Ouderbetrokkenheid en de rol van de mentor

afscheidstekst collega

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ouderbetrokkenheid een gunstig effect heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling, leerresultaten en de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Opvoeding en onderwijs zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers en school. Op school vraagt dit om een open en flexibele instelling van mentoren. Hoe kan ik als mentor de ouders van mijn mentorleerlingen meer betrekken bij het leerproces? Hoe blijf ik als mentor in gesprek met de ouders van mijn mentorleerlingen? Dit zijn vragen die leven onder mentoren in het voorgezet onderwijs. De rol van de mentor is essentieel als het gaat om het vergroten van ouderbetrokkenheid. Lees hieronder wat dit concreet inhoudt voor de rol van een mentor.

Contactgegevens van de mentor

Als mentor ben je voor je mentorleerlingen en hun ouders/verzorgers het eerste aanspreekpunt. Zorg als mentor ervoor dat de ouders van je mentorleerlingen weten hoe en wanneer ze jou kunnen bereiken. Ben je per e-mail of telefonisch bereikbaar? Hoe laat kun je ouders terugbellen (tijdens schooluren of juist na schooltijd)?

Partnerschap: mentor – mentorleerling – ouders

Zorg ervoor dat je altijd vanuit partnerschap contact aangaat met je mentorleerling en ouders. Wat verwacht je van elkaar? Waarin hebben jullie elkaar nodig? Waarmee is jouw mentorleerling het meest geholpen? Geef ook in elk contact met je mentorleerling en ouders hen erkenning voor hun bijdrage en voor hoe zij alles ervaren. Bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat u al veel tijd heeft geïnvesteerd in…’, ‘Ik merk dat jullie moeite hebben met…’, ‘Ik zie dat je hulp nodig hebt om…’, ‘Zullen we samen kijken naar wat nodig is om…’. Kortom, laat ouders meedenken en meepraten over de (school)ontwikkeling van hun kind.

Verantwoordelijkheid van de mentor

Je hebt als mentor samen met de ouders/verzorgers van je mentorleerling een gedeelde verantwoordelijkheid. Jullie moeten op een gelijkwaardige manier samenwerken aan de (school)ontwikkeling van je mentorleerling. Het is daarom van belang om al vanaf het begin van het schooljaar ouders/verzorgers mee te nemen in belangrijke beslissingen. Als mentor neem je beslissingen samen met je leerling én zijn/haar ouders. Wacht niet te lang, maar laat ouders in een vroeg stadium meedenken en meepraten over mogelijke oplossingen, verbeteringen of beslissingen. Geef je mentorleerling en ouders het gevoel dat zij ertoe doen. Spreek je waardering en respect uit voor de keuzes van je leerling en zijn/haar ouders.

Maatwerk van de mentor

Betrokkenheid van ouders stimuleren, is maatwerk. Elke mentorleerling is anders, elke ouder is anders. Richt je aandacht niet alleen op ouders van leerlingen waarmee het niet goed gaat, maar nodig àlle ouders uit. Leerlingen die goed presteren, zijn ook belangrijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen doet er ook toe. Neem ruimte om ervaringen en inzichten over de (school)ontwikkeling van je leerling met zijn/haar ouders te bespreken. Geef ook aan dat het belangrijk is om informatie vanuit thuis en school te koppelen.

Weerstand van ouders en de rol van mentor

In gesprekken kan je als mentor stuiten op weerstand van ouders. Neem de weerstand van ouders serieus en geef aan dat je die wilt begrijpen. Vertaal de weerstand van de ouders naar behoeften door de juiste vragen te stellen: ‘Als ik het goed begrijp, willen jullie of wilt u…’, ‘Kunnen we samen kijken naar….’, ‘Klopt het dat u iets anders had verwacht…’, ‘Hoe kunnen we tot een oplossing komen?’ Pas LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) toe.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.