Hoe haal je meer uit de mentorendag? Tips voor mentoren

Ben jij ook één van de mentoren die niet kan wachten op de mentorendag? Wij ook! Ben jij ook iemand die het leuk vindt om mensen te leren kennen, te horen wat ze doen en wat ze nodig hebben. Maar hoe start je met netwerken en wat kan je eruit halen? Door te netwerken doe je nieuwe contacten op, deel je kennis en ervaringen, doe je nieuwe ideeën op, enzovoorts. Netwerken tijdens een bijeenkomst is nodig om te groeien én te leren. Dit is precies de reden waarom wij als team naar de mentorendag gaan. Anderen leren kennen en onze ervaringen met elkaar delen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om kennis en ervaringen met elkaar te delen. We hopen dan ook dat er genoeg tijd is om te speeddaten, want we hebben zoveel zin in om andere mentoren te ontmoeten. In dit artikel geven een paar tips voor deze dag. Tot morgen!

 

Tips doel bezoek mentorendag

Als eerste is het belangrijk om voor jezelf het doel te bepalen van de mentorendag. Wil je kennismaken met anderen? Ga je voor de workshops? Ben je op zoek naar een nieuwe lesmethode voor het mentoraat? Of wil je als leidinggevende vooral ervoor zorgen dat mentoren elkaar beter leren kennen? De volgende vier vragen kunnen je helpen om je doel te bepalen:

  • Waarom heb ik me aangemeld?
  • Wat ga/wil ik doen?
  • Hoe ga ik dat doen?
  • Wie heb ik nodig?
Tips speeddaten tijdens mentorendag

Vind je het spannend om tijdens een bijeenkomst zomaar op iemand toe te stappen en een praatje te maken?  Tijdens de bijeenkomst is het mogelijk om te speeddaten met andere mentoren. Dit is een hele veilige en snelle manier van netwerken, omdat de ander echt open staat om jou te leren kennen en zelf ook graag zijn of haar verhaal wil vertellen. Maak goed gebruik van deze momenten en denk aan de volgende vragen:

  • Hoe hebben jullie het mentoraat ingericht?
  • Gebruiken jullie een mentormethode?
  • Hoe bevalt de methode?
  • Waar zijn jullie naar op zoek?
  • Ken je ook andere mentormethodes?
  • Hoeveel uren krijg je voor je mentor-taken?
  • Waar lopen jullie tegen aan?
  • Wat bevalt goed?
  • Mag ik jouw contactgegevens?
  • Kunnen we ook informatie met elkaar delen?
Tips workshops tijdens mentorendag

Volg je workshops, vergeet dan niet om vragen te stellen. Dat kan bijvoorbeeld door een idee of tip in de praktijk te brengen, of door vragen te stellen tijdens de workshop. Maak het interactief! Verzamel praktische tips die je in je eigen lessen kunt gebruiken.

Tips introductie mentormethode

Wordt er tijdens de bijeenkomst een mentormethode geïntroduceerd? Dan ben je in de gelegenheid om gelijk vragen te stellen:

  • Wat krijg je precies? Hoe compleet is de methode?(inhoud)
  • Op welke manier kan je differentiëren? (niveau)
  • Is er een jaarplanning? (Overzicht)
  • Is online écht online? Welke mogelijkheden heb je als mentor? Kan je je leerlingen realtime volgen? Kan je zelf lessen toevoegen? Worden opdrachten automatisch nagekeken? Kan je ook online feedback geven? (Gebruiksvriendelijk)
  • Is het mogelijk om maatwerk te bieden? (Gepersonaliseerd leren)
  • Hoeveel voorbereiding heb je nodig? (Tijd)
  • Is de implementatie gratis? Wat zijn de tarieven? Hoeveel boeken + licenties moet je per leerling aanschaffen? (Kostenplaatje)
Tips afsluiting mentorendag

Sluit de dag positief af. Deel je ervaringen de volgende dag met je collega’s. Vertel ze over de nieuwe dingen die je hebt geleerd, nieuwe ideeën die je hebt opgedaan, nieuwe mensen je hebt leren kennen.

Opgeladen en nu?

Wil je gelijk aan de slag? Wellicht wil je ook meer weten over de mentormethode Slim Studeren VO. Benieuwd naar de mogelijkheden of wil je graag vergelijken? Vraag vrijblijvend een presentatie aan.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.