Tips voor leraren om leerlingen te helpen bij het plannen

Tips helpen bij het plannen

 Maak leerlingen bewust van het belang van plannen

Leg uit waarom plannen belangrijk is: het zorgt voor rust, het vermindert stress, helpt om overzicht te behouden en voorkomt uitstelgedrag. Maak duidelijk hoe effectief plannen leidt tot betere resultaten en een betere balans tussen school en vrije tijd.

Een planner gebruiken

Introduceer een planner, zoals een fysieke agenda of een online tool. Leer leerlingen hoe ze deze kunnen gebruiken voor zowel korte termijn (dagelijks huiswerk) als lange termijn (werkstukken of proefwerken).

Werk met terugwerkende planning

Laat leerlingen grote projecten zoals werkstukken of toetsen terugplannen. Begin bij de deadline en werk naar achteren toe, waarbij je specifieke taken en tussenstappen definieert. Dit helpt hen te zien wat er elke week of dag gedaan moet worden.

Ondersteun bij het stellen van prioriteiten

Leer leerlingen onderscheid te maken tussen urgente en minder urgente taken. Een eenvoudige manier is het gebruik van een matrix waarbij ze taken indelen in “belangrijk & dringend”, “belangrijk & niet dringend”, enzovoort. Dit helpt hen hun tijd beter te beheren.

Regelmatig reflecteren op de voortgang

Stimuleer leerlingen om wekelijks hun planning te evalueren. Wat ging goed en wat niet? Bespreek kort waar ze moeite mee hadden en hoe ze dat kunnen aanpakken in de toekomst. Dit helpt om inzicht te krijgen in hun leerproces en planning te verbeteren.

Maak taken specifiek en behapbaar

Grote opdrachten kunnen overweldigend zijn. Help leerlingen om grote taken op te splitsen in kleinere, concrete stapjes. Dit maakt het makkelijker om te beginnen en geeft een gevoel van vooruitgang.

Plan ook tijd in voor ontspanning

Laat leerlingen in hun planning ook tijd reserveren voor ontspanning of pauzes. Door ook deze momenten vast te leggen, leren ze een gezonde balans te houden en raken ze minder snel in de stress.

Voorbeeldplanningen tonen

Laat zien hoe een goede planning eruitziet, bijvoorbeeld door jouw eigen voorbeeld te gebruiken of een sjabloon dat ze kunnen invullen. Dit maakt het concept tastbaarder voor hen.

Gebruik de les voor het starten met plannen

Geef leerlingen een paar minuten in de les om hun planning op orde te brengen. Door hier klassikaal tijd aan te besteden, wordt het een gewoonte en worden leerlingen er bewust van dat plannen onderdeel van het leerproces is.

Laat leerlingen elkaar helpen

Maak gebruik van groepswerk waarbij leerlingen elkaar helpen met plannen en elkaar verantwoordelijk houden voor deadlines. Dit bevordert samenwerking en zorgt ervoor dat ze elkaar steunen in het leerproces.

Versterk routines

Moedig leerlingen aan om vaste tijden te plannen voor bepaalde soorten werk. Bijvoorbeeld: altijd na schooltijd 30 minuten aan huiswerk werken of zondagmiddag een planning maken voor de komende week. Routines maken plannen minder stressvol en voorspelbaarder.

Positieve feedback geven

Geef complimenten als een leerling goed heeft gepland of als je ziet dat iemand vooruitgang maakt. Positieve feedback kan veel doen om een goede gewoonte op te bouwen.

Door deze tips toe te passen, kunnen leerlingen stapsgewijs hun planningsvaardigheden verbeteren en meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Slim Studeren VO: Jouw weg naar succesvol leren plannen

Ben jij op zoek naar een effectieve manier om jouw leerlingen te helpen met plannen en leren leren? Ontdek Slim Studeren VO! Deze effectieve methode geeft leerlingen in het voortgezet onderwijs alle tools om zelfstandig en gestructureerd te leren plannen en te leren leren.

Met Slim Studeren VO leren jouw leerlingen:

  • Efficiënt plannen: duidelijke weekoverzichten en haalbare doelen.
  • Betere tijdsindeling: focus op de juiste taken op het juiste moment, Pomodoro – techniek.
  • Zelfstandigheid: minder stress, meer controle over hun schoolwerk.

 

Begeleid je leerlingen naar betere resultaten, meer motivatie en meer plezier met Slim Studeren VO – dé methode voor planning en studievaardigheden in het voortgezet onderwijs!

Meer weten? Neem vandaag nog contact op en geef jouw leerlingen een vliegende start!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.