LOB dat écht past bij de VO-leerling

LOB voor VO-leerlingen
Wat is LOB en waarom is het belangrijk voor de VO-leerling?

Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) helpt leerlingen bij het maken van keuzes voor profiel, vervolgopleiding en toekomstig beroep. Deze begeleiding start al tijdens het voortgezet onderwijs. De wereld verandert razendsnel. Beroepen bestaan soms over tien jaar niet meer. Andere functies vragen om nieuwe vaardigheden. Leerlingen moeten dus meer kunnen dan een enkele beroepskeuze maken. Daarom is LOB heel belangrijk voor VO-leerlingen. Het helpt jongeren inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat hen motiveert.

LOB in de praktijk: Ontdekken, ervaren en groeien

LOB draait om ervaring. Leerlingen voeren opdrachten uit die aansluiten bij hun belevingswereld. Ze praten over hun kwaliteiten, interviewen iemand met een interessant beroep of brengen hun netwerk in kaart. Met elke opdracht zetten ze een nieuwe stap. Zo bouwen ze een persoonlijk loopbaanportfolio op. Dat dossier groeit met hen mee en helpt hen later bij loopbaangesprekken, profielkeuzes en sollicitaties.

Een module die aansluit op de leefwereld van de leerling

De module LOB van Slim Studeren VO is speciaal ontwikkeld voor en met VO-leerlingen en docenten. Geen losse lesjes, maar een doorlopende leerlijn die structuur én flexibiliteit biedt. Leerlingen werken zelfstandig aan opdrachten. Ze kiezen hun eigen route. De mentor of loopbaanbegeleider kijkt mee, stelt vragen en daagt uit. Zo blijft de leerling gemotiveerd én betrokken.

Ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling

LOB gaat verder dan school en werk. De module laat leerlingen ook nadenken over wie ze zijn als persoon. Waar worden ze blij van? Wat drijft hen? Die inzichten zijn waardevol, juist op jonge leeftijd. Het portfolio geeft ruimte voor persoonlijke verhalen, stage-ervaringen en reflecties. Alles op één plek. Digitaal, overzichtelijk en altijd beschikbaar op laptop, tablet of mobiel.

Jongeren moeten hun loopbaan vormgeven. De vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers komen hierbij goed van pas. Leerlingen moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken voor de loopbaan die zij ambiëren. Dit vraagt niet alleen om zelfkennis, maar ook om actuele kennis van de arbeidsmarkt. Om straks een waardevolle plek op de arbeidsmarkt in te kunnen nemen, heeft een leerling loopbaancompetenties nodig.

Wat maakt deze module zo krachtig?
  • Kant-en-klare lessen: direct inzetbaar, eigen lessen toevoegen.
  • Gebruiksvriendelijk platform: overzicht voor zowel leerling als begeleider.
  • Individuele routes: maatwerk per leerling, zonder extra belasting voor de docent.
  • Digitaal portfolio: één plek voor ontwikkeling, bewijs en trots.
Zet de leerling aan het roer van zijn eigen toekomst

LOB helpt leerlingen richting te geven aan hun toekomst. Niet door alles voor te kauwen, maar door vragen te stellen. Wat past bij mij? Wat vind ik belangrijk? Wat wil ik leren?

De module LOB van Slim Studeren VO maakt die zoektocht concreet en overzichtelijk. Zo krijgt elke leerling grip op zijn eigen ontwikkeling, zonder te verdwalen in de vele mogelijkheden.

Meer weten over LOB voor VO-leerlingen?

Wil je zien hoe de module werkt? Of wil je weten hoe jij dit in jouw lessen kunt integreren?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Ontdek hoe jij jouw leerlingen kunt helpen bouwen aan een toekomst met zelfvertrouwen en inzicht.

Maak LOB persoonlijk, praktisch en passend. Voor elke VO-leerling.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.