De Gouden Weken zijn voorbij, maar er heerst een negatieve groepssfeer in mijn klas

Help, de Gouden Weken zijn voorbij, maar er heerst een negatieve groepssfeer in mijn klas. Elk schooljaar heb je leraren die dit meemaken. En dat is helemaal niet erg. Het is een utopie om te denken dat het iedereen gaat lukken om in de Gouden Weken een positieve groepssfeer te realiseren. Is het bij jou ook niet gelukt om van jouw klas een hechte groep te maken? Geef niet op, want je kunt opnieuw proberen. Het is wel belangrijk om nu iets te gaan doen en niet te wachten tot de Zilveren Weken (januari). Hoe eerder je begint, hoe groter de kans van slagen.

De groepssfeer doet ertoe

Uit verschillende onderzoeken (Marzano, 2003; Hattie, 2008 en Mitchell, 2016) is gebleken dat het welbevinden en leren van leerlingen wordt beïnvloed door factoren op het niveau van de leerling (en diens thuisomgeving), klasgenoten, de leraar en de school. Jongeren zijn sociale wezens en hebben behoefte aan veilige en warme relaties in de klas en op school. Een positieve groepssfeer in de klas speelt een essentiële rol bij het welbevinden van leerlingen én het leerklimaat in de klas. Leerlingen van hechte groep nemen verantwoordelijkheid op en zijn ook emotioneel betrokken in de klas. In klas met een positieve groepsdynamiek werken leerlingen samen, ze hebben respect voor elkaar en gebruiken hun talenten. In klas met een negatieve groepsdynamiek maken leerlingen ruzie met elkaar, ze zijn regelmatig opstandig tegenover de leraar en dominante leerlingen hebben het voor het zeggen.

De Gouden Weken zijn voorbij, wat nu

Als leraar ben jij de leider die de groep stuurt. Als je in de klas een veilig leer- en leefklimaat wil creëren, zul je dan samen met de leerlingen van begin af moeite voor moeten doen. Een onderzoek (Mainhard et al, 2008) laat zien dat het niet makkelijk is om, na een slechte start, de sfeer in de groep te herstellen. De leraar moet doelgerichte interventies inzetten. Niets doen of wachten tot de Zilveren Weken is geen optie, want de groepsontwikkeling gaat gewoon door. Neem dus NU de leiding in handen en maak afspraken samen met je leerlingen. Hoe pak je dat aan?

  • Zorg voor positieve kennismaking;
  • Geef informatie, structuur en duidelijkheid;
  • Maak afspraken en blijf consequent;
  • Leer sociale vaardigheden aan;
  • Leg nadruk op positieve normen;
  • Gebruik coöperatieve werkvormen.

Weinig tijd en energie voor een herstart groepsvorming

Maak dan gebruik van het Gouden Weken pakket van Slim Studeren. Alles is kant-en-klaar. Je hoeft niks te kopiëren. Het pakket is ontwikkeld door leraren en is dit schooljaar door veel leraren gebruikt. Er zijn positieve reacties binnengekomen. Ook leerlingen hebben het als heel prettig ervaren.

Gouden Weken Pakket VO (onderbouw) en PO (bovenbouw)

Gouden Weken Pakket VO (bovenbouw) en MBO

 

 

 

 

 

 

 

 

Gouden Weken Pakket PO & onderbouw VO

Gouden Weken Pakket bovenbouw VO & MBO

 

Wil je meer aandacht besteden aan sociale vaardigheden en positieve normen?

Als leerlingen elkaars kwaliteiten beter leren kennen, gaan ze elkaar ook meer waarderen. Door leerlingen sociale vaardigheden aan te leren, werk je proactief aan de veerkracht van de groep. Denk daarbij aan conflicten oplossen, omgaan met boosheid, respectvol communiceren, elkaar laten uitspreken en luisteren. Elk kind wordt vanuit huis anders opgevoed afhankelijk van cultuur, normen en waarden. Het is daarom van essentieel belang om op school ook aandacht te besteden aan sociale vaardigheden.

Vraag een DEMO aan van de methode Slim Studeren VO & ISK of Slim Studeren MBO en ontdek zelf hoe jullie deze methode op jullie school kunnen inzetten voor het aanleren van verschillende vaardigheden.

 

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.