Blended mentorlessen: Hoe boost je het leerproces van je mentorleerlingen?

De scholen zijn weer open, maar veel leerlingen en docenten zitten thuis. Het onderwijs heeft weer een uitdaging in het realiseren van blended onderwijsvormen. Het jongeren-team van Coach like a Champion heeft een meeting gehad over blended mentorlessen. Er is veel gesproken over mentorlessen die leerlingen missen en over zelfsturing van leerlingen.

Meer nodig dan ‘hoe gaat het?’

Het jongeren-team geeft aan dat er meer nodig is dan ‘hoe gaat het?’. Leerlingen die vanwege quarantaine of ziekte verplicht thuisonderwijs moeten volgen, missen ook mentorlessen.  Mentorlessen waarin aandacht wordt besteed aan belangrijke studievaardigheden en leerstrategieën. Leerlingen die thuiszitten, kunnen deze studievaardigheden en leerstrategieën goed gebruiken. Mentoren moeten daarom tijdens de gesprekken ook doorvragen over het leerproces van de leerling. ‘Wat bedoel je precies? Kan je een voorbeeld geven? Heb je een planning gemaakt?’

Het is ook van belang om aan de leerling te vertellen dat het gesprek geen evaluatie is. Laat de leerling vrijuit praten. Stel ook vragen over de leerstrategieën die de leerling gebruikt. Houd advies en ideeën even voor jezelf, hoe goedbedoeld ook. Maar ga door met je vragen: ‘Wat doet dat met je? Wat kan je helpen, denk je? Hoe zou je het anders kunnen aanpakken?’ Gebruik de schaalvraag wanneer leerlingen hun gedachten of gevoelens moeilijk onder woorden kunnen krijgen. Je hebt soms ook leerlingen die vaak ‘ik weet het niet’ zeggen. ‘Als je moet kiezen op een schaal van 0 tot 10, hoe gemotiveerd ben je nog voor je schoolwerk of hoe lastig is het voor je om je aan jouw planning te houden?’

Zelfsturing bevorderen

Voor effectieve zelfsturing gebruiken leerlingen verschillende leerstrategieën: cognitieve, metacognitieve en motivationele strategieën. Door gerichte vragen te stellen en door het geven van goede instructie en advies kan een mentor zelfsturende vaardigheden onder zijn/haar mentorleerlingen bevorderen. In de relatie die je als mentor met leerlingen aangaat, schep je de voorwaarden die jouw leerlingen nodig hebben om keuzes te maken die op hun leerproces zijn gericht.

Het verhaal van Elise

Elise zit al twee weken thuis. Ze heeft drie toetsen gemist en ze moet haar huiswerk bijhouden. Intussen gaat op school alles door. Thuis kunnen haar ouders haar niet helpen. Elise ziet het niet zitten, ze weet niet waar ze moet beginnen. Haar mentor heeft wel gezegd dat ze contact moet opnemen als het niet lukt, maar dat vindt Elise niet nodig.

*Voor Elise zijn volgende studievaardigheden heel handig: planning, toetsvoorbereiding en mindset. Elise heeft deze vaardigheden nodig om haar leerproces op te starten. Haar mentor kan hierin een belangrijke rol spelen.

De gevolgen van blended mentorlessen

Blended mentorlessen heeft als gevolg dat de mentor een extra taak in het klassenmanagement bij krijgt. Er is niet alleen voorbereiding en logistiek nodig in het lokaal, maar ook de leerlingen die thuis zitten vanwege quarantaine of ziekte, vragen aandacht. Dit vraagt extra inspanning, flexibiliteit en kennis. Voor de leerling heeft het als gevolg dat de leerling eigenaar wordt van zijn/haar leerproces en dat is heel positief. Het vraagt een inspanning van zowel de leerling als de mentor om deze vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen, maar de opbrengsten zijn geweldig.

Materiaal voor blended mentorlessen

Ben je op zoek naar materiaal voor blended mentorlessen? Maak dan kennis met Slim Studeren VO voor leerling en mentor. Een compleet pakket met verschillende thema’s die heel eenvoudig ingezet kan worden door mentoren. Laat je ontzorgen, kies voor flexibiliteit, kwaliteit en actualiteit.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.