Help, de Gouden Weken zijn voorbij, maar er heerst een negatieve groepssfeer in mijn klas. Elk schooljaar heb je leraren die dit meemaken. En dat is helemaal niet erg. Het is een utopie om te denken dat het iedereen gaat lukken om in de Gouden Weken een positieve groepssfeer te realiseren. Is het bij jou ook niet gelukt om van jouw klas een hechte groep te maken? Geef niet op, want je kunt opnieuw proberen. Het is wel belangrijk om nu iets te gaan doen en niet te wachten tot de Zilveren Weken (januari). Hoe eerder je begint, hoe groter de kans van slagen.
De groepssfeer doet ertoe
Uit verschillende onderzoeken (Marzano, 2003; Hattie, 2008 en Mitchell, 2016) is gebleken dat het welbevinden en leren van leerlingen wordt beïnvloed door factoren op het niveau van de leerling (en diens thuisomgeving), klasgenoten, de leraar en de school. Jongeren zijn sociale wezens en hebben behoefte aan veilige en warme relaties in de klas en op school. Een positieve groepssfeer in de klas speelt een essentiële rol bij het welbevinden van leerlingen én het leerklimaat in de klas. Leerlingen van hechte groep nemen verantwoordelijkheid op en zijn ook emotioneel betrokken in de klas. In klas met een positieve groepsdynamiek werken leerlingen samen, ze hebben respect voor elkaar en gebruiken hun talenten. In klas met een negatieve groepsdynamiek maken leerlingen ruzie met elkaar, ze zijn regelmatig opstandig tegenover de leraar en dominante leerlingen hebben het voor het zeggen.
De Gouden Weken zijn voorbij, wat nu
Als leraar ben jij de leider die de groep stuurt. Als je in de klas een veilig leer- en leefklimaat wil creëren, zul je dan samen met de leerlingen van begin af moeite voor moeten doen. Een onderzoek (Mainhard et al, 2008) laat zien dat het niet makkelijk is om, na een slechte start, de sfeer in de groep te herstellen. De leraar moet doelgerichte interventies inzetten. Niets doen of wachten tot de Zilveren Weken is geen optie, want de groepsontwikkeling gaat gewoon door. Neem dus NU de leiding in handen en maak afspraken samen met je leerlingen. Hoe pak je dat aan?
- Zorg voor positieve kennismaking;
- Geef informatie, structuur en duidelijkheid;
- Maak afspraken en blijf consequent;
- Leer sociale vaardigheden aan;
- Leg nadruk op positieve normen;
- Gebruik coöperatieve werkvormen.
Weinig tijd en energie voor een herstart groepsvorming
Maak dan gebruik van het Gouden Weken pakket van Slim Studeren. Alles is kant-en-klaar. Je hoeft niks te kopiëren. Het pakket is ontwikkeld door leraren en is dit schooljaar door veel leraren gebruikt. Er zijn positieve reacties binnengekomen. Ook leerlingen hebben het als heel prettig ervaren.
Gouden Weken Pakket PO & onderbouw VO
Gouden Weken Pakket bovenbouw VO & MBO
Wil je meer aandacht besteden aan sociale vaardigheden en positieve normen?
Als leerlingen elkaars kwaliteiten beter leren kennen, gaan ze elkaar ook meer waarderen. Door leerlingen sociale vaardigheden aan te leren, werk je proactief aan de veerkracht van de groep. Denk daarbij aan conflicten oplossen, omgaan met boosheid, respectvol communiceren, elkaar laten uitspreken en luisteren. Elk kind wordt vanuit huis anders opgevoed afhankelijk van cultuur, normen en waarden. Het is daarom van essentieel belang om op school ook aandacht te besteden aan sociale vaardigheden.
Vraag een DEMO aan van de methode Slim Studeren VO & ISK of Slim Studeren MBO en ontdek zelf hoe jullie deze methode op jullie school kunnen inzetten voor het aanleren van verschillende vaardigheden.