Hoe ga jij aan de slag met positieve groepsvorming tijdens de Gouden Weken?

De eerste weken na de zomervakantie worden ‘de gouden weken’ genoemd. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. Docenten hebben veel invloed op die fasen van groepsvorming. Als ze in de eerste weken van het schooljaar voldoende tijd investeren in positieve groepsvorming, winnen ze die in de loop van het jaar terug. Tijdens deze weken worden groepen gevormd en de normen bepaald. Hoe ga jij aan de slag met positieve groepsvorming tijdens de Gouden Weken? Heb je al daarover nagedacht? We geven hierbij een aantal tips:

Zorg voor communicatie en interactie tijdens ‘de Gouden Weken’

Goed communiceren en anderen begrijpen is een belangrijke vaardigheid die leerlingen moeten leren. Vragen stellen en naar elkaar luisteren creëert een band met elkaar. Hoe meer leerlingen van elkaar weten, hoe meer ze elkaar gaan begrijpen. In elk woord schuilt een gevoel van de spreker. Voor een positieve groepsvorming is het belangrijk dat leerlingen samen ervaringen opdoen, zodat er een ‘eigen groepsgeschiedenis’ ontstaat.

Zelf klassenregels bedenken tijdens ‘de Gouden Weken’

Klassen zonder regels en routines zijn niet goed te managen (Marzano, 2007). Zelf geformuleerde regels en afspraken werken positief op de groepsverantwoordelijkheid, de samenwerking, het wederzijds respect, de besluitvorming en het aanpakken van problemen binnen de groep (Gieles, 1997). Laat leerlingen samen een aantal positieve klassenregels bedenken. Creëer hiermee draagvlak onder je leerlingen. Bekijk ook het kant-en-klare Gouden Weken Pakket.

Het Gouden Weken Pakket voor positieve groepsvorming

Oudergesprekken tijdens de Gouden Weken

Het creëren van ouderbetrokkenheid is ook belangrijk. Nodig ouders aan het begin van het schooljaar uit voor een gesprek. Je kunt samen met ouders veel meer bereiken. Kennismaken met ouders tijdens is een belangrijke succesfactor om de ouderbetrokkenheid te versterken en je krijgt op deze manier meer informatie over je leerlingen.

Werkvormen tijdens ‘de gouden weken’

Gebruik coöperatieve werkvormen om een goede basis te leggen. Door deze werkvormen leren leerlingen dat ze samen veel meer kunnen bereiken dan alleen. Voor een positieve groepsvorming moet je aandacht besteden aan de groepsdynamiek in de klas en zul je ook gedurende het hele schooljaar moeten werken aan sociaal-emotionele vaardigheden.

Hulp van collega’s

Je hoeft niet alles alleen te doen. Op school hebben we allemaal hulp van collega’s nodig en zij die van jou. Informeer je collega’s tijdig over de behoeften van je leerlingen. Je kunt ook informatie krijgen van je collega’s om je klas beter te begrijpen. Vraag om hulp als iets niet lukt of als je iets niet weet.

Een goed voorbereiding, is het halve werk

Het Gouden Weken Pakket geeft docenten kant-en-klare instrumenten om de groepsvorming in de eerste weken goed te laten verlopen.

Het pakket is kant-en-klaar. Je hebt heel weinig voorbereiding nodig en je hoeft niks te kopiëren. Ideaal om aan de slag te gaan met groepsvormende activiteiten.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.