Een complete mentormethode voor het voortgezet onderwijs

Mentorlessen spelen een cruciale rol in het voortgezet onderwijs. Een goede mentormethode zorgt niet alleen voor steun en begeleiding, maar biedt leerlingen ook de kans om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen die ze zowel in hun schoolcarrière als in hun persoonlijke leven nodig zullen hebben. Steeds vaker wordt gevraagd om een methode die zich richt op studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies. Met de groeiende druk op tijd en middelen in het onderwijs is een gebruiksvriendelijke, online methode met variatie en flexibiliteit een uitstekende oplossing. Door de methode Slim Studeren VO in te zetten, creëer je een stevige basis die leerlingen niet alleen nu, maar ook in de toekomst zal ondersteunen. Met de lessen van onze methode help je je leerlingen om zelfstandige, evenwichtige en veerkrachtige individuen te worden.

Een brede focus op belangrijke vaardigheden

Een effectief mentorprogramma gaat verder dan alleen maar het volgen van leerresultaten of persoonlijke gesprekken over “hoe het gaat” en “en hoe verder”. We willen leerlingen namelijk niet alleen begeleiden, maar ook actief vaardigheden aanleren die hen helpen om zelfstandig te worden, zowel op school als daarbuiten. Een moderne mentorlesmethode richt zich daarom op drie kerngebieden:

  • Studievaardigheden: Plannen, organiseren, effectief leren en doelgericht studeren.
  • Sociaal-emotionele vaardigheden: Omgaan met stress, conflicten oplossen, zelfvertrouwen opbouwen en samenwerken.
  • Executieve functies: Deze vaardigheden zijn nodig om dingen gedaan te krijgen, zoals impulscontrole, emotieregulatie, werkgeheugen en flexibiliteit.
  • Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB): LOB is een essentieel onderdeel van mentorlessen en helpt leerlingen zich voor te bereiden op hun toekomstige studie en beroep.
Gebruikersvriendelijkheid en online toegang

Een belangrijke succesfactor voor een mentorprogramma is de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer een methode online beschikbaar is en eenvoudig werkt, verlaagt dat de drempel voor zowel leerlingen als docenten. Docenten kunnen gemakkelijk toegang krijgen tot lessen en opdrachten, deze aanpassen aan de behoeften van hun groep, eigen lesmateriaal toevoegen en taken voor leerlingen klaarzetten. De digitale omgeving maakt het ook mogelijk om de voortgang van leerlingen te volgen, zodat docenten snel kunnen zien hoe leerlingen zich ontwikkelen.

Zelfstandig werken of onder begeleiding

Een goede mentorlesmethode biedt zowel zelfstandige als begeleide werkvormen. Voor leerlingen die zelfstandig aan de slag kunnen, zijn er opdrachten die ze op eigen tempo kunnen voltooien. Dit biedt voordelen voor zowel de leerlingen als de mentor. Terwijl leerlingen individueel werken aan taken, kan de mentor de tijd gebruiken voor persoonlijke gesprekken met anderen. Tegelijkertijd kunnen leerlingen die wat extra hulp nodig hebben, begeleiding krijgen op hun eigen niveau. Deze flexibiliteit biedt een uitkomst in klassen waarin leerlingen verschillende niveaus en behoeften hebben.

Variatie aan opdrachten en werkvormen

Variatie houdt de motivatie hoog en zorgt ervoor dat leerlingen hun aandacht blijven richten op de les. Een moderne online methode biedt daarom een breed scala aan opdrachten:

  • Interactieve quizzes: Motiverend en een snelle manier om kennis te testen.
  • Video’s: Gericht op onderwerpen zoals plannen en een samenvatting maken.
  • Reflectieopdrachten: Om zelfbewustzijn te stimuleren en leerlingen na te laten denken over hun eigen gedrag en emoties.
  • Samenwerkingsopdrachten: Gericht op het versterken van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking.

 

Deze variatie helpt om de lesinhoud fris en aantrekkelijk te houden en biedt leerlingen de mogelijkheid om op verschillende manieren te leren en hun vaardigheden te ontwikkelen.

Ondersteuning voor persoonlijke mentorgesprekken

Omdat de methode online te volgen is en veel zelfstandige opdrachten bevat, komt er meer ruimte voor persoonlijke gesprekken tussen mentor en leerling. Deze gesprekken zijn belangrijk om individuele doelen, moeilijkheden of successen te bespreken. De mentor kan door de online voortgang inzien hoe de leerling het doet en specifieke onderwerpen bespreken, zoals waar de leerling nog mee worstelt of juist veel vooruitgang heeft geboekt. Dit zorgt voor een op maat gemaakte aanpak die elk individu ondersteunt.

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

LOB is een essentieel onderdeel van mentorlessen en helpt leerlingen zich voor te bereiden op hun toekomstige studie en beroep. De methode biedt opdrachten die hen helpen bij het ontdekken van hun interesses en talenten, zoals:

  • Vragenlijsten over talenten en interesses: Door het invullen van deze vragenlijsten ontdekken leerlingen hun sterke kanten en interesses. Dit helpt hen bij het maken van keuzes voor een profiel, studie of beroep.
  • Stageopdrachten en reflectie: Opdrachten waarin leerlingen reflecteren op stages of snuffelstages en nadenken over hun ervaringen en leerpunten.
  • Toekomstplanning: Leerlingen maken een stappenplan waarin ze hun doelen voor de toekomst opstellen en bedenken wat ze nodig hebben om die doelen te bereiken.
Ben je op zoek naar een effectieve mentormethode?

Een gebruiksvriendelijke online methode voor mentorlessen biedt een krachtige manier om leerlingen te ondersteunen. Met aandacht voor studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies, kunnen leerlingen zich breder ontwikkelen en krijgen ze de handvatten die ze nodig hebben om hun doelen te bereiken. De variatie aan opdrachten, de mogelijkheid om zelfstandig te werken en de ruimte voor persoonlijke mentorcontacten maken de mentormethode Slim Studeren VO tot een ideale oplossing voor jouw school.

Tarieven vanaf €10,- (incl. btw) per gebruiker.

Vraag vrijblijvend een DEMO aan en ontdek zelf hoe Slim Studeren VO werkt.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.