Het maken van aantekeningen is een vaardigheid die leerlingen helpt om actief met de lesstof aan de slag te gaan. Vaak denken leerlingen dat het opschrijven van wat ze horen als voldoende, maar er valt nog veel meer uit hun eigen aantekeningen te halen. Hoe kunnen jouw leerlingen het meeste leren van hun eigen aantekeningen? Hier zijn een aantal effectieve strategieën die je als leraar kunt aanreiken om hen hierbij te helpen.
Het belang van actief luisteren en verwerken
Veel leerlingen schrijven woord voor woord op wat de docent zegt. Deze passieve manier van noteren kan echter leiden tot oppervlakkig leren. Moedig je leerlingen aan om actief te luisteren en de informatie die ze horen in hun eigen woorden te verwoorden. Het parafraseren van lesstof zorgt ervoor dat de hersenen de informatie daadwerkelijk verwerken, wat resulteert in een dieper begrip.
Tip voor leerlingen: “Schrijf niet alles letterlijk op, maar noteer de kernideeën en vat ze samen in je eigen woorden.”
Structuur in de aantekeningen aanbrengen
Wanneer aantekeningen rommelig of onsamenhangend zijn, kan het lastig zijn om de lesstof later nog te begrijpen. Leerlingen kunnen baat hebben bij het aanbrengen van een duidelijke structuur in hun aantekeningen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van opsommingen, kopjes, tabellen of diagrammen.
Tip voor leerlingen: “Gebruik visuele hulpmiddelen zoals mindmaps of diagrammen om verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen.”
De Cornell-methode gebruiken
De Cornell-methode is een populaire manier om aantekeningen te maken en kan helpen bij het beter onthouden en toepassen van kennis. Deze methode verdeelt het papier in drie secties: één brede kolom voor de aantekeningen, een smallere kolom voor vragen of trefwoorden en een ruimte onderaan voor een korte samenvatting. Deze methode helpt leerlingen om actief over hun aantekeningen na te denken en helpt bij het organiseren en structureren van de lesstof.
Tip voor leerlingen: “Gebruik de Cornell-methode en stel jezelf vragen in de rechterkolom om je aantekeningen later beter te kunnen herzien.”
Actief herhalen en herzien
Aantekeningen maken is slechts de eerste stap. Om echt te leren van hun aantekeningen, moeten leerlingen deze regelmatig herzien. Hierbij is het belangrijk dat ze niet simpelweg doorlezen, maar actief met de inhoud aan de slag gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld proberen de stof te reproduceren zonder hun aantekeningen erbij te houden of vragen opstellen die hen dwingen de lesstof vanuit verschillende perspectieven te benaderen.
Tip voor leerlingen: “Zorg ervoor dat je je aantekeningen regelmatig doorneemt en bedenk vragen om jezelf te testen.”
De kracht van samenvatten
Door aantekeningen na afloop van de les samen te vatten, worden leerlingen gedwongen om de belangrijkste punten te identificeren en te integreren met hun bestaande kennis. Dit versterkt niet alleen het geheugen, maar geeft hen ook meer grip op het lesmateriaal.
Tip voor leerlingen: “Vat na elke les je aantekeningen kort samen en kijk of je de kern van de lesstof kunt beschrijven in een paar zinnen.”
Samenwerken en delen
Soms missen leerlingen belangrijke punten in hun aantekeningen of begrijpen ze bepaalde concepten niet volledig. Door aantekeningen te delen en samen te werken met klasgenoten, kunnen ze elkaar aanvullen en verduidelijken. Dit creëert een omgeving waarin leerlingen elkaar actief helpen leren.
Tip voor leerlingen: “Vergelijk je aantekeningen met die van een klasgenoot om te zien of je iets gemist hebt of dat er verschillende inzichten zijn.”
Slim Studeren VO
Wil je jouw leerlingen helpen met het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën? Maak kennis met Slim Studeren VO! Deze gebruiksvriendelijke methode leert leerlingen hoe ze slimmer en efficiënter kunnen leren, zodat ze hun doelen sneller bereiken. Met praktische en bewezen inzichten zorgt Slim Studeren VO voor betere leerresultaten en meer zelfvertrouwen bij leerlingen.
Klaar om jouw leerlingen echt verder te helpen? Kies voor Slim Studeren VO en ervaar het verschil!
Meer informatie? Neem contact op voor een demo of een vrijblijvende kennismaking.