LOB-methode voor passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding is van essentieel belang voor jongeren. Een profiel of studie kiezen, ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je later wilt worden. Voor jongeren is dit vaak lastig. Het is daarom van belang om jongeren op school passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding te bieden. Op veel scholen zijn docenten actief bezig met de inrichting van LOB. Een complete LOB-methode kan daarbij heel handig zijn. Een methode die leerlingen intrinsiek motiveert en ze laat ontdekken waar hun interesses en talenten liggen.

Tips voor de inrichting van passende loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

  • Betrek vroegtijdig iedereen die te maken krijgt met de inrichting van LOB. Denk daarbij aan teamleiders, decanen, docenten, mentoren, enzovoorts.
  • Formeer een werkgroep. Wat willen jullie dat leerlingen met LOB-lessen moeten bereiken en waarom vinden jullie dat belangrijk. Ga aan de slag met een duidelijke visie.
  • Besteed ook voldoende aandacht aan ouderbetrokkenheid.
  • Organiseer regelmatig bijeenkomsten om het team te informeren over jullie voorgang.
  • Zoek of ontwikkel zelf een LOB-methode die theorie en praktijk verbindt, zodat leerlingen zich breed kunnen oriënteren.

 

Meer informatie over LOB-methode in Slim Studeren

 

Slim Studeren als een complete leerlijn voor LOB op jouw school

Ben je op zoek naar een complete LOB-methode die is gebaseerd op de loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers? In Slim Studeren zijn de loopbaancompetenties vertaald naar concrete en herkenbare lessen en praktische opdrachten.

  • Weinig voorbereidingstijd nodig
  • Kant-en-klare lessen
  • Eigen lessen toevoegen (niks gaat verloren)
  • Online ontwikkelingsgericht loopbaandossier (portfolio)
  • Verschillende vragenlijsten

 

Je kunt kiezen uit de methodes:

Slim Studeren VO

Slim Studeren MBO

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.