Gouden Weken - en Zilveren Weken - pakket
Gouden Weken en Zilveren Weken pakket voor positieve groepsdynamiek
Wat is het?
Om een positieve groepsdynamiek gedurende het hele schooljaar te bevorderen, is het Gouden Weken– en Zilveren Weken-pakket ontwikkeld. Deze kant-en-klare pakketten ondersteunen docenten bij het creëren van een veilig, respectvol en stimulerend leerklimaat. Ze bieden concrete werkvormen en activiteiten om het hele jaar door te werken aan een klas waarin leerlingen zich gezien, gewaardeerd en gesteund voelen.
Voordelige keuze
Kiest jouw school voor het volledige programma Slim Studeren VO?
Dan ontvang je het Gouden én Zilveren Weken-pakket gratis!
Zo werk je met je collega’s aan een klas waarin leerlingen zich veilig en verbonden voelen, van de eerste schooldag tot aan de zomervakantie.
Het Gouden Weken Pakket VO – onderbouw – Editie 1
Een kant-en-klaar pakket met groepsvormende activiteiten voor de eerste schoolweken voor de onderbouw klassen in het VO. Minimale voorbereiding, niks kopiëren – je kunt direct aan de slag met de hele klas/ groep!
Wat zit erin?
- Interview een klasgenoot – Ontdek overeenkomsten en verschillen.
- IJsbrekervragen – Samenwerken en creatief denken.
- Bingo ‘Kennismaken’ – Op speelse wijze kennismaken.
- Klassenregels bedenken – Samen afspraken maken voor een fijne sfeer.
- Spel zonder regels – Creativiteit en samenwerking stimuleren.
- Oplossingen tegen (cyber) pesten – Samen verantwoordelijkheid nemen.
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: een sterke groepsstart en positieve klassencultuur — vanaf dag één.
Wetenschappelijk onderbouwd.
Het Gouden Weken Pakket VO – onderbouw – Editie 2
Een kant-en-klaar pakket met groepsvormende activiteiten voor de eerste schoolweken voor de onderbouw klassen in het VO. Minimale voorbereiding, niks kopiëren – je kunt direct aan de slag met de hele klas/ groep!
Wat zit erin?
- Groepsportret LIVE – Leerlingen laten iets van henzelf zien in een kort toneelstukje.
- IJsbrekervragen – Samenwerken en creatief denken.
- Bingo ‘Kennismaken’ – Op speelse wijze kennismaken.
- Klassenregels bedenken – Samen afspraken maken voor een fijne sfeer.
- Speel het spel - Stop het pesten – Pesten en oplossing naspelen.
- Complimentenposter maken – Waardering zichtbaar maken in de school.
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: een sterke groepsstart en positieve klassencultuur — vanaf dag één.
Wetenschappelijk onderbouwd.
Gouden Weken Pakket VO/MBO – bovenbouw – Editie 1
Een kant-en-klaar pakket vol groepsvormende activiteiten voor de eerste weken van het schooljaar. Geschikt voor bovenbouwklassen in het voortgezet onderwijs en het mbo.
Minimale voorbereiding, geen kopieerwerk – direct inzetbaar voor de hele klas/ groep! Door samen afspraken te maken en verantwoordelijkheid te delen, ontstaat er een sfeer van respect en verbondenheid.
Wat zit erin?
- IJsbrekervragen – Elkaar leren kennen via leuke vragen.
- Twee waarheden, één leugen – Een speelse kennismaking.
- Gedragscode opstellen – Gezamenlijke afspraken voor een fijne sfeer.
- Wereldverbeteraars – Creatieve plannen maken in groepen.
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: een sterke start en een hechte groep vanaf het begin.
Wetenschappelijk onderbouwd.
Gouden Weken Pakket VO/MBO – bovenbouw – Editie 2
Een kant-en-klaar pakket vol groepsvormende activiteiten voor de eerste weken van het schooljaar. Geschikt voor bovenbouwklassen in het voortgezet onderwijs en het mbo.
Minimale voorbereiding, geen kopieerwerk – direct inzetbaar voor de hele klas/ groep! Door samen afspraken te maken en verantwoordelijkheid te delen, ontstaat er een sfeer van respect en verbondenheid.
Wat zit erin?
- IJsbrekervragen – Elkaar leren kennen via leuke vragen.
- Dit of Dat? Raden maar! – Grappig spel om elkaar nog beter te leren kennen.
- Gedragscode voor een fijne groepssfeer – Gezamenlijke afspraken voor een fijne sfeer.
- Een betere wereld – Creatieve plannen maken in groepen.
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: een sterke start en een hechte groep vanaf het begin.
Wetenschappelijk onderbouwd.
Gouden Weken Pakket – Primair Onderwijs – bovenbouw
Een kant-en-klaar pakket vol groepsvormende activiteiten voor de eerste weken van het schooljaar. Geschikt voor bovenbouwgroepen (groep 6, 7 en 8) in het primair onderwijs.
Minimale voorbereiding, geen kopieerwerk – direct inzetbaar voor de hele groep! Door samen afspraken te maken en verantwoordelijkheid te delen, ontstaat er een sfeer van respect en verbondenheid.
Wat zit erin?
- Interview een klasgenoot – Ontdek overeenkomsten en verschillen.
- Kennismakingsvragen – Aan de hand van vragen hun eigen verhaal vertellen.
- Bingo ‘Kennismaken’ – Op speelse wijze kennismaken.
- Samen afspraken maken – Samen afspraken maken voor een fijne sfeer.
- Maak een spel – Creativiteit en samenwerking stimuleren.
- Placemat (cyber)pesten – Samen verantwoordelijkheid nemen.
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: een sterke start en een hechte groep vanaf het begin.
Wetenschappelijk onderbouwd.
Zilveren Weken – Samen Sterk: De klassenmissies
Een kant-en-klaar spel dat helpt om de positieve sfeer na de vakantie (kerstvakantie) te versterken. Ideaal voor de Zilveren Weken, waarin je opnieuw investeert in groepsdynamiek.
Samenwerking, communicatie en waardering staan centraal.
Met korte, afwisselende opdrachten leren leerlingen elkaar beter kennen en versterken ze het groepsgevoel.
Wat zit erin?
- Teamuitdagingen – samenwerken
- Complimenten – positieve feedback
- Creatieve vragen – kennismaken
Groepsgrootte: 28 leerlingen
Doel: Laat leerlingen plezier maken, samenwerken en zich gezien voelen — allemaal binnen één lesuur!
Wetenschappelijk onderbouwd.
Contact
Vul dan het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Direct afspraak inplannen
Blog highlights

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?
Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel
Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?
Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een