Een hechte mentorgroep is niet alleen een kwestie van geluk, maar het heeft ook te maken met de samenhang van de groep. Het is belangrijk om structureel aandacht te hebben voor het groepsgevoel van jouw mentorklas. Aandacht voor groepsdynamiek verdient niet alleen aandacht in de eerste weken van het schooljaar, maar moet structureel aan bod komen, bijvoorbeeld tijdens speciale dagen, zoals Valentijnsdag. In dit artikel een paar lesideeën voor Valentijnsdag die mentoren kunnen gebruiken om het groepsgevoel van hun mentorgroep te versterken.
Lesidee Valentijnsdag #1: Kletskaartjes
Met kletskaartjes laten leerlingen iets persoonlijks van zichzelf zien. Leerlingen leren elkaar beter kennen. Door het stellen van vragen doen ze een beroep op hun nieuwsgierigheid en creativiteit. Zij leren praten over hun eigen gevoelens en die van een ander en verruimen hun blik t.a.v. andere klasgenoten.
Download de kletskaartjes hier.
Lesidee Valentijnsdag #2: Handafdruk
Elke leerling trekt zijn/haar linkerhand over op een stuk papier, en schrijft in elke vinger iets over zichzelf. Denk aan hobby, lievelingseten, sport, enzovoorts. Op de handpalm schrijft de leerling zijn/haar naam. Neem de blaadjes in en lees ze voor aan de klas, zo van: ik heb hier een blaadje van een leerling die het liefste Fortnite speelt, graag pizza eet, een broertje heeft, enzovoorts. De klas mag raden wie er beschreven wordt.
Lesidee Valentijnsdag #3: Wat is waar?
Deel de klas in groepjes van drie of vier. De leerlingen noteren drie beweringen over zichzelf die hun klasgenoten nog niet weten (maar wel mogen weten). Eén van die drie beweringen is niet waar. De bedoeling is dat leerling zijn/haar drie beweringen in het groepje vertelt. De andere leerlingen raden welke van die drie beweringen niet waar is. Zet een aantal onderwerpen op het bord zodat leerlingen daaruit kunnen kiezen. Bijvoorbeeld hobbys, game, sport, familie, vakantie, huisdieren, aantal broers of zussen. Het is belangrijk om als mentor even voor te doen. Als je het persoonlijker maakt, doen de leerlingen dit ook sneller en leren ze elkaar beter kennen. Je kunt deze oefening herhalen door de groepjes steeds weer te wisselen.
Lesidee Valentijnsdag #4: Ik ben anders en toch lijken wij op elkaar
Opdracht: Ga naar iemand in de klas die je nog niet (goed) kent. Zoek zo snel mogelijk drie overeenkomsten en drie verschillen. Probeer zo origineel mogelijke dingen te vinden. Na drie minuten wisselen de leerlingen van partner en voeren dezelfde opdracht uit. Na drie rondes gaan de leerlingen op hun plaats zitten en vertelt iedereen het merkwaardigste verschil en de merkwaardigste overeenkomst.
Lesidee Valentijnsdag #5: Onbewoond eiland
Opdracht: Jullie zijn op een onbewoond eiland terecht gekomen. Hoe overleef je dat samen? Hoe vindingrijk zijn jullie en hoe gaan jullie samenwerken? Denk aan een hut, eten en drinken, hoe trek je aandacht van een schip/vliegtuig. Jullie willen natuurlijk weer terug naar huis. Wie gaat wat doen, wie krijgt welke rol? Wie zorgt voor een positieve sfeer in de groep en op welke manier? Maak een plattegrond van jullie activiteiten en geef ook aan wie welke verantwoordelijkheid krijgt.
Voorbereiding: Maak groepjes van vier of vijf. Per groep heb je papier (A3), pennen, potloden, gum en kleurpotloden nodig.
Tip: Laat leerlingen die elkaar niet zo goed kennen met elkaar samenwerken.
Jouw rol als mentor:
Bereid je goed voor. Denk na over de groepsindeling. Bevraag het groepje op wat je ziet gebeuren en stel ook vragen over de inhoud. De keuze voor bijvoorbeeld een boomhut, vertelt meteen iets over de belevingswereld van een leerling. Controleer tussendoor of iedereen betrokken is bij de groep en stuur zo nodig bij. Denk aan de zinnen:
Je hebt de hele groep nodig om te overleven.
Samenwerking is erg belangrijk om te overleven.
Maak gebruik van elkaars talenten.
Wees creatief.
Presentatie:
Leerlingen presenteren hun groepswerk en vertellen ook wat ze van elkaar hebben geleerd. Ken je elkaar nu beter?