De scholen zijn weer open, maar veel leerlingen en docenten zitten thuis. Het onderwijs heeft weer een uitdaging in het realiseren van blended onderwijsvormen. Het jongeren-team van Coach like a Champion heeft een meeting gehad over blended mentorlessen. Er is veel gesproken over mentorlessen die leerlingen missen en over zelfsturing van leerlingen.
Meer nodig dan ‘hoe gaat het?’
Het jongeren-team geeft aan dat er meer nodig is dan ‘hoe gaat het?’. Leerlingen die vanwege quarantaine of ziekte verplicht thuisonderwijs moeten volgen, missen ook mentorlessen. Mentorlessen waarin aandacht wordt besteed aan belangrijke studievaardigheden en leerstrategieën. Leerlingen die thuiszitten, kunnen deze studievaardigheden en leerstrategieën goed gebruiken. Mentoren moeten daarom tijdens de gesprekken ook doorvragen over het leerproces van de leerling. ‘Wat bedoel je precies? Kan je een voorbeeld geven? Heb je een planning gemaakt?’
Het is ook van belang om aan de leerling te vertellen dat het gesprek geen evaluatie is. Laat de leerling vrijuit praten. Stel ook vragen over de leerstrategieën die de leerling gebruikt. Houd advies en ideeën even voor jezelf, hoe goedbedoeld ook. Maar ga door met je vragen: ‘Wat doet dat met je? Wat kan je helpen, denk je? Hoe zou je het anders kunnen aanpakken?’ Gebruik de schaalvraag wanneer leerlingen hun gedachten of gevoelens moeilijk onder woorden kunnen krijgen. Je hebt soms ook leerlingen die vaak ‘ik weet het niet’ zeggen. ‘Als je moet kiezen op een schaal van 0 tot 10, hoe gemotiveerd ben je nog voor je schoolwerk of hoe lastig is het voor je om je aan jouw planning te houden?’
Zelfsturing bevorderen
Voor effectieve zelfsturing gebruiken leerlingen verschillende leerstrategieën: cognitieve, metacognitieve en motivationele strategieën. Door gerichte vragen te stellen en door het geven van goede instructie en advies kan een mentor zelfsturende vaardigheden onder zijn/haar mentorleerlingen bevorderen. In de relatie die je als mentor met leerlingen aangaat, schep je de voorwaarden die jouw leerlingen nodig hebben om keuzes te maken die op hun leerproces zijn gericht.
Het verhaal van Elise
Elise zit al twee weken thuis. Ze heeft drie toetsen gemist en ze moet haar huiswerk bijhouden. Intussen gaat op school alles door. Thuis kunnen haar ouders haar niet helpen. Elise ziet het niet zitten, ze weet niet waar ze moet beginnen. Haar mentor heeft wel gezegd dat ze contact moet opnemen als het niet lukt, maar dat vindt Elise niet nodig.
*Voor Elise zijn volgende studievaardigheden heel handig: planning, toetsvoorbereiding en mindset. Elise heeft deze vaardigheden nodig om haar leerproces op te starten. Haar mentor kan hierin een belangrijke rol spelen.
De gevolgen van blended mentorlessen
Blended mentorlessen heeft als gevolg dat de mentor een extra taak in het klassenmanagement bij krijgt. Er is niet alleen voorbereiding en logistiek nodig in het lokaal, maar ook de leerlingen die thuis zitten vanwege quarantaine of ziekte, vragen aandacht. Dit vraagt extra inspanning, flexibiliteit en kennis. Voor de leerling heeft het als gevolg dat de leerling eigenaar wordt van zijn/haar leerproces en dat is heel positief. Het vraagt een inspanning van zowel de leerling als de mentor om deze vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen, maar de opbrengsten zijn geweldig.
Materiaal voor blended mentorlessen
Ben je op zoek naar materiaal voor blended mentorlessen? Maak dan kennis met Slim Studeren VO voor leerling en mentor. Een compleet pakket met verschillende thema’s die heel eenvoudig ingezet kan worden door mentoren. Laat je ontzorgen, kies voor flexibiliteit, kwaliteit en actualiteit.