Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

De bovenbouw van het voortgezet onderwijs (VO) vormt een cruciale fase in de schoolcarrière van jongeren. In deze fase bereiden leerlingen zich voor op hun eindexamen en maken ze belangrijke keuzes die hun toekomst bepalen, zoals de keuze voor een vervolgstudie of een beroepsrichting. Naast vakinhoudelijke kennis spelen studievaardigheden een doorslaggevende rol in het succes van leerlingen. In deze blog bespreken we waarom studievaardigheden in de bovenbouw zo belangrijk zijn en hoe ze bijdragen aan betere schoolprestaties, persoonlijke groei en een succesvolle overgang naar het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.

Wat zijn studievaardigheden?

Studievaardigheden zijn technieken en strategieën die leerlingen helpen om effectiever te leren. Deze vaardigheden omvatten onder andere:

  • Plannen en organiseren: Het maken van een haalbare studieplanning, prioriteiten stellen en het bijhouden van deadlines.
  • Lezen en samenvatten: Informatie effectief kunnen lezen en de kern eruit halen.
  • Concentratie en motivatie: De focus behouden tijdens het studeren en gemotiveerd blijven, ook als de leerstof moeilijk is.
  • Zelfreflectie en evaluatie: Inzicht hebben in je eigen leerproces en jezelf blijven verbeteren door bijvoorbeeld te reflecteren.
Waarom zijn studievaardigheden belangrijk in de bovenbouw?

Zelfstandigheid

Docenten verwachten van bovenbouwleerlingen dat ze zelfstandiger werken. Ze bieden daardoor minder sturing en er wordt meer verantwoordelijkheid bij de leerling zelf gelegd. Echter kan het voor veel leerlingen moeilijk zijn om deze zelfstandigheid effectief te benutten. Als leerlingen weten hoe ze hun tijd en leerstof moeten organiseren, kunnen ze hun leerproces optimaliseren en hun prestaties verbeteren.

Complexere en meer leerstof

De leerstof in de bovenbouw is vaak abstracter en vraagt om meer analytische vaardigheden dan in de onderbouw. Effectieve studievaardigheden helpen leerlingen om deze complexe materie beter te begrijpen en toe te passen. Het kunnen samenvatten, schematiseren en verbanden leggen tussen verschillende onderwerpen wordt steeds belangrijker naarmate de moeilijkheidsgraad toeneemt.

Voorbereiding op vervolgonderwijs

Het hoger onderwijs stelt hoge eisen aan de zelfstandigheid en studievaardigheden van studenten. In de bovenbouw van het VO kunnen leerlingen al oefenen met deze vaardigheden, zodat ze een betere overgang kunnen maken naar het vervolgonderwijs. Leerlingen die zich tijdens de bovenbouw goed ontwikkelen in studievaardigheden, hebben een betere kans om zich snel aan te passen aan de studielast en werkwijze van een nieuwe opleiding.

Tijdsdruk en examenstress

Eén van de grootste uitdagingen voor leerlingen in de bovenbouw is omgaan met de druk van het eindexamen. Goede studievaardigheden helpen leerlingen om deze stress te beheersen door hen in staat te stellen hun werk beter te plannen en zich systematisch voor te bereiden op toetsen en examens. Zo voelen leerlingen zich beter voorbereid en leidt dat tot minder stress en betere prestaties.

Ontwikkeling van soft skills

Studievaardigheden hebben niet alleen invloed op de schoolresultaten, maar ook op persoonlijke ontwikkeling. Door te leren plannen, prioriteiten stellen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, ontwikkelen leerlingen belangrijke soft skills die hen later van pas komen. Vaardigheden zoals time management, probleemoplossend vermogen en zelfdiscipline zijn waardevol in elke werk- of studieomgeving.

Hoe kunnen scholen studievaardigheden ondersteunen?

Scholen spelen een belangrijke rol in het aanleren en ondersteunen van studievaardigheden. Hier zijn enkele manieren waarop scholen dit kunnen doen:

  • Studievaardigheidstrainingen aanbieden: Scholen kunnen gerichte trainingen of workshops aanbieden waarin leerlingen leren plannen, samenvatten en effectief studeren. Vraag een keer een demo aan van Slim Studeren VO – bovenbouw en ontdek hoe je op een leuke en makkelijke manier aan de slag kan met studievaardigheden in de bovenbouw.
  • Mentorlessen: Mentoren en coaches kunnen leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van hun studievaardigheden, bijvoorbeeld door samen planningen te maken en voortgangsgesprekken te voeren.
  • Leerstrategieën integreren in het curriculum: Docenten kunnen in hun lessen expliciet aandacht besteden aan leerstrategieën, zoals het maken van samenvattingen of mindmaps. Wist je dat Slim Studeren VO – bovenbouw door alle docenten ingezet kan worden.

 

Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw

Bovenbouwleerlingen krijgen te maken met een grotere verantwoordelijkheid en complexere leerstof. Studievaardigheden zijn daarom essentieel om succesvol door deze fase te komen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden helpt leerlingen ook om zich voor te bereiden op hun toekomstige studie- of beroepsleven. Scholen en docenten kunnen een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van leerlingen bij het ontwikkelen van deze cruciale vaardigheden. Door studievaardigheden al vroeg te integreren, creëren we een stevige basis voor hun succes in het vervolgonderwijs en daarbuiten.

Ben je op zoek naar lesmateriaal voor studievaardigheden in de bovenbouw van het VO?

Boost het studiesucces van je leerlingen met ons lesmateriaal studievaardigheden!

Ben je op zoek naar de juiste tools om leerlingen in de bovenbouw te helpen hun studievaardigheden te verbeteren? Ons lesmateriaal biedt alles wat je nodig hebt om je leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van essentiële vaardigheden zoals plannen, effectief leren, samenvatten, en kritisch denken.

Met praktische oefeningen, duidelijke uitleg en concrete handvatten leren leerlingen:

Slim en efficiënt plannen
Zelfstandig en gestructureerd werken
Kritisch denken en informatie filteren
Effectief leren voor toetsen en examens

Perfect voor docenten in het voortgezet onderwijs die hun leerlingen willen voorbereiden op examens en vervolgstudies.

Waarom kiezen voor ons lesmateriaal?
  • Speciaal ontwikkeld voor bovenbouwleerlingen;
  • Geschikt voor alle niveaus: vmbo, havo en vwo;
  • Eenvoudig in te passen in bestaande lessen.

 

Bereid je leerlingen voor op toekomstgericht onderwijs met de juiste studievaardigheden!

Bronnen

Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2004). Self‐regulation empowerment program: A school‐based program to enhance self‐regulated and self‐motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools, 41(5), 537-550.

Coutinho, S. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate, 7 (1), 39-47.

Dignath, C., & Büttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students: A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition Learning, 3(3), 231–264.

Dijkstra, P. (2015). Effectiever leren met leerstrategieën. Amsterdam: Boom test.

Harskamp, E. G. (1999). Studievaardigheden in de bovenbouw HAVO en VWO. Een empirisch onderzoek. GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, Opvoeding en Ontwikkeling, Rijksuniversiteit Groningen.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.