Jongeren kunnen vaak onzeker zijn over hun talenten. Jongeren in het VO hebben weinig vertrouwen in hun eigen studie- en loopbaankeuzes en dat kan een belemmering zijn om stappen te zetten in het keuzeproces. Dit kan zelfs nadelig zijn voor de leerprestaties op school. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die meer vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, ook beter presteren op school. Meer vertrouwen gaat vaak samen met meer motivatie, doorzettingsvermogen en welzijn. Het is dus erg belangrijk om leerlingen te helpen om hun zelfvertrouwen te versterken, niet alleen in schoolvakken, maar ook in het maken van loopbaankeuzes. Op school moet er aandacht besteed worden aan het versterken van zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes. Dit kan bijvoorbeeld door het vergroten van hun kennis over verschillende studies en beroepen.
Hoe kun je leerlingen in het VO effectief begeleiden in hun studie- en loopbaankeuzes?
Geef leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken. Waar zijn ze goed in, wat zijn hun ontwikkelpunten, wat kunnen ze over hunzelf vertellen en wat kunnen anderen over hun talenten vertellen. Positieve feedback draagt bij aan het zelfvertrouwen van jongeren. Als een leerling te horen krijgt: “Maar, dit kan jij niet, dit is te moeilijk voor jou”, dan kan dat nadelig zijn voor het zelfvertrouwen van hem of haar. Leg nadruk op de talenten en moedig hem of haar aan om moeilijke taken te blijven oefenen en uitdagingen aan te gaan. Maak daarbij gebruik van lessen over zelfvertrouwen of vragenlijsten over interesses, enz.
Tip: Download de brochure Slim Studeren VO voor meer informatie over lessen die kunt geven om het zelfvertrouwen van je leerlingen te versterken. De lessen versterken de loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, werkexploratie en loopbaansturing, enz.) van de leerlingen.
Het is belangrijk dat leerlingen voldoende informatie krijgen over verschillende studies en beroepsmogelijkheden die daarbij passen. Zorg voor goede lessen, aansprekend materiaal, gastsprekers, video’s van beroepen en andere activiteiten. Zelfreflectie is nuttig voor het vergroten van het zelfvertrouwen. Laat leerlingen zoveel mogelijk nadenken en met anderen praten over dingen waar ze goed in zijn. Zo krijgen ze meer vertrouwen en inzicht in hun capaciteiten en het maken van loopbaankeuzes.
Bewustwording over LOB
Leerlingen moeten ervan bewust gemaakt worden dat LOB over hun eigen toekomst gaat. Ze moeten leren keuzes te maken hoe ze hun studie- en beroepskeuzeproces kunnen vormgeven. Stimuleer leerlingen bij het stapsgewijs stellen van realistische, kleinere, haalbare loopbaandoelen. Deze succeservaringen kunnen bijdragen aan hun motivatie en zelfvertrouwen.
Wil je meer weten over Slim Studeren VO?
Download de brochure voor meer informatie of vraag een demo aan.
