Coach like a Champion: dé plek voor inspirerend lesmateriaal voor mentorles en leerlingbegeleiding

Coach like a Champion: lesmateriaal voor mentorles en leerlingbegeleiding

In het onderwijs draait het niet alleen om vakkennis. Mentoren, decanen en docenten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van jongeren op het gebied van studievaardigheden, sociale vaardigheden, LOB, mediawijsheid en burgerschap. Maar waar vind je goed lesmateriaal voor een krachtige mentorles of LOB? Dat blijft een uitdaging. Gelukkig biedt Coach like a Champion dé oplossing.

 

Wat is Coach like a Champion?

Coach like a Champion is een online platform dat mentoren, decanen, docenten en begeleiders ondersteunt met kant-en-klaar lesmateriaal voor mentorlessen. Het modulair programma (Slim Studeren VO) is ontwikkeld met oog voor de praktijk en sluit naadloos aan op de thema’s die vandaag de dag relevant zijn in het voortgezet onderwijs.

Of je nu op zoek bent naar een inspirerend idee voor een mentorles of verdieping zoekt rondom LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding), mediawijsheid of de Gouden Weken — bij Coach like a Champion vind je het allemaal.

 

Waarom kies je voor Coach like a Champion?

Direct inzetbaar lesmateriaal voor mentorles of LOB-lessen

Alle lessen zijn praktisch, interactief en gericht op verbinding met de leerling. Van samenwerkings- tot reflectieopdrachten. Het Gouden Weken – pakket is perfect voor de opstart na de zomervakantie.

Ondersteuning van leerlingbegeleiding

Mentoren krijgen tools aangereikt om op een coachende manier te begeleiden. Denk aan oefeningen rondom studievaardigheden, weerbaarheid, motivatie, plannen, sociale vaardigheden en mediawijsheid.

Burgerschap en sociale vaardigheden centraal

In een tijd waarin maatschappelijke betrokkenheid en sociale veiligheid belangrijker zijn dan ooit, biedt Coach like a Champion krachtige lessen over burgerschap, digitale omgangsvormen en mediawijsheid.

LOB en toekomstgericht onderwijs

Met specifieke lessen over loopbaankeuzes, talentontwikkeling en reflectie op de eigen kwaliteiten, ondersteunt het materiaal ook het LOB-programma van jouw school.

 

Voor wie is dit lesmateriaal geschikt?
  • Mentoren en decanen in het voortgezet onderwijs (onder- én bovenbouw)
  • Docenten leerlingbegeleiding en zorgcoördinatoren
  • Teams die werken aan schoolbrede thema’s zoals mentoraat, LOB, burgerschapsvorming, positieve groepsvorming of leerlingparticipatie

 

Populaire thema’s op Coach like a Champion
  • Gouden Weken: groepsvorming & sfeer
  • Studievaardigheden: plannen, leren leren, doelen stellen
  • Sociale vaardigheden: samenwerken, omgaan met feedback
  • Mediawijsheid: omgaan met social media, digitale weerbaarheid
  • LOB: loopbaanoriëntatie, zelfreflectie en motivatie
  • Burgerschap: verantwoordelijkheid, respect en inclusie

 

Aan de slag met Coach like a Champion

Wil jij je mentorlessen of LOB-lessen nieuw leven inblazen met professioneel ontwikkeld lesmateriaal? Ontdek dan het volledige aanbod op www.coachlikeachampion.nl en ervaar hoe eenvoudig en effectief leerlingbegeleiding kan zijn.

Met Coach like a Champion heb je altijd een waardevol idee voor je mentorles binnen handbereik en investeer je structureel in de persoonlijke ontwikkeling van je leerlingen.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.