Zo kunnen jouw leerlingen hun online privacy beschermen: Praktische Tips

Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

28 januari, op de Europese Dag van Privacy 2025, is het een goed moment om stil te staan bij de online privacy van jouw leerlingen. Leerlingen brengen veel tijd door op internet. Of het nu gaat om sociale media, online huiswerkplatforms of gamen: hun gegevens zijn waardevol. Daarom is het belangrijk om te weten hoe ze hun online privacy kunnen beschermen. Hieronder geven we praktische tips waarmee ze direct aan de slag kunnen.

  1. Gebruik sterke en unieke wachtwoorden

Een sterk wachtwoord is je eerste verdedigingslinie. Kies altijd een wachtwoord dat lastig te raden is. Gebruik een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens. Vermijd eenvoudige wachtwoorden zoals ‘123456’ of je eigen naam. Tip: gebruik een wachtwoordmanager om je wachtwoorden veilig op te slaan en unieke wachtwoorden te creëren.

  1. Wees voorzichtig met wat je online deelt

Vraag jezelf altijd af: “Wil ik dat iedereen dit weet?” Vermijd het delen van persoonlijke informatie zoals je adres, telefoonnummer of school. Wees ook alert op foto’s. Een onschuldig kiekje kan meer onthullen dan je denkt.

  1. Controleer de privacy-instellingen van je accounts

Sociale media en apps hebben vaak standaardinstellingen die je privacy niet optimaal beschermen. Ga naar de instellingen en stel ze handmatig in. Zorg dat alleen mensen die je kent jouw profiel en posts kunnen zien.

  1. Wees alert op phishing en nepberichten

Phishing is een veelvoorkomende methode om persoonlijke informatie te stelen. Ontvang je een verdacht bericht dat je vraagt om inloggegevens of persoonlijke data? Klik niet op links en deel nooit zomaar informatie. Controleer het e-mailadres of de URL goed. Twijfel je? Vraag hulp aan een volwassene of docent.

  1. Gebruik Twee-factor-authenticatie (2FA)

Met twee-factor-authenticatie voeg je een extra beveiligingslaag toe aan je account. Naast je wachtwoord moet je bijvoorbeeld een code invoeren die naar je telefoon wordt gestuurd. Dit maakt het voor hackers veel moeilijker om toegang te krijgen.

  1. Houd je software en apparaten up-to-date

Verouderde software bevat vaak beveiligingslekken. Zorg ervoor dat je apparaten, apps en browsers altijd up-to-date zijn. Zet automatische updates aan, zodat je dit niet handmatig hoeft te doen.

  1. Maak gebruik van VPN op openbare netwerken

Een openbaar wifi-netwerk kan onveilig zijn. Hackers kunnen hier jouw gegevens onderscheppen. Gebruik daarom een VPN (Virtual Private Network) om je internetverbinding te beveiligen. Dit versleutelt je gegevens en beschermt je privacy.

  1. Lees de gebruiksvoorwaarden (of vraag hulp)

Apps en websites vragen vaak toestemming voor toegang tot jouw gegevens. Lees altijd waarvoor je toestemming geeft. Snap je het niet helemaal? Vraag een ouder of docent om uitleg.

  1. Log altijd uit op openbare computers

Werk je op een gedeelde computer, bijvoorbeeld op school of in de bibliotheek? Log altijd uit als je klaar bent. Zo voorkom je dat anderen toegang hebben tot jouw accounts.

  1. Denk na over je digitale voetafdruk

Alles wat je online doet, laat sporen achter. Denk na voordat je iets plaatst. Wat online staat, is vaak lastig te verwijderen. Vraag jezelf af: wil ik dat dit over tien jaar nog te vinden is?

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.