Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten.

Problemen bij de overgang

Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding.

Belangrijke oorzaken zijn:

  • Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden.
  • Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt.
  • Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken.

De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig is. Maar waar ligt de oplossing?

Wat werkt wel?

Gelukkig zijn er bewezen methoden om de overgang te verbeteren. Recente onderzoeken benadrukken het belang van vroegtijdige begeleiding en samenwerking tussen vmbo- en mbo-scholen. Hier zijn enkele concrete aanbevelingen:

Intensievere samenwerking tussen scholen

Vmbo- en mbo-instellingen moeten nauwer samenwerken. Door gezamenlijke projecten en kennismakingsdagen kunnen leerlingen al vroeg proeven van mbo-onderwijs. Bijvoorbeeld: in een pilot van de Universiteit Utrecht (2022) verbeterde het studiesucces van mbo’ers met 15% na deelname aan een voorbereidingsprogramma.

Meer aandacht voor loopbaanoriëntatie (LOB)

Vmbo-leerlingen moeten bewuster worden van hun beroepskeuze. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) kan hierbij helpen. Door stages en praktijkopdrachten krijgen leerlingen een realistischer beeld van hun toekomstige opleiding.

Extra aandacht voor vaardigheden

Zelfstandig werken, plannen en reflecteren zijn erg belangrijk in het mbo. Door deze vaardigheden al op het vmbo te trainen, vergroten we de kans op succes. Het NRO-rapport uit 2023 benadrukt dat dit leidt tot gemotiveerdere leerlingen die beter kunnen omgaan met de vrijheid in het mbo.

Betere informatievoorziening

Veel leerlingen en ouders hebben geen duidelijk beeld van wat een mbo-opleiding inhoudt. Informatiemateriaal, open dagen en voorlichtingen kunnen hierbij helpen. Volgens een peiling van DUO (2023) voelt 40% van de ouders zich onvoldoende betrokken bij het keuzeproces van hun kind. Dit moet veranderen.

Praktische voorbeelden

In de praktijk zijn er al goede initiatieven. Zo werken sommige regio’s met zogenaamde doorlopende leerlijnen. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld in het vierde jaar van het vmbo al les van mbo-docenten. Daarnaast zijn er projecten zoals ‘Sterk naar het mbo’, waarbij leerlingen in het laatste vmbo-jaar een mentor krijgen vanuit het mbo. Deze mentor begeleidt hen niet alleen bij hun keuze, maar ook bij praktische zaken zoals inschrijving en het plannen van hun studie.

Waarom is actie hard nodig?

De arbeidsmarkt heeft dringend behoefte aan goed opgeleide mbo’ers. Sectoren zoals techniek, zorg en logistiek kampen met een tekort aan vakmensen. Als we de overgang niet verbeteren, lopen we het risico dat dit tekort verder oploopt. Bovendien verdienen leerlingen een eerlijke kans op succes. Zonder een goede start op het mbo blijven talenten onbenut.

Het is duidelijk: de overgang van vmbo naar mbo moet beter. Door intensievere samenwerking, betere begeleiding en aandacht voor vaardigheden kunnen we de kloof dichten. Laten we nu actie ondernemen, zodat elke leerling een succesvolle toekomst tegemoet kan gaan. De tijd dringt, maar de oplossingen liggen binnen handbereik.

Boost de toekomst van jouw leerlingen met Slim Studeren VO!

Ben je op zoek naar een innovatieve methode die leerlingen écht voorbereidt op het mbo? Ontdek onze unieke aanpak waarmee jouw school leerlingen helpt uitblinken in zowel hun vervolgopleiding als hun persoonlijke ontwikkeling.

Wat bieden wij?

Met onze methode ontwikkelen leerlingen de belangrijkste vaardigheden voor succes:

  • Studievaardigheden: Leer plannen, structureren en effectief leren – dé sleutel tot academisch succes.
  • Sociale vaardigheden: Bouw zelfvertrouwen, leer samenwerken en communiceer effectief.
  • Burgerschap: Stimuleer kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid met actuele thema’s en praktische projecten.
  • Loopbaanoriëntatie (LOB): Help leerlingen hun talenten en toekomstdromen ontdekken met stages, tests en begeleiding.

 

Waarom kies je voor onze methode?
  • Praktisch én inspirerend: Lessen zijn interactief en gericht op de echte wereld.
  • Volledig geïntegreerd: Combineer kennis en vaardigheden in een doorlopende leerlijn.
  • Wetenschappelijk onderbouwd: Gebaseerd op de nieuwste inzichten in leren en ontwikkeling.
  • Op maat: Aanpasbaar aan de behoeften van jouw leerlingen en school.

 

Wat maakt ons uniek?

Onze methode biedt niet alleen uitgewerkte lessen, maar ook begeleiding voor docenten en ondersteuning bij de implementatie. Zo haalt jouw school het maximale uit dit programma!

Investeer in de toekomst – vandaag!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.