100 kant-en-klare lessen loopbaanontwikkeling (LOB) en burgerschap voor het MBO

Studenten in het mbo ontwikkelen tijdens hun opleiding loopbaan- en burgerschapscompetenties waarmee zij meer zicht krijgen op hun kwaliteiten en mogelijkheden. Met deze competenties kunnen ze een passende vervolgopleiding kiezen of een passende baan vinden. Uit onderzoek blijkt dat LOB-activiteiten en burgerschapslessen een positieve bijdrage leveren aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van studenten. Dit geldt ook voor hun studie- en hun beroepsloopbaan. Dit is dan ook de reden dat docenten op zoek gaan naar lesmateriaal dat goed aansluit bij de belevingswereld van mbo-studenten. Slim Studeren MBO heeft 100 kant-en-klare lessen loopbaanontwikkeling (LOB) en burgerschap ontwikkeld voor het mbo. Het is een complete flexibele online methode waarmee studenten zelfstandig of onder begeleiding aan de slag kunnen. De methode is inclusief een digitaal portfolio.

50 kant-en-klare lessen loopbaanontwikkeling (LOB) mbo

Slim Studeren MBO bestaat uit twee belangrijke modules. Een module Loopbaanontwikkeling die bestaat uit 50 kant-en-klare lessen voor loopbaanontwikkeling (LOB). Dit module met complete aanbod aan kennis en motiverende opdrachten sluit goed aan bij de leefwereld van mbo-studenten. Docenten hebben daarnaast de mogelijkheid om eigen lessen toe te voegen, opdrachten in te plannen en ze kunnen online feedback geven. In het digitaal portfolio kunnen studenten hun materiaal opslaan en weergeven. Ze kunnen op een eenvoudige manier online werken aan hun loopbaandossier en hun verslagen en ontwikkelingen bijhouden.

50 kant-en-klare lessen burgerschap mbo

De module Burgerschap bestaat ook uit 50 kant-en-klare lessen. De vier burgerschapsdimensies vormen de basis van de module Burgerschap. Aan de hand van deze vier dimensies ontwikkelen mbo-studenten alle belangrijke burgerschapsvaardigheden om actief mee te doen in de samenleving. Alle vier burgerschapsdimensies zijn verweven in de module Burgerschap van Slim Studeren MBO. Bij elke dimensie komen een aantal lessen aan bod. Op deze manier krijgen docenten een goed beeld van de inhoud van de dimensies en kunnen ze ook hun eigen lessen toevoegen als ze dat willen.

Wil je kennismaken met Slim Studeren MBO?

Vraag dan vrijblijvend een DEMO aan of download de brochure voor meer informatie over deze complete methode.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.