Hoe kunnen jouw leerlingen het meest leren van hun eigen aantekeningen?

leerlingen en aantekeningen maken

Het maken van aantekeningen is een vaardigheid die leerlingen helpt om actief met de lesstof aan de slag te gaan. Vaak denken leerlingen dat het opschrijven van wat ze horen als voldoende, maar er valt nog veel meer uit hun eigen aantekeningen te halen. Hoe kunnen jouw leerlingen het meeste leren van hun eigen aantekeningen? Hier zijn een aantal effectieve strategieën die je als leraar kunt aanreiken om hen hierbij te helpen.

Het belang van actief luisteren en verwerken

Veel leerlingen schrijven woord voor woord op wat de docent zegt. Deze passieve manier van noteren kan echter leiden tot oppervlakkig leren. Moedig je leerlingen aan om actief te luisteren en de informatie die ze horen in hun eigen woorden te verwoorden. Het parafraseren van lesstof zorgt ervoor dat de hersenen de informatie daadwerkelijk verwerken, wat resulteert in een dieper begrip.

Tip voor leerlingen: “Schrijf niet alles letterlijk op, maar noteer de kernideeën en vat ze samen in je eigen woorden.”

Structuur in de aantekeningen aanbrengen

Wanneer aantekeningen rommelig of onsamenhangend zijn, kan het lastig zijn om de lesstof later nog te begrijpen. Leerlingen kunnen baat hebben bij het aanbrengen van een duidelijke structuur in hun aantekeningen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van opsommingen, kopjes, tabellen of diagrammen.

Tip voor leerlingen: “Gebruik visuele hulpmiddelen zoals mindmaps of diagrammen om verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen.”

De Cornell-methode gebruiken

De Cornell-methode is een populaire manier om aantekeningen te maken en kan helpen bij het beter onthouden en toepassen van kennis. Deze methode verdeelt het papier in drie secties: één brede kolom voor de aantekeningen, een smallere kolom voor vragen of trefwoorden en een ruimte onderaan voor een korte samenvatting. Deze methode helpt leerlingen om actief over hun aantekeningen na te denken en helpt bij het organiseren en structureren van de lesstof.

Tip voor leerlingen: “Gebruik de Cornell-methode en stel jezelf vragen in de rechterkolom om je aantekeningen later beter te kunnen herzien.”

Actief herhalen en herzien

Aantekeningen maken is slechts de eerste stap. Om echt te leren van hun aantekeningen, moeten leerlingen deze regelmatig herzien. Hierbij is het belangrijk dat ze niet simpelweg doorlezen, maar actief met de inhoud aan de slag gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld proberen de stof te reproduceren zonder hun aantekeningen erbij te houden of vragen opstellen die hen dwingen de lesstof vanuit verschillende perspectieven te benaderen.

Tip voor leerlingen: “Zorg ervoor dat je je aantekeningen regelmatig doorneemt en bedenk vragen om jezelf te testen.”

De kracht van samenvatten

Door aantekeningen na afloop van de les samen te vatten, worden leerlingen gedwongen om de belangrijkste punten te identificeren en te integreren met hun bestaande kennis. Dit versterkt niet alleen het geheugen, maar geeft hen ook meer grip op het lesmateriaal.

Tip voor leerlingen: “Vat na elke les je aantekeningen kort samen en kijk of je de kern van de lesstof kunt beschrijven in een paar zinnen.”

Samenwerken en delen

Soms missen leerlingen belangrijke punten in hun aantekeningen of begrijpen ze bepaalde concepten niet volledig. Door aantekeningen te delen en samen te werken met klasgenoten, kunnen ze elkaar aanvullen en verduidelijken. Dit creëert een omgeving waarin leerlingen elkaar actief helpen leren.

Tip voor leerlingen: “Vergelijk je aantekeningen met die van een klasgenoot om te zien of je iets gemist hebt of dat er verschillende inzichten zijn.”

 Slim Studeren VO

Wil je jouw leerlingen helpen met het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën? Maak kennis met Slim Studeren VO! Deze gebruiksvriendelijke methode leert leerlingen hoe ze slimmer en efficiënter kunnen leren, zodat ze hun doelen sneller bereiken. Met praktische en bewezen inzichten zorgt Slim Studeren VO voor betere leerresultaten en meer zelfvertrouwen bij leerlingen.

Klaar om jouw leerlingen echt verder te helpen? Kies voor Slim Studeren VO en ervaar het verschil!

Meer informatie? Neem contact op voor een demo of een vrijblijvende kennismaking.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.