Dag van de Leraar 2022: ga aan de slag met complimenten- en droomkaartjes

afscheidstekst collega

Op woensdag 5 oktober 2022 is het weer de Dag van de Leraar. Een dag van erkenning, van waardering voor de leraar maar ook een dag om stil te staan bij de niet al te goede (rechts)positie van de leraar. Elke leraar moet kunnen beschikken over een kwalitatief goede opleiding en aanspraak kunnen maken op voortdurende professionele ontwikkeling. Unesco pleit er ook voor dat de leraar bescherming krijgt in zijn rechten. Laat deze dag niet zomaar voorbijgaan. Zet de leraar in de kijker en bedank hem of haar voor de rol die hij/zij op een gedreven manier en vol enthousiasme dagelijks vervult. Toon op deze mooie dag jouw waardering met een complimentenkaartje voor jouw collega of betrek jouw klas actief bij de toekomst van het lerarenberoep.

Complimentenkaart voor de leraar

Toon op deze speicale dag jouw waardering met een complimentenkaartje. Waar blinkt jouw collega in uit? En wil je die boodschap ook overbrengen? 5 oktober is het ideale moment. Bezorg het kaartje stiekem of behang samen met je collega’s de deuren of muren van de school met massa’s complimentenkaartjes! Download hier de printbare complimentenkaartjes (A4/PDF).

Droomkaartjes

Droom samen met je leerlingen op deze speciale dag. Hoe ziet jouw droomklas eruit? Wat moeten de leraren van jouw droomschool kunnen en kennen? Wat is de naam van jouw droomschool? Hoe laat begint jouw droom school? Hoe zien de pauzes van jouw droomschool eruit?  Download hier de printbare droomkaartjes (A4/PDF).

Leraren over hun passie

Vertel aan je leerlingen waarom je voor het lerarenberoep hebt gekozen. Waarom heb je passie voor het onderwijs? Laat de leerlingen raden over welke kennis, vaardigheden en attitudes een leraar moet beschikken. Vertel waarom je graag lesgeeft en hoe je met vallen en opstaan elke dag weer het beste van jezelf geeft.

Boodschap

Versterk je boodschap met een vrolijke sok of een speldje ‘I am a teacher. What is your superpower?’

Ben je op zoek naar een cadeautje voor een leraar of gewoon voor jezelf?

In onze webshop vind je leuke speldjes en sokken voor leraren die hun passie willen uiten op deze mooie dag.

Zet de datum dus alvast in de agenda. Alvast veel plezier toegwenst!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.