Elke leraar heeft wel eens te maken met onredelijke pubers. Boeken vergeten, huiswerk niet gemaakt, de les verstoren of een klasgenoot lastigvallen. Pubers kunnen op school soms de boel aardig ontregelen. Ze zoeken hun grenzen op en dat is niet altijd leuk voor leraren. Desondanks is het belangrijk om ze met nieuwsgierigheid te benaderen en uit te nodigen voor een gesprek. Pubers gaan nu eenmaal over grenzen. Kies daarom strategisch waar je op ingaat. In dit artikel vind je 8 tips voor het omgaan met pubers in het onderwijs.
8 tips
- Kies waar je op ingaat. Het gedrag van pubers heeft een reden en is het daarom belangrijk om eerst erachter te komen wat die reden is.
- Wees je bewust van de subtiele verschillen. Pubers ontwikkelen zich tot hun 24e jaar op een andere manier. Denk daarbij vooral aan non-cognitieve vaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De afgelopen jaren zijn jongeren in het onderwijs voor een groot deel vrijgelaten. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun leerproces. Op zich is dat niet zo erg, als je ze maar begeleidt. Jongeren hebben nog te weinig kennis en ervaring om volledig zelfstandig keuzes te maken of zelfstandig te leren. Ze hebben hulp nodig bij het maken van een goed planning. Leer ze op school hoe een planning in zijn werk gaat, hoe ze prioriteiten moeten stellen en leg ook uit waarom dat zo belangrijk is. Pubers zijn moeilijk in staat om meer dan een week vooruit te denken.
- De toon en attitude van leraren in het contact met jongeren zijn cruciaal. Dus in plaats van ‘Heb je alweer je huiswerk niet af?’, zeg je ‘Hoe komt het dat het niet is gelukt? Wat kan je daaraan veranderen?’
- Besteed in de les meer aandacht aan non-cognitieve vaardigheden, zoals het maken van een goede planning en studievaardigheden.
- Leg uit waar jouw vak en de activiteiten goed voor zijn, want zo maak je de les ook inspirerend en boeiend.
- Geef ze feedback en inzicht in hun ontwikkeling en vorderingen. Zo leren ze reflecteren en krijgen ze handvatten hoe ze het beste kunnen leren.
- Reageer niet boos, maar probeer de situatie te begrijpen. Pubers zijn ‘werk in uitvoering’. Ze reageren vaak impulsief. Een puber kan ervoor zorgen dat jij hem of haar wel op alles wilt aanspreken en dat zorgt voor een vicieuze cirkel. Dat moet je voorkomen.
- Onderzoek jouw rol en wees consequent. Maak gezamenlijke gedragsafspraken. Besteed aandacht aan sociale vaardigheden. Niet alle jongeren krijgen van huis uit dezelfde mogelijkheden mee om sociale competenties te ontwikkelen. Houd daar rekening mee.
Ben je op zoek naar methode voor studievaardigheden en sociale vaardigheden?
De methode Slim Studeren is een online methode die álle vakdocenten kunnen gebruiken om aan de slag te gaan met studievaardigheden en sociale vaardigheden. Met heel weinig voorbereidingstijd kun je effectieve lessen geven en leerlingen kunnen onder begeleiding of zelfstandig aan het werk met de activerende opdrachten. Met de lessen creëer je echt interactie met jouw leerlingen en ga je praktisch aan de slag met belangrijke vaardigheden. Je kunt ook de voortgang van de leerlingen volgen en feedback geven.
Vraag een DEMO aan om de voordelen en het gebruiksgemak van de methode te ontdekken.
Bronnen
Jelle Jolles (2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam University Press. ISBN 9789462987470. *Hoofdstuk 22 ‘Jongens-meisjes verschillen zijn biologisch én sociaal bepaald’ en hoofdstuk 23 ‘Tieners in opvoeding en onderwijs: aanbevelingen’ gaan specifiek in op ‘waar komen de verschillen vandaan?
Woltring, L. en Van der Wateren, D. (red., 2019). De ontwikkeling van jongens in het onderwijs. Context en praktijk van primair tot en met hoger onderwijs. Uitgeverij Lannoo. ISBN 9789401460330
Zeemeijer, I. (2019, 22 juni). En wat doen we met de jongens? Het Financieele Dagblad. Geraadpleegd op http://static.jellejolles.nl/190622FinancDagbladJongens.pdf