Motiveer leerlingen om na te denken over hun toekomst: 5 inspirerende strategieën

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

De toekomst is vaak een abstract begrip voor leerlingen, zeker voor pubers. Toch is het belangrijk dat zij op tijd beginnen na te denken over hun toekomst. Het is niet alleen belangrijk voor hun schoolprestaties, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling en zelfbewustzijn. Als docent of decaan kun je een grote rol spelen in het helpen vormen van deze mindset. In deze blog lees je vijf inspirerende strategieën om leerlingen te motiveren om na te denken over hun toekomst.

Creëer een visie van de toekomst die aanspreekt

Voor veel leerlingen kan het lastig zijn om hun toekomst voor zich te zien. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het creëren van een aantrekkelijke visie van wat hun toekomst zou kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door hen kennis te laten maken met verschillende beroepen en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Organiseer beroepenmarkten of nodig gastsprekers uit die over hun beroep vertellen. Gastsprekers kunnen ook ouders zijn. Laat leerlingen nadenken over wat hen inspireert en prikkel hun nieuwsgierigheid.

Je kunt ook gebruik maken van visuele hulpmiddelen, zoals mindmaps of toekomstplannen, waarin leerlingen hun ideeën over hun toekomst kunnen opschrijven of tekenen. Door hun dromen en doelen tastbaar te maken, wordt de toekomst voor hen concreter en interessanter.

Geef praktische voorbeelden van succes

Leerlingen raken vaak gemotiveerd als ze zien dat anderen, vooral leeftijdsgenoten, succesvol zijn. Breng inspirerende verhalen van bekende of lokale rolmodellen in de klas. Dit kunnen verhalen zijn van atleten, ondernemers, wetenschappers of artiesten die met hard werken en doorzettingsvermogen hun doelen hebben bereikt. Het doel is om leerlingen te laten zien dat succes haalbaar is, ongeacht hun achtergrond of uitdagingen.

Ook kun je video’s, documentaires of zelfs sociale media gebruiken om hen te laten zien hoe anderen hun dromen waarmaken. Realistische en toegankelijke voorbeelden werken vaak het beste om leerlingen te inspireren om na te denken over hun eigen toekomst.

Ondersteun reflectie en zelfbewustzijn

Een belangrijk onderdeel van nadenken over de toekomst is zelfbewustzijn. Leerlingen moeten eerst hun eigen interesses, sterke punten en zwakke punten leren kennen voordat ze een toekomstvisie kunnen ontwikkelen. Reflectie-oefeningen, zoals het bijhouden van een portfolio of het invullen van persoonlijkheidstests, kunnen hen helpen om bewuster na te denken over wie ze zijn en wat ze willen bereiken.

Je kunt hen ook begeleiden door gerichte vragen te stellen: Wat zijn je talenten? Wat geeft je energie? Welke obstakels kom je tegen? Door leerlingen op deze manier te begeleiden, krijgen ze inzicht in hun eigen ambities en capaciteiten, wat hen motiveert om na te denken over hun toekomst.

Maak toekomstdenken onderdeel van het curriculum

Toekomstdenken hoeft niet los te staan van het dagelijks onderwijs. Integreer het in het curriculum door lessen en projecten te koppelen aan toekomstgerichte vaardigheden en doelen. Bijvoorbeeld, laat leerlingen tijdens een les wiskunde nadenken over hoe bepaalde rekenvaardigheden van pas kunnen komen in verschillende beroepen. Of koppel een project in taal aan het schrijven van een sollicitatiebrief of een persoonlijk toekomstplan.

Door toekomstdenken een vast onderdeel te maken van het leerproces, voelen leerlingen zich niet alleen meer betrokken bij de lesstof, maar zien ze ook de relevantie ervan voor hun latere leven.

Moedig ondernemerschap en creativiteit aan

Een goede manier om leerlingen te laten nadenken over hun toekomst is door hen uit te dagen om hun creativiteit en ondernemerschap te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van kleine ondernemersprojecten, zoals een verkoopdag op school of het opzetten van een eigen project of bedrijfje. Dit soort projecten geven leerlingen niet alleen een gevoel van verantwoordelijkheid, maar laten hen ook kennismaken met het idee dat ze hun eigen toekomst kunnen vormgeven.

Daarnaast stimuleert ondernemerschap vaardigheden zoals probleemoplossend denken, samenwerking en doorzettingsvermogen – vaardigheden die essentieel zijn voor hun toekomstige succes.

Ben je op zoek naar inspirerend lesmateriaal voor LOB?

Onze methode Slim Studeren VO biedt uitgebreide ondersteuning voor Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB), waarbij reflectie en zelfbewustzijn centraal staan. Leerlingen ontdekken hun eigen interesses, talenten en ontwikkelpunten op een gestructureerde manier.

Met onze methode:

  • Leren leerlingen kritisch naar zichzelf kijken
  • Ontdekken ze hun sterke en zwakke punten
  • Bouwen ze aan een digitaal portfolio voor hun toekomst

Kies voor een LOB-methode die inzicht en groei bevordert en bereid jouw leerlingen voor op een zelfbewuste toekomst!

Vraag nu een DEMO aan!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.