Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo.

Wat is zelfregulerend leren?

Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback.

Waarom is feedback essentieel?

Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen hun leerdoelen te bereiken. Volgens Hattie en Timperley (2007) is feedback het meest effectief wanneer het specifiek, constructief en gericht is op het proces. Het gaat niet alleen om het corrigeren van fouten, maar ook om het ondersteunen van de leerling in het begrijpen van hun leerstrategieën en hoe deze te verbeteren.

Effectieve feedbackstrategieën

Feed-up: Context en doelen verhelderen

Zorg dat leerlingen duidelijk begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Door doelen expliciet te maken, krijgen leerlingen richting. Volgens onderzoek van Nicol en Macfarlane-Dick (2006) helpt dit leerlingen om hun eigen doelen beter af te stemmen op de leerdoelen van de les.

Praktische tip: Begin elke les met het bespreken van leerdoelen en succescriteria. Laat leerlingen deze in hun eigen woorden herhalen om begrip te checken.

Feed-back

Gericht op proces en strategie Feedback gericht op het proces en niet alleen op het resultaat stimuleert leerlingen om te reflecteren op hun aanpak. Dit type feedback helpt leerlingen inzicht te krijgen in welke strategieën effectief zijn en welke niet. Butler en Winne (1995) toonden aan dat procesgerichte feedback direct bijdraagt aan de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden, omdat het leerlingen aanmoedigt om na te denken over hun aanpak en alternatieven te overwegen.

Praktische tip: Stel vragen als: “Hoe ben je tot dit antwoord gekomen?” of “Welke strategie heb je gebruikt en werkte deze voor jou?”

Feed-forward: Toekomstgericht sturen

Feedback moet niet alleen gericht zijn op wat al gedaan is, maar ook op hoe leerlingen verder kunnen verbeteren. Feed-forward geeft concrete aanwijzingen voor de volgende stappen.

Praktische tip: Gebruik formuleringen als: “Probeer de volgende keer …” of “Volgende keer zou je kunnen nadenken over …”. Dit helpt leerlingen om vooruit te kijken en actie te ondernemen.

Zelfevaluatie en peer-feedback

Zelfregulerend leren vraagt om een actieve rol van de leerling in het feedbackproces. Zelfevaluatie en peer-feedback zijn krachtige middelen om deze rol te versterken. Dit bevordert niet alleen zelfinzicht, maar ook het vermogen om feedback te interpreteren en toe te passen. Topping (2010) vond dat peer-feedback niet alleen leidt tot betere leerresultaten, maar ook de zelfregulatievaardigheden van leerlingen versterkt.

Praktische tip: Organiseer regelmatig momenten waarop leerlingen elkaars werk beoordelen aan de hand van duidelijke criteria. Moedig hen aan om zowel positieve aspecten als verbeterpunten te benoemen.

De rol van een groeigerichte mindset

Feedbackstrategieën werken beter wanneer leerlingen geloven dat ze zich kunnen verbeteren. Dweck (2006) benadrukt dat een groeimindset belangrijk is voor zelfregulerend leren. Leerlingen die geloven dat hun vaardigheden ontwikkeld kunnen worden, zijn eerder geneigd om feedback te omarmen en deze te gebruiken om te groeien.

Praktische tip: Benoem expliciet de vooruitgang van leerlingen en benadruk het belang van inspanning en strategie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.