Aandacht voor leerstrategieën in het VO

studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

Goede leerstrategieën hebben invloed op de leerprestaties van leerlingen. Leerlingen op het VO helpen leerstrategieën ontdekken en inzetten heeft grote voordelen. Uit onderzoek blijkt dat een effectieve inzet van leerstrategieën in het VO de motivatie van leerlingen verhoogt en zorgt voor betere resultaten.

Voorbeeld

‘Vandaag zijn we op school geweest voor een MOL-gesprek (mentor-ouder-leerlinggesprek). De mentor maakt zich zorgen over onze zoon. Dat doen wij ook. Onze zoon vindt school maar niks. Hij komt vaak te laat en als wij hem proberen te motiveren voor zijn schoolwerk, heeft dat een tegenovergesteld effect. De mentor voelde zich geroepen ons ter verantwoording te roepen om onze zoon thuis te helpen met zijn schoolwerk. Het gesprek ging verder over zaken die beter konden. Maar, toen ik haar vroeg of ze ook aandacht besteedt aan leerstrategieën, bleef het even stil. De mentor gaf aan dat ze af en toe in de les een boek gebruikt voor leerstrategieën. Thuisgekomen vraag ik aan mijn zoon of ik het boek mag zien. Mijn zoon legt mij uit dat ze aan het begin van het schooljaar twee of drie keer uit het boek hebben gewerkt. Het boek ligt op school in de kast van de docent. We krijgen dat boek niet mee naar huis.’

Herkenbaar?

Herkenbaar verhaal? Op welke manier besteden jullie aandacht aan leerstrategieën? Om leerlingen in het voortgezet onderwijs te motiveren, moeten docenten in staat zijn om vakdidactisch aan de behoeften van leerlingen tegemoet te komen. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat het al dan niet beschikken over goede leerstrategieën van invloed is op de leerprestaties van leerlingen. Zo blijkt uit het onderzoek van Rayneri (2006) dat er een verband is tussen omgeving, schoolprestaties en het hanteren van leerstrategieën. Het is belangrijk om leerlingen erop te wijzen dat hun succes of falen niet alleen samenhangt met hun competentie, maar vooral met het effectief gebruiken van leerstrategieën (Chan, 1996).

Wat zijn leerstrategieën?

Een leerstrategie is elk gedrag, cognitief, metacognitief, motivationeel of affectief proces of actie dat het begrijpen, het leren en het betekenis geven in het geheugen makkelijker maakt (Weinstein, Jung en Acee, 2011). Binnen de literatuur categoriseren onderzoekers leerstrategieën op verschillende manieren:

  • Cognitieve leerstrategieën: selecteren, herhalen, analyseren en structureren van leerstof.
  • Metacognitieve leerstrategieën: oriënteren, plannen, zichzelf bewaken, bijsturen, evalueren en reflecteren tijdens het leren.
  • Motivationele leerstrategieën: zichzelf motiveren, zichzelf belonen en het zelfvertrouwen op peil houden.

Docenten in het voortgezet onderwijs verwachten vaak dat hun leerlingen studievaardig zijn en dat ze niet hoeven uit te leggen hoe je bijvoorbeeld het beste woordjes kunt leren, hoe je het beste voor een toets kunt leren of een gedegen presentatie moet maken. Maar in de praktijk blijkt dat veel leerlingen deze vaardigheden onvoldoende beheersen. Het is daarom van belang om regelmatig aandacht te besteden aan leerstrategieën, dus niet alleen aan het begin van het schooljaar. Ouders zijn ook belangrijk voor het schoolsucces van hun kinderen. Zo heeft Steven Sheldon (2007) aangetoond dat de resultaten van leerlingen op scholen die werk maken van ouderbetrokkenheid in een jaar gemiddeld een half procent stegen ten opzichte van scholen die niet bewust werk maken van ouderbetrokkenheid; op deze scholen daalden de resultaten zelfs. Informeer ouders over bijvoorbeeld de leerstrategieën die leerlingen op school aangereikt krijgen. Ouders hebben ook handvatten nodig om hun kind thuis te kunnen ondersteunen.

Slim Studeren VO voor effectiever leren met leerstrategieën

Met Slim Studeren VO kun je leerstrategieën regelmatig effectief inzetten. Het programma is overal en altijd beschikbaar. In de klas of thuis. Ouders kunnen het programma ook thuis gebruiken om hun kind te ondersteunen.

Heb je interesse in Slim Studeren VO? Vraag dan een DEMO aan! We helpen je graag verder.

Bronnen

Chan, L. K. S. (1996). Motivational orientations and metacognitive abilities of intellectyually gifted students. Gifted Child Quarterly, 40, 184-193.

Rayneri, L. J., Gerbert, B.L., & Wiley, L.P. (2006). The relationship between classroom environment and the learning style preference of gifted middle school students and the impact on levels of performance. Gifted Child Quarterly, 50, 104-118.

Sheldon, S.B. (2007). Improving student attendance with school, family and community partnership. In: The journal of educational research. Vol. 100, no 5, pag. 267-275

Weinstein, C.E., Jung, J., & Acee, T.W. (2011). Learning strategies. In V.G. Aukrust (Ed.), Learning and cognition in education (pp. 137-143). Oxford, UK: Elsevier.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.