Wat kunnen leerlingen op school leren over vriendschap?

Polarisatie in de klas

Vriendschap is één van de meest waardevolle relaties die mensen kunnen opbouwen en het is vaak een sleutel tot persoonlijke groei, welzijn en succes in het leven. Voor kinderen en tieners kunnen vrienden hun wereld verruimen, hen steun bieden in moeilijke tijden en hen helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Leraren spelen een belangrijke rol in dit proces. Ze kunnen leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van gezonde, sterke vriendschappen. Hieronder bespreken we een aantal belangrijke lessen over vriendschap.

Respect en empathie

Eén van de belangrijkste lessen die een leraar aan zijn of haar leerlingen kan leren, is respect en empathie. Vriendschappen bloeien wanneer mensen elkaar respecteren en elkaars gevoelens en perspectieven begrijpen. Leraren kunnen leerlingen aanmoedigen om zich in te leven in de gevoelens van hun vrienden en om te gaan met verschillende emoties, van vreugde tot verdriet en frustratie. Door gesprekken te voeren en lessen te geven over hoe het voelt om in iemands schoenen te staan, leren leerlingen de waarde van begrip en geduld in een vriendschap.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Creëer situaties in de klas waar leerlingen samenwerken en verschillen leren waarderen.
  • Speel rollenspellen om empathie te bevorderen.
  • Bespreek boeken of verhalen waarin vriendschappen een centrale rol spelen.
  • Geef lessen over vriendschap.

 

Communicatievaardigheden

Effectieve communicatie is de basis van elke sterke relatie, inclusief vriendschappen. Veel kinderen en tieners weten echter niet hoe ze hun gevoelens, behoeften en gedachten goed moeten uitdrukken. Leraren kunnen hen helpen door hen te leren hoe ze duidelijk en respectvol kunnen communiceren, zonder beledigend te zijn of ruzie te veroorzaken. Dit kan gaan van simpele vaardigheden zoals “actief luisteren” tot het uiten van emoties op een gezonde manier.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Oefen actieve luistervaardigheden tijdens discussies of projecten.
  • Leer leerlingen ‘ik-boodschappen’ te gebruiken in plaats van beschuldigende taal, zoals “ik voel me buitengesloten” in plaats van “jij sluit me altijd buiten.”

 

Conflictoplossing

Conflicten zijn een normaal onderdeel van elke relatie, inclusief vriendschappen. Het is niet het conflict zelf dat een relatie kan schaden, maar de manier waarop het wordt behandeld. Leraren kunnen leerlingen leren hoe ze op een gezonde manier met meningsverschillen om kunnen gaan. Door ze de waarde van vergeving, compromissen sluiten en rustig blijven in stressvolle situaties bij te brengen, leren ze om problemen op te lossen in plaats van vriendschappen te laten verslechteren door ruzies.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Leer leerlingen probleemoplossende technieken zoals brainstormen over oplossingen die voor beide partijen werken.
  • Organiseer klasdiscussies over wat te doen bij een conflict met een vriend.
  • Moedig leerlingen aan om eerlijk te praten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun aandeel in een conflict.

 

Grenzen respecteren

Een gezonde vriendschap betekent ook het respecteren van elkaars grenzen. Niet iedereen begrijpt hoe belangrijk het is om persoonlijke ruimte en tijd voor zichzelf te hebben en dat grenzen verschillen van persoon tot persoon. Leraren kunnen leerlingen bewust maken van het belang van persoonlijke grenzen en hoe ze die van anderen kunnen respecteren zonder de vriendschap te schaden.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Bespreek wat persoonlijke grenzen zijn en waarom ze belangrijk zijn.
  • Stimuleer activiteiten waarbij leerlingen leren dat “nee zeggen” oké is en dat het de vriendschap niet hoeft te beïnvloeden.

 

De waarde van diversiteit in vriendschappen

Vriendschappen hoeven niet gebaseerd te zijn op gemeenschappelijke interesses of achtergronden. Het is juist waardevol om vrienden te hebben die anders zijn, omdat dit kinderen en tieners helpt om hun horizon te verbreden en meer begrip te krijgen voor andere perspectieven. Diversiteit binnen vriendschappen bevordert tolerantie, culturele gevoeligheid en het leren van nieuwe dingen.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Promoot inclusiviteit door activiteiten te organiseren waarbij leerlingen samenwerken met mensen die ze normaal gesproken niet zouden kiezen.
  • Bespreek met de klas waarom het belangrijk is om open te staan voor vriendschappen met mensen die anders zijn dan zijzelf.

 

De kracht van positieve vriendschappen

Leraren kunnen leerlingen ook leren dat niet elke relatie gezond is. Soms kan een vriendschap toxisch worden of meer kwaad dan goed doen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe positieve relaties bijdragen aan iemands welzijn en waarom het soms nodig is om afstand te nemen van een negatieve relatie. Leraren kunnen de tekenen van een gezonde versus ongezonde vriendschap bespreken.

Hoe kunnen leraren dit oppakken?

  • Bespreek de kenmerken van een positieve vriendschap (ondersteuning, aanmoediging, wederzijds respect) en een negatieve vriendschap (manipulatie, jaloezie, ongezonde rivaliteit).
  • Help leerlingen begrijpen dat het oké is om grenzen te stellen of zelfs een vriendschap te beëindigen als die hun welzijn schaadt.

 

 Vriendschap is een waardevol onderdeel van het leven

Vriendschap is een waardevol onderdeel van het leven en leraren hebben een unieke kans om hun leerlingen belangrijke levenslessen bij te brengen die hen zullen helpen om gezonde, sterke en langdurige vriendschappen op te bouwen. Door aandacht te besteden aan respect, communicatie, conflictbeheer, grenzen en diversiteit, kunnen leraren bijdragen aan de sociale en emotionele groei van hun leerlingen. Het resultaat is niet alleen dat leerlingen beter presteren op school, maar dat ze ook gelukkiger en beter toegerust zijn om de uitdagingen van het leven aan te gaan.

 

Wil je lessen geven over vriendschap en ben je op zoek naar effectief lesmateriaal?

Maak kennis met de methode Slim Studeren VO en ontdek zelf de vele voordelen! Onze aanpak biedt kant-en-klaar lesmateriaal dat jou helpt om leerlingen op een gebruiksvriendelijke en interactieve manier te leren over vriendschap, samenwerking en sociale vaardigheden. Ideaal voor mentoren en leraren die willen werken aan sociale vaardigheden en samenwerking in de klas.

 

✔️ Gebruiksvriendelijk lesmateriaal ✔️ Direct inzetbaar ✔️ Beschikbaar voor alle leerjaren en niveaus

 

Start vandaag nog en inspireer jouw leerlingen!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.