Het mentaal welbevinden van jongeren, wat kun je als mentor doen?

sociale media en zelfbeeld van jongeren

Er zijn steeds meer signalen dat het niet zo goed gaat met het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Steeds meer jongeren worstelen met stress, somberheid en eenzaamheid.  De Kindertelefoon concludeerde in januari 2021 dat het aantal gesprekken over zelfdoding, eenzaamheid, depressie en angsten zijn toegenomen met kinderen en jongeren, ten opzichte van voor en het begin van de coronacrisis. Welke rol hebben mentoren in het mentaal welbevinden van jongeren? Zijn hier kansen te benutten? Hoe kun je als mentor inzetten op het mentaal welbevinden van je klas. Met onderstaande tips geef jij je leerlingen weer perspectief.

Tijdens de eerste lockdown heerste een gezamenlijk gevoel van ‘samen komen we door deze moeilijke tijd heen’. Daarna kwam het besef dat de situatie rond corona nog lang zal duren. Dat weegt zwaar voor iedereen, zeker voor jongeren. Daarom is het belangrijk dat jij als mentor positief blijft en voor lichtpuntjes zorgt.

  • Straal zelf positiviteit en rust uit

Uiteraard hebben ook docenten af en toe een offday, zeker in deze tijd. Maar in deze moeilijke tijd blijft het van belang dat jij als mentor zo veel mogelijk rust en positiviteit uitstraalt naar je mentorgroep. Negativiteit werkt verlammend. Als jij als mentor meegaat in alle stress en angst, dan voed je juist die negatieve gevoelens bij je mentorleerlingen. Kijk niet te ver vooruit met je mentorgroep, maar leg focus naar wat mogelijk is op korte termijn. Zo maak je de dagen behapbaar voor je leerlingen.

  • Bedenk alternatieven om mijlpalen te vieren

Jongeren missen veel leuke activiteiten. De coronamaatregelen hebben invloed op vakanties, het vieren van verjaardagen en andere sociale activiteiten. Geef je leerlingen een bezigheid en perspectief. Bijvoorbeeld 1 keer per maand een wandeling maken met je mentorgroep en de jarigen van die maand laten trakteren. Laat je leerlingen ook meedenken.

  • Geef complimenten

De juiste complimenten kunnen een boost geven aan het zelfvertrouwen van jongeren en kunnen leiden tot betere motivatie en stimulatie van positief gedrag. Complimenten kunnen een grote rol spelen als jongeren zich onzeker voelen.

  • Organiseer klets- en doemomenten

Een kletsmomentje doorbreekt de sleur, maar het werkt niet voor alle leerlingen. Sommige leerlingen maken makkelijker contact als ze samen iets doen. Samen tekenen of knutselen, een spel spelen. Het hoeft niet de meest fantastische activiteit te zijn. Leerlingen putten veel plezier uit samen babbelen en samen iets leuks doen.

Als mentor ben je een belangrijke persoon in het leven van een leerling. De band die jij als mentor met je leerlingen hebt, maakt echt wel een verschil!

Verrijking mentorlessen

Verrijk je mentorlessen met Slim Studeren VO. Een compleet pakket voor leerling én mentor. Het programma bestaat uit verschillende thema’s: studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden, leerstrategieën, groeimindset, mediawijsheid, nepnieuws en phishing herkennen, stop (cyber)pesten, burgerschap, LOB en gezonde leefstijl. De toolbox voor de mentor bestaat uit kant-en-klare-lesbrieven en tips over het mentoraat. Voor de lesbrieven is weinig voorbereidingstijd nodig en de tips worden regelmatig geactualiseerd.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.