Tips om pubers te helpen bij uitstelgedrag en motivatieproblemen: Handvatten voor docenten

Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

Uitstelgedrag en motivatieproblemen zijn veelvoorkomende uitdagingen bij pubers. Hun brein is nog in ontwikkeling, waardoor plannen, organiseren en doorzetten soms lastig is. Als docent speel je een belangrijke rol in het begeleiden van leerlingen bij hun leerproces. Hier zijn enkele praktische tips, aangevuld met concrete voorbeelden, om pubers te helpen beter om te gaan met motivatieproblemen en uitstelgedrag.

  1. Stel duidelijke en haalbare doelen

Leerlingen stellen taken vaak uit, omdat ze vaak schrikken van de hoeveelheid werk. Help hen om grote opdrachten op te splitsen in kleinere, behapbare stappen.

Voorbeeld: In plaats van “Schrijf een werkstuk over klimaatverandering”, kun je samen een plan maken met deelstappen zoals: “Kies een specifiek onderwerp”, “Zoek drie betrouwbare bronnen”, “Schrijf een inleiding”, enzovoort.

  1. Maak verwachtingen helder

Vaak stellen pubers taken uit, omdat ze niet precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zorg ervoor dat opdrachten en deadlines duidelijk zijn geformuleerd.

Voorbeeld: Gebruik een visuele planning op het bord of in een digitale leeromgeving, waarbij leerlingen precies kunnen zien wat de planning is voor de komende weken.

  1. Stimuleer een groeimindset

Veel leerlingen hebben de neiging om snel op te geven als iets moeilijk is. Door een groeimindset te stimuleren, leren ze dat fouten maken niet zo erg is. Fouten maken is een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Voorbeeld: Benoem in de klas hoe bekende personen, zoals topsporters of wetenschappers, ook door mislukkingen heen moesten voordat ze succes bereikten.

  1. Bied structuur en ondersteuning

Een gestructureerde leeromgeving kan helpen om uitstelgedrag te verminderen. Regelmaat en voorspelbaarheid geven pubers houvast.

Voorbeeld: Begin elke les met een vast startmoment: “Vandaag werken we eerst 10 minuten in stilte aan onze planning, daarna bespreken we vragen en gaan we aan de slag.”

  1. Maak leren relevant

Pubers zijn sneller gemotiveerd als ze begrijpen waarom iets belangrijk is en hoe het aansluit bij hun eigen interesses en toekomst.

Voorbeeld: Koppel wiskunde aan echte situaties, zoals het berekenen van kortingen tijdens het shoppen of het budgetteren van een vakantie.

  1. Gebruik beloningen en positieve feedback

Geef niet alleen complimenten over resultaten, maar ook over de inspanning en inzet van leerlingen. Dit motiveert hun doorzettingsvermogen.

Voorbeeld: “Ik zie dat je veel moeite hebt gedaan om deze opdracht af te ronden, terwijl je het lastig vond. Goed bezig!”

  1. Help bij time management

Veel pubers hebben moeite om hun tijd goed in te delen. Door hen te helpen met planningstechnieken kunnen ze efficiënter werken.

Voorbeeld: Introduceer de Pomodoro-techniek: 25 minuten gefocust werken, gevolgd door 5 minuten pauze. Gebruik een timer in de klas om dit samen te oefenen.

  1. Geef leerlingen autonomie

Als leerlingen het gevoel hebben dat ze zelf keuzes mogen maken, zijn ze vaak meer gemotiveerd.

Voorbeeld: Laat leerlingen zelf kiezen op welke manier ze een presentatie willen geven: een poster, een video of een PowerPoint.

  1. Ondersteun met technologie

Er zijn verschillende apps en digitale tools die kunnen helpen bij planning en concentratie.

Voorbeeld: Apps zoals Forest (die helpt bij concentratie) of Trello (voor het structureren van taken) kunnen leerlingen ondersteunen bij het efficiënt indelen van hun tijd.

  1. Wees een rolmodel

Pubers leren veel door observatie. Laat zien hoe jij zelf omgaat met uitstelgedrag en motivatieproblemen.

Voorbeeld: Deel je eigen ervaringen: “Ik had vroeger ook moeite grote taken, maar ik leerde om altijd eerst een klein stapje te zetten. Dat hielp enorm!”

Met deze strategieën kunnen docenten pubers ondersteunen in hun leerproces en hen helpen om uitstelgedrag en motivatieproblemen te overwinnen. Door structuur, begrip en motivatie te bieden, kun je een positieve impact hebben op hun ontwikkeling en zelfvertrouwen.

