Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ouderbetrokkenheid een gunstig effect heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling, leerresultaten en de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Opvoeding en onderwijs zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers en school. Op school vraagt dit om een open en flexibele instelling van mentoren. Hoe kan ik als mentor de ouders van mijn mentorleerlingen meer betrekken bij het leerproces? Hoe blijf ik als mentor in gesprek met de ouders van mijn mentorleerlingen? Dit zijn vragen die leven onder mentoren in het voorgezet onderwijs. De rol van de mentor is essentieel als het gaat om het vergroten van ouderbetrokkenheid. Lees hieronder wat dit concreet inhoudt voor de rol van een mentor.
Contactgegevens van de mentor
Als mentor ben je voor je mentorleerlingen en hun ouders/verzorgers het eerste aanspreekpunt. Zorg als mentor ervoor dat de ouders van je mentorleerlingen weten hoe en wanneer ze jou kunnen bereiken. Ben je per e-mail of telefonisch bereikbaar? Hoe laat kun je ouders terugbellen (tijdens schooluren of juist na schooltijd)?
Partnerschap: mentor – mentorleerling – ouders
Zorg ervoor dat je altijd vanuit partnerschap contact aangaat met je mentorleerling en ouders. Wat verwacht je van elkaar? Waarin hebben jullie elkaar nodig? Waarmee is jouw mentorleerling het meest geholpen? Geef ook in elk contact met je mentorleerling en ouders hen erkenning voor hun bijdrage en voor hoe zij alles ervaren. Bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat u al veel tijd heeft geïnvesteerd in…’, ‘Ik merk dat jullie moeite hebben met…’, ‘Ik zie dat je hulp nodig hebt om…’, ‘Zullen we samen kijken naar wat nodig is om…’. Kortom, laat ouders meedenken en meepraten over de (school)ontwikkeling van hun kind.
Verantwoordelijkheid van de mentor
Je hebt als mentor samen met de ouders/verzorgers van je mentorleerling een gedeelde verantwoordelijkheid. Jullie moeten op een gelijkwaardige manier samenwerken aan de (school)ontwikkeling van je mentorleerling. Het is daarom van belang om al vanaf het begin van het schooljaar ouders/verzorgers mee te nemen in belangrijke beslissingen. Als mentor neem je beslissingen samen met je leerling én zijn/haar ouders. Wacht niet te lang, maar laat ouders in een vroeg stadium meedenken en meepraten over mogelijke oplossingen, verbeteringen of beslissingen. Geef je mentorleerling en ouders het gevoel dat zij ertoe doen. Spreek je waardering en respect uit voor de keuzes van je leerling en zijn/haar ouders.
Maatwerk van de mentor
Betrokkenheid van ouders stimuleren, is maatwerk. Elke mentorleerling is anders, elke ouder is anders. Richt je aandacht niet alleen op ouders van leerlingen waarmee het niet goed gaat, maar nodig àlle ouders uit. Leerlingen die goed presteren, zijn ook belangrijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen doet er ook toe. Neem ruimte om ervaringen en inzichten over de (school)ontwikkeling van je leerling met zijn/haar ouders te bespreken. Geef ook aan dat het belangrijk is om informatie vanuit thuis en school te koppelen.
Weerstand van ouders en de rol van mentor
In gesprekken kan je als mentor stuiten op weerstand van ouders. Neem de weerstand van ouders serieus en geef aan dat je die wilt begrijpen. Vertaal de weerstand van de ouders naar behoeften door de juiste vragen te stellen: ‘Als ik het goed begrijp, willen jullie of wilt u…’, ‘Kunnen we samen kijken naar….’, ‘Klopt het dat u iets anders had verwacht…’, ‘Hoe kunnen we tot een oplossing komen?’ Pas LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) toe.