Zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes in het VO

sociale media en zelfbeeld van jongeren

Jongeren kunnen vaak onzeker zijn over hun talenten. Jongeren in het VO hebben weinig vertrouwen in hun eigen studie- en loopbaankeuzes en dat kan een belemmering zijn om stappen te zetten in het keuzeproces. Dit kan zelfs nadelig zijn voor de leerprestaties op school. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die meer vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, ook beter presteren op school. Meer vertrouwen gaat vaak samen met meer motivatie, doorzettingsvermogen en welzijn. Het is dus erg belangrijk om leerlingen te helpen om hun zelfvertrouwen te versterken, niet alleen in schoolvakken, maar ook in het maken van loopbaankeuzes. Op school moet er aandacht besteed worden aan het versterken van zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes. Dit kan bijvoorbeeld door het vergroten van hun kennis over verschillende studies en beroepen.

Hoe kun je leerlingen in het VO effectief begeleiden in hun studie- en loopbaankeuzes?

Geef leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken. Waar zijn ze goed in, wat zijn hun ontwikkelpunten, wat kunnen ze over hunzelf vertellen en wat kunnen anderen over hun talenten vertellen. Positieve feedback draagt bij aan het zelfvertrouwen van jongeren. Als een leerling te horen krijgt: “Maar, dit kan jij niet, dit is te moeilijk voor jou”, dan kan dat nadelig zijn voor het zelfvertrouwen van hem of haar. Leg nadruk op de talenten en moedig hem of haar aan om moeilijke taken te blijven oefenen en uitdagingen aan te gaan. Maak daarbij gebruik van lessen over zelfvertrouwen of vragenlijsten over interesses, enz.

Tip: Download de brochure Slim Studeren VO voor meer informatie over lessen die kunt geven om het zelfvertrouwen van je leerlingen te versterken. De lessen versterken de loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, werkexploratie en loopbaansturing, enz.) van de leerlingen.

Het is belangrijk dat leerlingen voldoende informatie krijgen over verschillende studies en beroepsmogelijkheden die daarbij passen. Zorg voor goede lessen, aansprekend materiaal, gastsprekers, video’s van beroepen en andere activiteiten. Zelfreflectie is nuttig voor het vergroten van het zelfvertrouwen. Laat leerlingen zoveel mogelijk nadenken en met anderen praten over dingen waar ze goed in zijn. Zo krijgen ze meer vertrouwen en inzicht in hun capaciteiten en het maken van loopbaankeuzes.

Bewustwording over LOB

Leerlingen moeten ervan bewust gemaakt worden dat LOB over hun eigen toekomst gaat. Ze moeten leren keuzes te maken hoe ze hun studie- en beroepskeuzeproces kunnen vormgeven. Stimuleer leerlingen bij het stapsgewijs stellen van realistische, kleinere, haalbare loopbaandoelen. Deze succeservaringen kunnen bijdragen aan hun motivatie en zelfvertrouwen.

Wil je meer weten over Slim Studeren VO?

Download de brochure voor meer informatie of vraag een demo aan.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer