Blog

online privacy van leerlingen

Zo kunnen jouw leerlingen hun online privacy beschermen: Praktische Tips

28 januari, op de Europese Dag van Privacy 2025, is het een goed moment om stil te staan bij de online privacy van jouw leerlingen. Leerlingen brengen veel tijd door op internet. Of het nu gaat om sociale media, online huiswerkplatforms of gamen: hun gegevens zijn waardevol. Daarom is het belangrijk om te weten hoe ze hun online privacy kunnen beschermen. Hieronder geven we praktische tips waarmee ze direct aan de slag kunnen. Gebruik sterke en unieke wachtwoorden Een sterk wachtwoord is je eerste verdedigingslinie. Kies altijd een wachtwoord dat lastig te raden is. Gebruik een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens. Vermijd eenvoudige wachtwoorden zoals ‘123456’ of je eigen naam. Tip: gebruik een wachtwoordmanager om je wachtwoorden veilig op te slaan en unieke wachtwoorden te creëren. Wees voorzichtig met wat je online deelt Vraag jezelf altijd af: “Wil ik dat iedereen dit weet?” Vermijd het delen

Lees meer
sociale media en zelfbeeld van jongeren

De onzin van snellezen en snel leren

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat snellezen ten koste gaat van tekstbegrip. Er worden trainingen en zelfs methodes aan leraren en leerlingen aangeboden waarin wordt beweerd dat snellezen en snel leren belangrijke studievaardigheden zijn. Echter blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat dit onzin is. Op het gebied van leren gaat snelheid altijd ten koste van begrip. Er bestaat geen wondermethode om leerlingen sneller te laten lezen en te leren met behoud van tekstbegrip. Leerlingen kunnen na een cursus snellezen en snel leren wel sneller door een tekst heen, maar ze begrijpen er weinig van. In dit artikel gaan we kort uitleggen waarom snellezen en snel leren onzin is. Wetenschappelijk onderzoek naar snellezen Verschillende onderzoekers hebben onderzocht welk effect snellezen heeft op tekstbegrip. Volgens de onderzoekers Rayner et al. (2016) en Baddeley (2003) heeft snellezen geen positief effect op tekstbegrip. Als het gaat om het volledig begrijpen van een tekst, heeft snellezen minder

Lees meer

Tips tegen examenstress

Het is heel begrijpelijk dat een examenperiode erg stressvol voor leerlingen kan zijn. Examenstress is heel vervelend en kan een erg negatieve invloed op je hebben. Gelukkig zijn er dingen die je kunnen helpen om examenstress te verminderen. Hieronder een aantal tips op een rijtje. TIJDENS DE VOORBEREIDING  Slaap voldoende. Een goede nachtrust zorgt voor een betere stemming, meer concentratie en minder stress. Neem regelmatig pauzes. Ga niet non-stop door. Het is belangrijk om regelmatig pauze te houden en iets compleet anders te gaan doen. Ga naar buiten voor een wandeling. Maak een realistische planning. Begin op tijd met leren en maak een goede planning op. Zo hou je het overzicht en kan je een goede balans vinden tussen leren en ontspannen. Praat met anderen. Soms voelt het alsof je de enige bent met examenstress, maar ook je vrienden en klasgenoten hebben er last van. Praten met anderen over je examenstress, lucht op. VOOR HET

Lees meer
Burgerschapsonderwijs bevordert diversiteit

LOB – methode inclusief digitaal portfolio én burgerschap voor het VO

Een LOB-methode, digitaal portfolio én een module burgerschap voor het voortgezet onderwijs. Ben je op zoek naar een complete methode waarmee decanen en docenten van jouw school actief aan de slag kunnen? Wil je gebruikmaken van kant-en-klare uitgewerkte lessen of zelf lessen en opdrachten toevoegen? De LOB-methode Slim Studeren VO biedt scholen veel mogelijkheden en opties om proactief aan de slag te gaan loopbaanbegeleiding en burgerschapsonderwijs. Lessen en opdrachten inplannen voor leerlingen. Leerlingen krijgen automatisch een to-do lijstje van de ingeplande opdrachten. In het overzicht ‘Opdrachten’ kun je als docent zien welke opdrachten zijn gemaakt en welke nog openstaan. Je kunt leerlingen realtime via het dasboard volgen en feedback geven. Importeer eenvoudig de bestaande portfolio’s en ontwikkelde lesmateriaal in ons systeem. Ontzorgend, kwalitatief en gebruiksvriendelijk. Inclusief Digitaal Portfolio Alle opdrachten en gespreksverslagen worden verwerkt in het digitaal portfolio (loopbaandossier of ontwikkelingsdossier). Het portfolio kan eenvoudig meegenomen worden naar het volgend schooljaar. In

Lees meer

Hoe haal je meer uit de mentorendag? Tips voor mentoren

Ben jij ook één van de mentoren die niet kan wachten op de mentorendag? Wij ook! Ben jij ook iemand die het leuk vindt om mensen te leren kennen, te horen wat ze doen en wat ze nodig hebben. Maar hoe start je met netwerken en wat kan je eruit halen? Door te netwerken doe je nieuwe contacten op, deel je kennis en ervaringen, doe je nieuwe ideeën op, enzovoorts. Netwerken tijdens een bijeenkomst is nodig om te groeien én te leren. Dit is precies de reden waarom wij als team naar de mentorendag gaan. Anderen leren kennen en onze ervaringen met elkaar delen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om kennis en ervaringen met elkaar te delen. We hopen dan ook dat er genoeg tijd is om te speeddaten, want we hebben zoveel zin in om andere mentoren te ontmoeten. In dit artikel geven een paar

Lees meer
studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

Waarom het aanleren van leerstrategieën op school zo belangrijk is?

