Sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolsucces

Scholen spelen een belangrijke rol in de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Onder de sociaal-emotionele ontwikkeling vallen de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van een leerling, het vermogen zich in een ander in te leven, het zelfbeeld en zelfvertrouwen, de manier waarop emoties ervaren en gereguleerd worden en het aanpassen aan de omgeving waarin de leerling leeft en leert (Gutman et al, 2003). Ze ontwikkelen deze competenties in allerlei verschillende contexten en één daarvan is de klas. Doordat jongeren veel in aanraking komen met hun docenten en/of mentoren, kunnen docenten of mentoren een grote rol spelen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren.

Sociaal-emotionele competenties

Er zijn vijf belangrijke sociaal-emotionele competenties te onderscheiden waar docenten en/of mentoren zeker aandacht aan kunnen besteden. Deze vijf competenties kunnen onderverdeeld worden in drie groepen:

Ontwikkelingsprogramma’s die gericht zijn op sociaal-emotioneel ontwikkeling blijken wel effect te hebben op de sociaal-emotionele vaardigheden en op schoolsuccessen van leerlingen. Uit het onderzoek ‘A Meta-Analysis of the Effects of Classroom Management Programs on Students’ Academic, Behavioral, Emotional, and Motivational Outcomes van Korpershoek en anderen (2016) van Rijksuniversiteit Groningen bleek ook dat programma’s gericht op sociaal-emotionele vaardigheden grote effecten hebben op leerresultaten.

Sociaal-emotionele ontwikkeling op school

Tijdens de puberteitsjaren (tussen 12 en 14 jaar) maken leerlingen een ontwikkeling door waarbij ze een eigen persoonlijkheid en identiteit ontwikkelen en opbouwen. Gevoelens van frustratie en onvermogen kunnen ervoor zorgen dat leerlingen buiten de groep vallen. Dit kan leiden tot onzeker gedrag, onderpresteren en gedragsproblemen. Uit onderzoek van Marshall, Kingery, en Erdley (2011) blijkt dat de acceptatie door leeftijdsgenoten een belangrijke voorspeller is voor leerresultaten. Wanneer een leerling geaccepteerd wordt door leeftijdsgenoten, krijgt hij/zij emotionele steun, waardoor hij/zij zich meer betrokken voelt bij school. Het is daarom van groot belang dat docenten en mentoren/coaches op school een veilig klimaat creëren voor leerlingen. Voor een mentor/coach houdt dit in dat er voldoende aandacht wordt geschonken aan het socialisatieproces waarbij alle leerlingen zich veilig voelen.

Kijk naar het filmpje Social-Emotional Learning: What is SEL and Why SEL Matters van ‘Committee for Children’. Het gaat over het belang en de succesvolle resultaten van sociaal-emotioneel leren.

 

 

Sociaal-emotionele vaardigheden en de mentor

De mentor/coach speelt een belangrijke rol in het socialisatieproces waarbij iedereen zich veilig voelt. Dit kan door het maken van een sociogram, het ondernemen van activiteiten, het voeren van klassengesprekken over verschillende thema’s zoals het functioneren van de groep, enz. Op individueel niveau kan een training sociale vaardigheden bijdragen aan een positieve omgang met leeftijdsgenoten.

Sociaal-emotionele ontwikkeling in Slim Studeren VO

Slim Studeren VO besteedt in bijna elke module aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Sociaal-emotionele vaardigheden mogen niet ontbreken in het mentoraat. Alle modules bevatten leerdoelen over omgaan met jezelf én (respectvol) omgaan met anderen. De casussen in de programma zijn afgestemd op de interesses en de leefwereld van leerlingen van het voortgezet onderwijs. De mentor kan inspiratie halen uit de toolbox. De toolbox bestaat uit kant-en-klare lesbrieven en tips over het mentoraat, waaronder ook sociaal-emotionele vaardigheden.

Bronnen:

  • Committee for Children (Youtube)
  • Gutman, L. M., Sameroff, A. J., & Cole, R. (2003). Academic growth curve trajectories from 1st grade to 12th grade: Effects of multiple social risk factors and preschool child factors. Developmental Psychology, 39(4), 777-790
  • Korpershoek, H., Harms, T., de Boer, H., van Kuijk, M., & Doolaard, S. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs on Students’ Academic, Behavioral, Emotional, and Motivational Outcomes. Review of Educational Research86(3), 643-680. https://doi.org/10.3102/0034654315626799
  • Marshall, K. C., Kingery, J. N., & Erdley, C. A. (2011). Peer acceptance and friendship as predictors of early adolescents’ adjustment across the middle school transition. Merrill-Palmer Quarterly, 57(3), 215- 243. doi:10.1353/mpq.2011.0012

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.