Een complete mentormethode voor het voortgezet onderwijs

mentormethode voortgezet onderwijs

Mentorlessen spelen een cruciale rol in het voortgezet onderwijs. Een goede mentormethode zorgt niet alleen voor steun en begeleiding, maar biedt leerlingen ook de kans om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen die ze zowel in hun schoolcarrière als in hun persoonlijke leven nodig zullen hebben. Steeds vaker wordt gevraagd om een methode die zich richt op studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies. Met de groeiende druk op tijd en middelen in het onderwijs is een gebruiksvriendelijke, online methode met variatie en flexibiliteit een uitstekende oplossing. Door de methode Slim Studeren VO in te zetten, creëer je een stevige basis die leerlingen niet alleen nu, maar ook in de toekomst zal ondersteunen. Met de lessen van onze methode help je je leerlingen om zelfstandige, evenwichtige en veerkrachtige individuen te worden.

Een brede focus op belangrijke vaardigheden

Een effectief mentorprogramma gaat verder dan alleen maar het volgen van leerresultaten of persoonlijke gesprekken over “hoe het gaat” en “en hoe verder”. We willen leerlingen namelijk niet alleen begeleiden, maar ook actief vaardigheden aanleren die hen helpen om zelfstandig te worden, zowel op school als daarbuiten. Een moderne mentorlesmethode richt zich daarom op drie kerngebieden:

  • Studievaardigheden: Plannen, organiseren, effectief leren en doelgericht studeren.
  • Sociaal-emotionele vaardigheden: Omgaan met stress, conflicten oplossen, zelfvertrouwen opbouwen en samenwerken.
  • Executieve functies: Deze vaardigheden zijn nodig om dingen gedaan te krijgen, zoals impulscontrole, emotieregulatie, werkgeheugen en flexibiliteit.
  • Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB): LOB is een essentieel onderdeel van mentorlessen en helpt leerlingen zich voor te bereiden op hun toekomstige studie en beroep.
Gebruikersvriendelijkheid en online toegang

Een belangrijke succesfactor voor een mentorprogramma is de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer een methode online beschikbaar is en eenvoudig werkt, verlaagt dat de drempel voor zowel leerlingen als docenten. Docenten kunnen gemakkelijk toegang krijgen tot lessen en opdrachten, deze aanpassen aan de behoeften van hun groep, eigen lesmateriaal toevoegen en taken voor leerlingen klaarzetten. De digitale omgeving maakt het ook mogelijk om de voortgang van leerlingen te volgen, zodat docenten snel kunnen zien hoe leerlingen zich ontwikkelen.

Zelfstandig werken of onder begeleiding

Een goede mentorlesmethode biedt zowel zelfstandige als begeleide werkvormen. Voor leerlingen die zelfstandig aan de slag kunnen, zijn er opdrachten die ze op eigen tempo kunnen voltooien. Dit biedt voordelen voor zowel de leerlingen als de mentor. Terwijl leerlingen individueel werken aan taken, kan de mentor de tijd gebruiken voor persoonlijke gesprekken met anderen. Tegelijkertijd kunnen leerlingen die wat extra hulp nodig hebben, begeleiding krijgen op hun eigen niveau. Deze flexibiliteit biedt een uitkomst in klassen waarin leerlingen verschillende niveaus en behoeften hebben.

Variatie aan opdrachten en werkvormen

Variatie houdt de motivatie hoog en zorgt ervoor dat leerlingen hun aandacht blijven richten op de les. Een moderne online methode biedt daarom een breed scala aan opdrachten:

  • Interactieve quizzes: Motiverend en een snelle manier om kennis te testen.
  • Video’s: Gericht op onderwerpen zoals plannen en een samenvatting maken.
  • Reflectieopdrachten: Om zelfbewustzijn te stimuleren en leerlingen na te laten denken over hun eigen gedrag en emoties.
  • Samenwerkingsopdrachten: Gericht op het versterken van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking.

 

Deze variatie helpt om de lesinhoud fris en aantrekkelijk te houden en biedt leerlingen de mogelijkheid om op verschillende manieren te leren en hun vaardigheden te ontwikkelen.

Ondersteuning voor persoonlijke mentorgesprekken

Omdat de methode online te volgen is en veel zelfstandige opdrachten bevat, komt er meer ruimte voor persoonlijke gesprekken tussen mentor en leerling. Deze gesprekken zijn belangrijk om individuele doelen, moeilijkheden of successen te bespreken. De mentor kan door de online voortgang inzien hoe de leerling het doet en specifieke onderwerpen bespreken, zoals waar de leerling nog mee worstelt of juist veel vooruitgang heeft geboekt. Dit zorgt voor een op maat gemaakte aanpak die elk individu ondersteunt.