 

Methode Slim Studeren VO – De sleutel tot gemotiveerde leerlingen!

Hebben jouw leerlingen last van uitstelgedrag en motivatieproblemen?

Ontdek Slim Studeren VO, de praktische en gebruiksvriendelijke oplossing voor docenten en leerlingen!

  • Direct inzetbaar – Geen ingewikkelde theorieën, maar concrete lessen en tools die werken.
  • Flexibel in gebruik – Schaf per module aan.
  • Wetenschappelijk onderbouwd – Gebaseerd op bewezen strategieën, zoals time management, groeimindset en positieve feedback.
  • Meer motivatie, minder stress – Help leerlingen met haalbare doelen, structuur en effectieve leerstrategieën.

Vraag nu een demo aan en ervaar hoe Slim Studeren VO jouw lessen kan verrijken!

Demo aanvragen

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

anticyberpestbeleid op school

Een krachtig anticyberpestbeleid op school: 6 concrete stappen voor een veilige leeromgeving

Cyberpesten is een hardnekkig probleem. Steeds meer jongeren worden online geconfronteerd met haat, roddels of uitsluiting. Volgens het Trimbos-instituut (2023) heeft 17% van de middelbare scholieren wel eens online pestgedrag ervaren. Een school zonder duidelijke aanpak loopt achter de feiten aan. Wie leerlingen écht wil beschermen, zet actief in op een sterk anticyberpestbeleid. Wil je als school preventief én doeltreffend optreden? Dan zijn er zes basiselementen die je niet over het hoofd mag zien. Deze tips helpen je op weg naar een krachtiger anticyberpestbeleid.   Formuleer een duidelijke visietekst Een visietekst vormt de ruggengraat van jullie aanpak. Leg daarin helder vast waar de school voor staat. Kies voor een langetermijnvisie en vermijd losse acties. Geef antwoord op vragen zoals: Wat wordt verwacht van leraren, ouders en leerlingen? Wie heeft welke taak? Waar kunnen slachtoffers of getuigen terecht? Zo’n tekst biedt houvast. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de school dezelfde

Lees meer
Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

10 Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermen

In een wereld waarin jongeren bijna dagelijks online actief zijn, is het ook belangrijk dat ze leren hoe ze hun digitale privacy moeten beschermen. Leerlingen delen vaak ongemerkt veel persoonlijke gegevens via sociale media, apps of websites. Volgens onderzoek van professor Sonia Livingstone (London School of Economics) beseffen veel jongeren onvoldoende hoe snel hun online informatie verspreid wordt en welke impact dat kan hebben op hun dagelijks leven en schoolprestaties. Een ander onderzoek toont aan dat jongeren hun privacy vaak wel wíllen beschermen, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Hieronder vind je tien praktische én wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee leerlingen meer grip kunnen krijgen op hun online privacy. Deze gewoontes dragen bij aan een veiliger digitaal leven, waardoor ze met minder afleiding en stress kunnen leren en andere dingen kunnen doen.   Pas je privacy-instellingen aan op sociale media Zorg ervoor dat jij bepaalt wie jouw

Lees meer
Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw

Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw: Waarom mogen deze vaardigheden niet ontbreken?

In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ligt de nadruk op toetsen, cijfers, examens en studiekeuzes. Maar één belangrijk onderdeel krijgt te weinig aandacht: studievaardigheden. Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw wordt vaak onderschat. Veel scholen en docenten gaan ervan uit dat leerlingen inmiddels weten hoe ze effectief moeten leren en dat is een misverstand. Juist in deze fase hebben leerlingen begeleiding nodig bij hun leerproces. Dit versterkt hun zelfvertrouwen, motivatie en prestaties. Studievaardigheden komen niet vanzelf In de bovenbouw wordt verwacht dat leerlingen zelfstandig kunnen plannen, hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden en doelgericht kunnen leren. Onderzoek laat zien dat deze vaardigheden vaak ontbreken bij veel leerlingen in de bovenbouw. Leerlingen gebruiken leerstrategieën die weinig opleveren, terwijl ze denken dat ze goed bezig zijn. Zonder begeleiding blijven ze hangen in ineffectieve routines. Wetenschappelijke inzichten over effectief leren Dunlosky (2013): Populaire methoden zijn vaak ineffectief John Dunlosky toonde aan dat

Lees meer

Nu per module beschikbaar!

Kies alleen wat je nodig hebt en betaal een passend tarief.
Vanaf €10,-
Vraag een demo aan van Slim Studeren VO Ontdek de voordelen vandaag nog!