Er zijn steeds meer signalen dat het niet zo goed gaat met het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Steeds meer jongeren worstelen met stress, somberheid en eenzaamheid. De Kindertelefoon concludeerde in januari 2021 dat het aantal gesprekken over zelfdoding, eenzaamheid, depressie en angsten zijn toegenomen met kinderen en jongeren, ten opzichte van voor en het begin van de coronacrisis. Welke rol hebben mentoren in het mentaal welbevinden van jongeren? Zijn hier kansen te benutten? Hoe kun je als mentor inzetten op het mentaal welbevinden van je klas. Met onderstaande tips geef jij je leerlingen weer perspectief.
Tijdens de eerste lockdown heerste een gezamenlijk gevoel van ‘samen komen we door deze moeilijke tijd heen’. Daarna kwam het besef dat de situatie rond corona nog lang zal duren. Dat weegt zwaar voor iedereen, zeker voor jongeren. Daarom is het belangrijk dat jij als mentor positief blijft en voor lichtpuntjes zorgt.
- Straal zelf positiviteit en rust uit
Uiteraard hebben ook docenten af en toe een offday, zeker in deze tijd. Maar in deze moeilijke tijd blijft het van belang dat jij als mentor zo veel mogelijk rust en positiviteit uitstraalt naar je mentorgroep. Negativiteit werkt verlammend. Als jij als mentor meegaat in alle stress en angst, dan voed je juist die negatieve gevoelens bij je mentorleerlingen. Kijk niet te ver vooruit met je mentorgroep, maar leg focus naar wat mogelijk is op korte termijn. Zo maak je de dagen behapbaar voor je leerlingen.
- Bedenk alternatieven om mijlpalen te vieren
Jongeren missen veel leuke activiteiten. De coronamaatregelen hebben invloed op vakanties, het vieren van verjaardagen en andere sociale activiteiten. Geef je leerlingen een bezigheid en perspectief. Bijvoorbeeld 1 keer per maand een wandeling maken met je mentorgroep en de jarigen van die maand laten trakteren. Laat je leerlingen ook meedenken.
- Geef complimenten
De juiste complimenten kunnen een boost geven aan het zelfvertrouwen van jongeren en kunnen leiden tot betere motivatie en stimulatie van positief gedrag. Complimenten kunnen een grote rol spelen als jongeren zich onzeker voelen.
- Organiseer klets- en doemomenten
Een kletsmomentje doorbreekt de sleur, maar het werkt niet voor alle leerlingen. Sommige leerlingen maken makkelijker contact als ze samen iets doen. Samen tekenen of knutselen, een spel spelen. Het hoeft niet de meest fantastische activiteit te zijn. Leerlingen putten veel plezier uit samen babbelen en samen iets leuks doen.
Als mentor ben je een belangrijke persoon in het leven van een leerling. De band die jij als mentor met je leerlingen hebt, maakt echt wel een verschil!
Verrijking mentorlessen
Verrijk je mentorlessen met Slim Studeren VO. Een compleet pakket voor leerling én mentor. Het programma bestaat uit verschillende thema’s: studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden, leerstrategieën, groeimindset, mediawijsheid, nepnieuws en phishing herkennen, stop (cyber)pesten, burgerschap, LOB en gezonde leefstijl. De toolbox voor de mentor bestaat uit kant-en-klare-lesbrieven en tips over het mentoraat. Voor de lesbrieven is weinig voorbereidingstijd nodig en de tips worden regelmatig geactualiseerd.