je hebt een blijvende indruk achtergelaten. Veel geluk in deze nieuwe fase! We zullen je missen, maar wensen je alle rust en plezier in je pensioen! Geen wekker meer, geen vergaderingen… gewoon genieten! Het ga je goed! Het kantoor zal niet hetzelfde zijn
Hoe kunnen jouw leerlingen het meest leren van hun eigen aantekeningen?
Het maken van aantekeningen is een vaardigheid die leerlingen helpt om actief met de lesstof aan de slag te gaan. Vaak denken leerlingen dat het opschrijven van wat ze horen als voldoende, maar er valt nog veel meer uit hun eigen aantekeningen te halen. Hoe kunnen jouw leerlingen het meeste leren van hun eigen aantekeningen? Hier zijn een aantal effectieve strategieën die je als leraar kunt aanreiken om hen hierbij te helpen. Het belang van actief luisteren en verwerken Veel leerlingen schrijven woord voor woord op wat de docent zegt. Deze passieve manier van noteren kan echter leiden tot oppervlakkig leren. Moedig je leerlingen aan om actief te luisteren en de informatie die ze horen in hun eigen woorden te verwoorden. Het parafraseren van lesstof zorgt ervoor dat de hersenen de informatie daadwerkelijk verwerken, wat resulteert in een dieper begrip. Tip voor leerlingen: “Schrijf niet alles letterlijk op, maar noteer