Start sterk: zo versterk je de groepsdynamiek in jouw mentorgroep

versterk de groepsdynamiek in jouw mentorgroep

Aan het begin van het schooljaar speelt groepsdynamiek een belangrijke rol. Leerlingen starten opnieuw: met nieuwe klasgenoten, andere vakken en veranderde verwachtingen. Ze zoeken hun plek in de groep en verkennen jou als hun mentor/ coach. Daarom zijn de eerste weken extra bepalend voor het vormen van een veilige en positieve sfeer. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een goede start het verloop van het hele jaar positief beïnvloedt. Groepen die in de eerste weken investeren in verbinding en samenwerking, functioneren later hechter en effectiever. Door actief aandacht te geven aan groepsvorming, voorkom je problemen en leg je een stevige basis voor leerplezier en onderling vertrouwen.

Wil je meteen goed starten?

Het Gouden Weken Pakket helpt je gericht op weg.

Een waardevol geschenk voor jou én jouw leerlingen.

 

Groepsvorming: een terugkerend proces

Aan het begin van het schooljaar start de groepsvorming opnieuw. Leerlingen komen terug van vakantie met nieuwe ervaringen, verwachtingen en kunnen ook te maken krijgen met andere klasgenoten. Alles voelt even anders: de sfeer, de samenstelling en de routines. Ze verkennen opnieuw hun plek, de groep, de schoolregels en jou als mentor of coach. Dat proces verloopt zelden vanzelf. Zonder begeleiding kunnen er al snel misverstanden ontstaan, stil verzet opkomen of kunnen leerlingen buitengesloten raken. Daarom is het belangrijk dat jij als mentor direct het initiatief neemt. Door vanaf dag één bewust aandacht te besteden aan groepsdynamiek, beïnvloed jij hoe de groep zich ontwikkelt. Zo leg je de basis voor een veilige sfeer waarin leerlingen zich gezien voelen en met vertrouwen kunnen leren en samenwerken. Volgens het beproefde model van Tuckman doorloopt elke groep vijf fases:

  • Forming: De sfeer is afwachtend. Leerlingen oriënteren zich. Er is nog weinig groepsgevoel.
  • Storming: Er ontstaan spanningen. Leerlingen zoeken hun plek en botsen soms met elkaar.
  • Norming: De groep vindt balans. Samen bepalen ze de regels van samenwerking.
  • Performing: De groep functioneert zelfstandig. Er is focus en samenwerking.
  • Reforming: Het groepsproces wordt afgesloten. De groep bereidt zich voor op verandering of afscheid.

 

➡️Herken je de fase? Pas jouw rol en werkvormen daarop aan. Dat maakt écht verschil.

 

 Jouw invloed als mentor/ coach

Als mentor of coach heb jij directe invloed op de groepsdynamiek. Je stuurt het proces actief vanaf de eerste schoolweek. Dat doe je niet zomaar, maar je kiest bewust voor een aanpak met heldere doelen en passende werkvormen. Je observeert wat er speelt in de groep, je grijpt in waar nodig en je bouwt stap voor stap aan vertrouwen, samenwerking en veiligheid. Bovendien houd je rekening met de groepsfase waarin jouw klas zich bevindt. Door jouw begeleiding voelen leerlingen zich sneller op hun gemak, ontstaat er ruimte voor verbinding en groeit de groep naar een fijne, stabiele leeromgeving. Met jouw sturing maak je echt het verschil. Denk aan:

  • Complimenten geven;
  • Open gesprekken voeren;
  • Verschillen zichtbaar waarderen;
  • Conflicten bespreekbaar maken;
  • Verantwoordelijkheid verdelen;
  • Rollen laten rouleren.

 

➡️Varieer met groepssamenstellingen. Laat leerlingen samenwerken met anderen dan hun vaste maatje. Dat verruimt perspectieven.

Volgens onderzoek (Bonebright, 2010) is het bespreekbaar maken van de groepsontwikkeling een krachtige interventie. Evalueer dus regelmatig hoe het samenwerken verloopt.

 

Werkvormen die groepsvorming versterken

Gebruik doelgerichte activiteiten die groepsdynamiek versterken, zoals:

  1. Coöperatieve werkvormen

Deze stimuleren leerlingen om naar elkaar te luisteren, samen te werken en verschillen te overbruggen. Ze leren omgaan met conflicten en ervaren dat samenwerking loont.

  1. Conflicten bespreekbaar maken

Wacht niet op escalatie. Gebruik ook in rustige periodes werkvormen over communicatie en verschillen. Leerlingen oefenen dan sociaal gedrag op een veilige manier.

  1. Groepsproces expliciet maken

Sta stil bij samenwerking: wat ging goed, wat kan beter? Zo vergroot je reflectie, eigenaarschap en onderling begrip. Dat leidt tot een sterkere groep.

 

De rol van de mentor: nabij en duidelijk

Als mentor/ coach ben je onderdeel van de groep. Dat betekent dat je zichtbaar moet zijn, je moet luisteren én grenzen stellen. Jouw aanwezigheid, houding en aanpak bepalen voor een groot deel de groepssfeer. Volgens Gieles en collega’s (2003) zorgt een actieve, betrokken mentor voor meer vertrouwen en verbondenheid binnen de groep. In Angelsaksische landen spreekt men over “building classroom community” of “first six weeks of school”, met een vergelijkbare focus. CASEL (2020–2023): Leraren die in de eerste weken van het schooljaar bewust aandacht besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling, leggen een sterke basis voor hun klas. Ze vergroten daarmee de leerprestaties van leerlingen, versterken de onderlinge band en dragen actief bij aan het voorkomen van pestgedrag.

 

Praktische tip: gebruik het Gouden Weken Pakket

De start van het schooljaar is dé kans om de groepsdynamiek positief te sturen. Wil je meteen goed starten?  Het Gouden Weken Pakket helpt je gericht op weg.

Een waardevol geschenk voor jou én jouw leerlingen.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.