Wie kent ze niet? Online challenges waarbij jongeren elkaar uitdagen om gekke dingen te doen. Soms heel onschuldig, maar er zijn ook levensgevaarlijke challenges. Het concept van een online challenge is het volgende: jongeren gaan een bepaalde challenge aan en delen het resultaat op het internet en sociale media. Zo worden weer anderen aangespoord om de challenge aan te gaan en die verder te verspreiden. Sommige challenges zijn grappig en onschuldig, maar andere challenges kunnen levensgevaarlijk zijn. Door groepsdruk worden jongeren vaak verleid om deel te nemen aan gevaarlijke challenges om erbij te horen. Vaak weten ze niet weten dat het gevaarlijk is wat ze doen.
Om jongeren bewust te maken van de gevaren van online challenges, is het zeker de moeite waard om dit onderwerp regelmatig in de klas te bespreken. Docenten kunnen bijvoorbeeld aan het einde van de week aan hun leerlingen vragen welke challenge zij die week op internet of sociale media hebben gezien? Doen jullie ook mee? Is het onschuldig of gevaarlijk? Dit is een mooi startpunt voor een gesprek.
Onderwijsprofessionals kunnen zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief van Stichting Tegen Internet Misstanden. Stichting T.I.M. is opgericht door Geert en Anita Reynders, wiens 16-jarige zoon Tim helaas is overleden door een online challenge. Via deze nieuwsbrief informeren zij belangstellenden over de nieuwste online challenges en welke risico’s deze challenges met zich meebrengen.
Mediawijsheid in Slim Studeren VO
Vanuit Coach like a Champion geloven we in structurele en duurzame preventieve maatregelen: leerlingen voorzien van informatie, het kritisch denkvermogen stimuleren en vaardigheden bijbrengen. Online weerbaarheid is erg belangrijk. Docenten kunnen het programma gebruiken om op eigen tempo te werken aan de mediawijsheid van hun leerlingen.