Wat heeft een mentor in het VO nodig? 

afscheidstekst collega

In het voortgezet onderwijs heeft de mentor/studiecoach een belangrijke rol in de zorgstructuur. De mentor/ studiecoach begeleidt leerlingen en is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. In de praktijk zijn mentoren altijd op zoek naar manieren hoe ze hun rol op de beste manier kunnen invullen. In de onderbouw krijgt een mentor vaak een hele klas onder zijn/haar hoede met veel verschillende typen leerlingen met uiteenlopende achtergronden of problemen. Wat heeft de mentor in het VO dan daarbij nodig? Uit gesprekken die wij hebben gevoerd met verschillende mentoren zijn vijf belangrijke behoeften naar voren gekomen. In deze blog gaan we aandacht besteden aan die vijf belangrijke behoeften die mentoren zelf hebben aangegeven. 

Tijd 

Als je een mentorklas toegewezen krijgt, dan zet je je voor 100% in om alle leerlingen op de juiste manier te begeleiden/coachen. Kenmerkend voor het mentoraat is dat elke mentor/coach op zijn/haar eigen manier aan het werk gaat. Dit is vanzelfsprekend, want elke mentor is een andere persoon. Wat werkt wel en wat kan beter? Om dit goed te kunnen onderzoeken en in eigen praktijk uit te kunnen proberen, hebben mentoren tijd nodig. Het is al jaren bekend dat de werkdruk in het vo hoog ligt en zeker voor mentoren. Door coronacrisis is de werkdruk alleen maar toegenomen. Het is voor mentoren een flinke opgave om leerlingen op afstand te begeleiden. Een mentor is niet alleen bezig met schoolprestaties van leerlingen, maar ook met zaken als welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Mentoren hebben veel verantwoordelijkheden, veel taken en in de praktijk helaas weinig tijd. Het is duidelijk dat mentoren meer tijd en goede ondersteuningsmiddelen voor het mentoraat nodig hebben 

Veilige leerklimaat 

Een veilig leerklimaat is een voorwaarde om effectief te kunnen leren. Een veilig leerklimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig en veilig voelen in de klas en op school. Elke mentor vindt het belangrijk dat er een goede sfeer is in de klas, dat leerlingen respect hebben voor elkaar en dat iedereen zich veilig voelt. Om saamhorigheid te creëren is het belangrijk dat bij de aanpak van problemen met leerlingen iedereen (leerlingen, collega’s en ouders) handelt volgens de gezamenlijke afspraken die zijn afgesproken. Mentoren spelen een belangrijke rol in het creëren van saamhorigheid.   

Relatie  

Zoals eerder aangegeven, spelen mentoren een belangrijke rol in het creëren van een veilig leerklimaat op school. Een mentor kan naast persoonlijke begeleiding ook aandacht besteden aan goede omgangsvormen, aanpak van gedragsproblemen, aanpak van pestgedrag, enz. Enkele voorbeelden: 

‘De beginweken van het schooljaar zijn goud waard (gouden weken) om een basis te leggen voor een fijne sfeer in de klas. Echter moet er in de weken daarna ook regelmatig aandacht besteed worden aan goede omgangsvormen en veiligheid.’ 

‘Leerlingen moeten weerbaar gemaakt worden door middel van training. De trainingen moeten gericht zijn op het vergroten van zelfvertrouwen, vergroten van (online) weerbaarheid, respectvol omgaan met elkaar en het tegengaan van (cyber)pesten, enz. 

Mentoren vinden het ook belangrijk om een goede relatie op te bouwen met ouders. Goed contact zorgt voor meer ouderbetrokkenheid.  

Eigenaarschap  

Welke vaardigheden heeft een leerling nodig om eigenaar te zijn van hun leerproces? Welke rol speelt de mentor in het VO? Mentoren vinden het belangrijk om hun mentorleerlingen in dit proces bij te sturen en te begeleiden/coachen. Om leerlingen eigenaar te maken van hun leerproces is aandacht nodig voor alle vaardigheden zoals samenwerken, leerstrategieën toepassen, feedback geven, feedback ontvangen, reflecteren en regie nemen. In de praktijk vraagt het een inspanning van zowel de mentorleerling als de mentor/coach om deze belangrijke vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen.  

Lesmateriaal 

Een mentor in het VO heeft vooral behoefte aan goede mentorlessen en uitdagende en activerende opdrachten die mentorleerlingen zowel op school als op als op afstand kunnen maken. Een combinatie van face-to-face en online onderwijs. Ze willen lesmateriaal dat leerlingen kan aanzetten tot zelfsturend leren en dat leerlingen zelf over leerstrategieën gaan nadenken en deze ook zelfstandig kunnen toepassen. Ze willen het liefst een combinatie van verschillende thema’s zien, zodat ze niet steeds zelf op zoek moeten naar lesmateriaal.  

Wat kan Slim Studeren VO voor mentoren betekenen? 

Wij bieden een all-in-one methode waarin alle belangrijke thema’s van het mentoraat zijn gebundeld. Mentoren hebben in het programma de mogelijkheid om het leerproces van hun mentorleerlingen te volgen. Voor de mentoren is er een toolbox met kant-en-klare lesbrieven en praktische tips 

Meer effectiviteit, meer tijdbesparing en minder zorgen!  

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.