Tips tegen examenstress

Het is heel begrijpelijk dat een examenperiode erg stressvol voor leerlingen kan zijn. Examenstress is heel vervelend en kan een erg negatieve invloed op je hebben. Gelukkig zijn er dingen die je kunnen helpen om examenstress te verminderen. Hieronder een aantal tips op een rijtje.

TIJDENS DE VOORBEREIDING 

  • Slaap voldoende. Een goede nachtrust zorgt voor een betere stemming, meer concentratie en minder stress.
  • Neem regelmatig pauzes. Ga niet non-stop door. Het is belangrijk om regelmatig pauze te houden en iets compleet anders te gaan doen. Ga naar buiten voor een wandeling.
  • Maak een realistische planning. Begin op tijd met leren en maak een goede planning op. Zo hou je het overzicht en kan je een goede balans vinden tussen leren en ontspannen.
  • Praat met anderen. Soms voelt het alsof je de enige bent met examenstress, maar ook je vrienden en klasgenoten hebben er last van. Praten met anderen over je examenstress, lucht op.

VOOR HET EXAMEN 

  • Spullen klaarleggen. Leg al je spullen die je nodig hebt de avond voor het examen klaar.
  • Focus op herhalen. Leer geen nieuwe leerstof meer, maar focus alleen nog op herhaling. Je kan beter een samenvatting goed doornemen, dan alles halfslachtig.
  • Positieve mindset. Alles begint met een positieve mindset. Gedachten als ‘het is moeilijk’ of ‘ik haal het misschien niet’ veroorzaken alleen maar stress. Je kunt beter focussen op positieve dingen en het examen als een uitdaging zien.

Tips tegen examenstress

Download de poster hier.

TIJDENS HET EXAMEN 

  • Neem eerst alle vragen goed door. Wat wordt er precies gevraagd?
  • Blijf positief. Kan je een vraag niet beantwoorden? Sla deze dan gewoon (even) over.
  • Last van een black-out? Blijf kalm, probeer tot rust te komen en ga alvast verder met een andere vraag.
  • Relax. Merk je dat je last krijgt van je zenuwen? Probeer dan eerst tot rust te komen. Sluit je ogen heel even, tel tot tien. Adem rustig in en uit.

NA HET EXAMEN

  • Het is gebeurd. Ga na je examen niet onmiddellijk alle vragen en antwoorden opzoeken. Het heeft geen zin, je kan er nu toch niets meer aan veranderen. Focus je op het volgende.
  • Neem een pauze. Maak je hoofd eerst even leeg voor je verder gaat met het volgende vak. Je hebt in de examenperiode veel energie nodig. Dus neem tijd om je batterijen op te laden door iets actiefs te doen (wandelen, sporten, fietsen, muziek luisteren, kamer opruimen).
  • Blijf positief. Een minder goed examen betekent niet dat alles voorbij is. Wie weet heb je het wel veel beter gedaan dan je zelf denkt. Geef niet al te snel op en blijf positief.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.