Tips om pubers te helpen bij uitstelgedrag en motivatieproblemen: Handvatten voor docenten

Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

Uitstelgedrag en motivatieproblemen zijn veelvoorkomende uitdagingen bij pubers. Hun brein is nog in ontwikkeling, waardoor plannen, organiseren en doorzetten soms lastig is. Als docent speel je een belangrijke rol in het begeleiden van leerlingen bij hun leerproces. Hier zijn enkele praktische tips, aangevuld met concrete voorbeelden, om pubers te helpen beter om te gaan met motivatieproblemen en uitstelgedrag.

  1. Stel duidelijke en haalbare doelen

Leerlingen stellen taken vaak uit, omdat ze vaak schrikken van de hoeveelheid werk. Help hen om grote opdrachten op te splitsen in kleinere, behapbare stappen.

Voorbeeld: In plaats van “Schrijf een werkstuk over klimaatverandering”, kun je samen een plan maken met deelstappen zoals: “Kies een specifiek onderwerp”, “Zoek drie betrouwbare bronnen”, “Schrijf een inleiding”, enzovoort.

  1. Maak verwachtingen helder

Vaak stellen pubers taken uit, omdat ze niet precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zorg ervoor dat opdrachten en deadlines duidelijk zijn geformuleerd.

Voorbeeld: Gebruik een visuele planning op het bord of in een digitale leeromgeving, waarbij leerlingen precies kunnen zien wat de planning is voor de komende weken.

  1. Stimuleer een groeimindset

Veel leerlingen hebben de neiging om snel op te geven als iets moeilijk is. Door een groeimindset te stimuleren, leren ze dat fouten maken niet zo erg is. Fouten maken is een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Voorbeeld: Benoem in de klas hoe bekende personen, zoals topsporters of wetenschappers, ook door mislukkingen heen moesten voordat ze succes bereikten.

  1. Bied structuur en ondersteuning

Een gestructureerde leeromgeving kan helpen om uitstelgedrag te verminderen. Regelmaat en voorspelbaarheid geven pubers houvast.

Voorbeeld: Begin elke les met een vast startmoment: “Vandaag werken we eerst 10 minuten in stilte aan onze planning, daarna bespreken we vragen en gaan we aan de slag.”

  1. Maak leren relevant

Pubers zijn sneller gemotiveerd als ze begrijpen waarom iets belangrijk is en hoe het aansluit bij hun eigen interesses en toekomst.

Voorbeeld: Koppel wiskunde aan echte situaties, zoals het berekenen van kortingen tijdens het shoppen of het budgetteren van een vakantie.

  1. Gebruik beloningen en positieve feedback

Geef niet alleen complimenten over resultaten, maar ook over de inspanning en inzet van leerlingen. Dit motiveert hun doorzettingsvermogen.

Voorbeeld: “Ik zie dat je veel moeite hebt gedaan om deze opdracht af te ronden, terwijl je het lastig vond. Goed bezig!”

  1. Help bij time management

Veel pubers hebben moeite om hun tijd goed in te delen. Door hen te helpen met planningstechnieken kunnen ze efficiënter werken.

Voorbeeld: Introduceer de Pomodoro-techniek: 25 minuten gefocust werken, gevolgd door 5 minuten pauze. Gebruik een timer in de klas om dit samen te oefenen.

  1. Geef leerlingen autonomie

Als leerlingen het gevoel hebben dat ze zelf keuzes mogen maken, zijn ze vaak meer gemotiveerd.

Voorbeeld: Laat leerlingen zelf kiezen op welke manier ze een presentatie willen geven: een poster, een video of een PowerPoint.

  1. Ondersteun met technologie

Er zijn verschillende apps en digitale tools die kunnen helpen bij planning en concentratie.

Voorbeeld: Apps zoals Forest (die helpt bij concentratie) of Trello (voor het structureren van taken) kunnen leerlingen ondersteunen bij het efficiënt indelen van hun tijd.

  1. Wees een rolmodel

Pubers leren veel door observatie. Laat zien hoe jij zelf omgaat met uitstelgedrag en motivatieproblemen.

Voorbeeld: Deel je eigen ervaringen: “Ik had vroeger ook moeite grote taken, maar ik leerde om altijd eerst een klein stapje te zetten. Dat hielp enorm!”

Met deze strategieën kunnen docenten pubers ondersteunen in hun leerproces en hen helpen om uitstelgedrag en motivatieproblemen te overwinnen. Door structuur, begrip en motivatie te bieden, kun je een positieve impact hebben op hun ontwikkeling en zelfvertrouwen.

 

Methode Slim Studeren VO – De sleutel tot gemotiveerde leerlingen!

Hebben jouw leerlingen last van uitstelgedrag en motivatieproblemen?

Ontdek Slim Studeren VO, de praktische en gebruiksvriendelijke oplossing voor docenten en leerlingen!

  • Direct inzetbaar – Geen ingewikkelde theorieën, maar concrete lessen en tools die werken.
  • Flexibel in gebruik – Schaf per module aan.
  • Wetenschappelijk onderbouwd – Gebaseerd op bewezen strategieën, zoals time management, groeimindset en positieve feedback.
  • Meer motivatie, minder stress – Help leerlingen met haalbare doelen, structuur en effectieve leerstrategieën.

Vraag nu een demo aan en ervaar hoe Slim Studeren VO jouw lessen kan verrijken!

Demo aanvragen

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.