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

LOB is een essentieel onderdeel van mentorlessen en helpt leerlingen zich voor te bereiden op hun toekomstige studie en beroep. De methode biedt opdrachten die hen helpen bij het ontdekken van hun interesses en talenten, zoals:

  • Vragenlijsten over talenten en interesses: Door het invullen van deze vragenlijsten ontdekken leerlingen hun sterke kanten en interesses. Dit helpt hen bij het maken van keuzes voor een profiel, studie of beroep.
  • Stageopdrachten en reflectie: Opdrachten waarin leerlingen reflecteren op stages of snuffelstages en nadenken over hun ervaringen en leerpunten.
  • Toekomstplanning: Leerlingen maken een stappenplan waarin ze hun doelen voor de toekomst opstellen en bedenken wat ze nodig hebben om die doelen te bereiken.
Ben je op zoek naar een effectieve mentormethode?

Een gebruiksvriendelijke online methode voor mentorlessen biedt een krachtige manier om leerlingen te ondersteunen. Met aandacht voor studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies, kunnen leerlingen zich breder ontwikkelen en krijgen ze de handvatten die ze nodig hebben om hun doelen te bereiken. De variatie aan opdrachten, de mogelijkheid om zelfstandig te werken en de ruimte voor persoonlijke mentorcontacten maken de mentormethode Slim Studeren VO tot een ideale oplossing voor jouw school.

Tarieven vanaf €10,- (incl. btw) per gebruiker.

Vraag vrijblijvend een DEMO aan en ontdek zelf hoe Slim Studeren VO werkt.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

leerling en TikTok-bubbel

Help, mijn leerling zit vast in een TikTok-bubbel!

Ook al zijn smartphones uit de klas verbannen, blijft het belang van mediawijsheid in het onderwijs groot. Het gaat namelijk niet alleen om het fysiek verwijderen van apparaten, maar om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en kritisch omgaan met digitale media, wat zij ook buiten de klas veel gebruiken. Een concreet voorbeeld hiervan is de zogenoemde “TikTok-bubbel” waarin sommige leerlingen vast komen te zitten. Hoewel TikTok een platform is waar jongeren hun creativiteit kunnen uiten, biedt het ook de verleiding van eindeloos scrollen en een “bubbel” van content die hen blijft aantrekken. Hieronder vind je enkele tips voor leraren en ouders om leerlingen te helpen uit hun TikTok-bubbel te komen en bewuster met hun schermtijd om te gaan. Begrip tonen en de aantrekkingskracht van TikTok bespreken Begin met het erkennen van de aantrekkingskracht van TikTok. Het platform biedt snelle, visuele content die continu nieuwe en interessante video’s toont,

Lees meer
Polarisatie in de klas

Polarisatie in de klas – Uitdagingen en tips voor leraren

In de huidige samenleving lijkt polarisatie steeds zichtbaarder te worden en helaas blijft dit ook niet buiten de muren van het klaslokaal. Meningsverschillen over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, religie, of culturele kwesties, kunnen leiden tot spanningen en zelfs conflicten in de klas. Deze situatie kan leraren voor moeilijke keuzes stellen: hoe ga je om met polarisatie zonder je neutraliteit te verliezen? En wat kun je doen om de sfeer in de klas positief te houden? In deze blog lees je over de uitdagingen van polarisatie in de klas en bieden we praktische tips voor leraren om met deze situatie om te gaan. De uitdaging van polarisatie in de klas Polarisatie houdt in dat groepen mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, vaak door verschil in mening of identiteit. Dit kan leiden tot vijandigheid, wantrouwen en een “wij versus zij”-gevoel. Voor leerlingen kan het lastig zijn om goed om te

Lees meer
Privacytraining voor leraren

Privacytraining voor leraren: Alles wat een leraar moet weten over de AVG

In het digitale tijdperk waarin we leven, speelt informatiebeveiliging en privacy een cruciale rol. Voor leraren is dit extra belangrijk, gezien hun omgang met vertrouwelijke informatie over leerlingen, ouders en collega’s. Om leraren te ondersteunen in hun kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid, is er nu een gespecialiseerde Privacytraining voor leraren beschikbaar. Deze praktische training, speciaal ontwikkeld voor leraren, duurt 1,5 uur en is volledig online te volgen. Na afronding ontvangen deelnemers een certificaat van deelname. Met een prijs van €75 en de mogelijkheid om vergoeding te ontvangen voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten, is deze training toegankelijk en praktisch voor iedere leraar. Waarom een Privacytraining voor leraren? Het beschermen van privacy is van essentieel belang om een veilige leeromgeving te waarborgen. Allereerst, door zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan, toon je als leraar niet alleen respect voor de privacy van leerlingen, hun

Lees meer