Er zijn veel leerlingen in het voortgezet onderwijs (VO) die het moeilijk vinden om leerstrategieën in te zetten. In het VO komen leerlingen met verschillende basisniveaus van zelfregulerend binnen. Bij zelfregulerend leren zijn leerlingen baas over hun eigen leerproces. Echter wordt er niet genoeg aandacht besteed aan het aanleren van leerstrategieën. Volgens lector Patrick Sins maken leerlingen bij zelfregulerend leren gebruik van drie belangrijke instrumenten: cognitieve strategieën (waarmee je kennis opneemt en je eigen maakt), meta-cognitieve strategieën (waarmee je bepaalt welke methode je het beste kunt gebruiken) en motivationele strategieën (drijfveren). Uit studies van Askell-Williams en collega’s (e.g. 2015) blijkt dat leerlingen meer en beter leren als leraren in de les hieraan aandacht besteden. Vaak denken leraren dat leerlingen al weten welke leerstrategieën er zijn, en hoe, waarom en wanneer ze die kunnen gebruiken. Echter laat de praktijk iets anders zien. Het is erg belangrijk dat leraren en andere onderwijsprofessionals inzien

Lees meer
afscheidstekst collega

Complimentenkaartjes

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bijna 90 procent van de mensen vindt dat we elkaar vaker complimenten moeten geven. Ongeveer 70 procent van de collega’s ervaart meer werkplezier door het ontvangen van een compliment. Complimenten en positieve aandacht motiveren mensen meer dan cadeaus, promotie of geld. Complimenten activeren namelijk het beloningscentrum van het menselijk brein, waardoor de hoeveelheid dopamine toeneemt en dat geeft ons een goed gevoel. Ook jongeren zijn gevoelig voor complimenten en waardering. Complimenten zorgen ervoor dat leerlingen zich gewaardeerd voelen. Hetzelfde geldt ook voor jouw collega’s. De fundamentele behoefte om door anderen gezien, erkend en gewaardeerd te worden, is een terugkerende behoefte op school, het werk en in het leven. Op 1 maart is het complimentendag. Gebruik de complimentenkaartjes om jouw leerlingen en collega’s een compliment te geven. Je hoeft de kaartjes alleen uit te knippen en uit te delen. Kleine moeite voor een positieve impact

Lees meer

LOB-methode voor passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding is van essentieel belang voor jongeren. Een profiel of studie kiezen, ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je later wilt worden. Voor jongeren is dit vaak lastig. Het is daarom van belang om jongeren op school passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding te bieden. Op veel scholen zijn docenten actief bezig met de inrichting van LOB. Een complete LOB-methode kan daarbij heel handig zijn. Een methode die leerlingen intrinsiek motiveert en ze laat ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. Tips voor de inrichting van passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) Betrek vroegtijdig iedereen die te maken krijgt met de inrichting van LOB. Denk daarbij aan teamleiders, decanen, docenten, mentoren, enzovoorts. Formeer een werkgroep. Wat willen jullie dat leerlingen met LOB-lessen moeten bereiken en waarom vinden jullie dat belangrijk. Ga aan de slag met een duidelijke visie. Besteed ook voldoende aandacht aan ouderbetrokkenheid. Organiseer regelmatig bijeenkomsten

Lees meer
afscheidstekst collega

Lesidee Valentijnsdag: kletskaartjes voor een positief groepsklimaat

Een positief groepsklimaat is belangrijk voor het welzijn en het leerproces van leerlingen. Daarnaast werkt een positieve groepssfeer preventief tegen het ontstaan van gedragsproblemen en het voorkomen van pestgedrag. Valentijnsdag is een zeer geschikte dag om aandacht te besteden aan positieve groepsvorming. In deze blog kun je 36 kletskaartjes en een woordzoeker downloaden voor een les op Valentijnsdag. Hoe beter een leerling zich in anderen kan verplaatsen, des te beter hij of zij met anderen om kan gaan. Zo leren ze elkaar beter begrijpen. Je hebt voor deze les weinig voorbereiding nodig en je hebt gegarandeerd een leuke les. Download hier de Les Valentijnsdag Voorbereiding les Kletskaartjes Valentijnsdag Kletskaartjes printen en uitknippen. Groepjes van 4 vormen. Elk groepje krijgt een stapel kletskaartjes. Bepaal wie mag beginnen: de jongste, alfabetische volgorde namen, enz. Maximaal 2 minuten per leerling per kaart. Beginnen maar!                       Voorbereiding Woordzoeker Valentijnsdag Printen

Lees meer

Nu per module beschikbaar!

Kies alleen wat je nodig hebt en betaal een passend tarief.
Vanaf €10,-
Vraag een demo aan van Slim Studeren VO Ontdek de voordelen vandaag nog!