Stop pesten in het voortgezet onderwijs: Een dringende noodzaak

respect voor dieren

Op veel scholen in het voortgezet blijft pesten een hardnekkig probleem. De cijfers en feiten over pesten en online pesten zijn schokkend en tonen aan hoe wijdverspreid en ernstig pesten is in onze samenleving (bron: stoppestennu). Hoewel we vaak denken dat pesten vooral op de basisschool plaatsvindt, komt het in de puberteit nog steeds veelvuldig voor. Pesten heeft een verwoestende impact op jongeren. Het kan gevolgen hebben voor het zelfvertrouwen, de schoolprestaties en de geestelijke gezondheid van leerlingen. Daarom is het cruciaal om op school een cultuur van respect en inclusiviteit te creëren waarin pesten geen plaats heeft.

Wat is pesten precies?

Pesten is meer dan een vervelende opmerking of een plagerijtje. Het is een structureel gedrag waarbij iemand herhaaldelijk wordt gekleineerd, buitengesloten of fysiek en mentaal wordt mishandeld. Het kan vele vormen aannemen, zoals:

  • Fysiek pesten: schoppen, slaan of spullen afpakken.
  • Verbaal pesten: schelden, beledigen of vernederen.
  • Sociale uitsluiting: roddelen, buitensluiten van sociale groepen of negeren.
  • Cyberpesten: pesten via sociale media, apps of andere online platformen.

Voor tieners kan pesten extra schadelijk zijn. Ze zijn in de puberfase bijzonder kwetsbaar voor groepsdruk en het oordeel van hun leeftijdsgenoten.

Waarom komt pesten nog steeds voor in het voortgezet onderwijs?

Pesten komt vaak voort uit onwetendheid, angst voor het onbekende of de drang om ergens bij te horen. In het voortgezet onderwijs zijn leerlingen veel bezig met hun sociale positie en dit kan leiden tot rivaliteit en groepsvorming. Verschillen in uiterlijk, gedrag of achtergrond kunnen als reden voor pesten worden gebruikt. Ook onzekerheid over het eigen zelfbeeld kan jongeren ertoe brengen anderen neer te halen om zelf beter te voelen.

Daarnaast speelt sociale media een steeds grotere rol. Met de opkomst van platforms zoals Instagram, TikTok en Snapchat is het pesten niet meer beperkt tot de schooluren. Cyberpesten zorgt ervoor dat slachtoffers zelfs buiten schooltijd blootgesteld kunnen worden aan pesterijen.

Wat kunnen scholen doen om pesten te stoppen?
  • Bewustwording creëren: Scholen moeten pesten bespreekbaar maken. Door middel van campagnes, workshops en lessen kan het bewustzijn over de impact van pesten vergroot worden. Leerlingen leren zo over de verschillende vormen van pesten en waarom het zo schadelijk is. Vraag een demo van Slim Studeren aan om te ontdekken hoe je proactief aan de slag kunt met lessen over stop pesten.
  • Stevige schoolregels en protocollen: Scholen moeten duidelijke regels opstellen met betrekking tot pestgedrag. Dit betekent niet alleen regels op papier, maar ook een consequentiebeleid dat gehandhaafd wordt wanneer pestgedrag aan het licht komt.
  • Training voor docenten en personeel: Docenten moeten getraind worden in het herkennen van pestgedrag en weten hoe ze effectief kunnen ingrijpen. Vaak is pesten subtiel en zonder de juiste training kunnen signalen makkelijk worden gemist.
  • Veilige omgeving creëren: Een open en veilige schoolcultuur is essentieel. Leerlingen moeten zich veilig voelen om pesten te melden. Dit kan worden bevorderd door vertrouwenspersonen aan te wijzen en anonieme meldsystemen in te richten.
  • Inzetten op sociale vaardigheden: Scholen kunnen leerlingen trainen in sociale en emotionele vaardigheden, zoals empathie, samenwerken en het oplossen van conflicten. Hierdoor leren ze op een positieve manier met elkaar om te gaan. Vraag een demo aan van Slim Studeren om de module sociale vaardigheden te bekijken.
Hoe kunnen ouders bijdragen?

Ouders spelen een belangrijke rol in het voorkomen en aanpakken van pesten. Door regelmatig met hun kinderen te praten over hun ervaringen op school en te letten op tekenen van pestgedrag, zoals veranderingen in gedrag of teruggetrokkenheid, kunnen ze vroegtijdig ingrijpen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders het goede voorbeeld geven door respectvol en empathisch gedrag te tonen in hun eigen sociale interacties.

De rol van de leerling

Leerlingen zelf spelen een cruciale rol bij het stoppen van pesten. Vaak zijn omstanders getuige van pestgedrag zonder in te grijpen, uit angst zelf doelwit te worden. Of ze denken dat het “niet hun zaak” is. Het is echter essentieel dat leerlingen zich bewust worden van hun invloed. Door een actieve houding aan te nemen, kunnen ze bijdragen aan een pestvrije omgeving.

Pesten vraagt om een gezamenlijke aanpak

Pesten in het voortgezet onderwijs is een serieus probleem dat vraagt om een gezamenlijke aanpak. Scholen, ouders en leerlingen moeten samen streven naar een cultuur waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Door bewustwording te creëren, duidelijke regels te hanteren en te investeren in sociale vaardigheden, kunnen we pesten terugdringen en een positieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen. Stop pesten begint bij ons allemaal – laten we de verantwoordelijkheid nemen om deze verandering te realiseren.

Op zoek naar lesmateriaal over pesten?

Ben jij een docent,  anti-pestcoördinator of begeleider die aandacht wil besteden aan het thema pesten? Zoek niet verder! Wij bieden compleet en effectief lesmateriaal om het onderwerp op een betrokken en interactieve manier aan te pakken.

Met onze kant-en-klare lessen creëer je schoolbreed bewustwording en bied je tools aan om pesten te herkennen en te voorkomen. Geschikt voor het VO (onderbouw en bovenbouw) en direct inzetbaar in de klas of begeleidingssetting.

Help mee een veilige en respectvolle omgeving te creëren. Vraag nu een demo aan en maak pesten bespreekbaar!

Meer info? Bezoek onze website en download de brochure voor meer informatie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.