Help, mijn leerling zit vast in een TikTok-bubbel!

leerling en TikTok-bubbel

Ook al zijn smartphones uit de klas verbannen, blijft het belang van mediawijsheid in het onderwijs groot. Het gaat namelijk niet alleen om het fysiek verwijderen van apparaten, maar om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en kritisch omgaan met digitale media, wat zij ook buiten de klas veel gebruiken. Een concreet voorbeeld hiervan is de zogenoemde “TikTok-bubbel” waarin sommige leerlingen vast komen te zitten. Hoewel TikTok een platform is waar jongeren hun creativiteit kunnen uiten, biedt het ook de verleiding van eindeloos scrollen en een “bubbel” van content die hen blijft aantrekken. Hieronder vind je enkele tips voor leraren en ouders om leerlingen te helpen uit hun TikTok-bubbel te komen en bewuster met hun schermtijd om te gaan.

  1. Begrip tonen en de aantrekkingskracht van TikTok bespreken
  • Begin met het erkennen van de aantrekkingskracht van TikTok. Het platform biedt snelle, visuele content die continu nieuwe en interessante video’s toont, wat voor veel kinderen erg leuk is.
  • Vraag aan de klas: “Wat vinden jullie leuk aan TikTok?” Door samen te praten over de positieve aspecten, voelen jongeren zich niet veroordeeld en kunnen ze open praten over hun gebruik van de app.
  • Bespreek hoe TikTok, door middel van algoritmes, steeds vergelijkbare video’s laat zien. Leg uit dat dit hen in een “bubbel” houdt, omdat ze bijna alleen nog maar video’s te zien krijgen die passen bij hun interesses en kijkgedrag. Vraag: “Hebben jullie gemerkt dat jullie veel van hetzelfde zien?”
  1. Inzicht geven in de werking van het algoritme
  • TikTok toont video’s op basis van eerdere kijkvoorkeuren. Leg de klas op een eenvoudige manier uit hoe een algoritme werkt. Een voorbeeld: “Stel dat je alleen maar video’s over voetbal kijkt, dan denkt TikTok dat je alleen dat leuk vindt en laat je daarom nog meer voetbalvideo’s zien.”
  • Laat hen nadenken over hoe dit ervoor kan zorgen dat ze steeds minder variatie zien, wat uiteindelijk saai of eenzijdig kan worden.
  • Bespreek de voordelen van af en toe bewust andere dingen bekijken om uit hun “bubbel” te breken en andere interesses te ontdekken.
  1. Schermtijd en balans bespreken
  • Vraag aan je leerlingen hoeveel tijd ze zelf denken dat ze op TikTok zitten. Vervolgens kun je een groepsgesprek voeren over wat zij denken dat een “gezonde” hoeveelheid schermtijd is.
  • Introduceer het idee van een balans: leg uit dat, net als gezond eten of sporten, afwisseling in activiteiten belangrijk is.
  • Bespreek samen activiteiten die ze leuk vinden zonder schermen, zoals sport, lezen, tekenen of buitenspelen. Dit stimuleert hen om na te denken over alternatieven voor TikTok.
  1. Creëer samen alternatieve routines
  • Help jongeren bij het vinden van routines waarin schermtijd en andere activiteiten in balans zijn. Bespreek samen suggesties voor schermtijdlimieten en praat over manieren om hun dag in te delen zonder altijd de telefoon erbij te pakken.
  • Geef tips voor het instellen van “digitale rustmomenten”, bijvoorbeeld tijdens het huiswerk maken, eten of vlak voor het slapen.
  1. Zelfreflectie en een week zonder TikTok-challenge
  • Laat jouw leerlingen zelfreflectie-oefeningen doen: vraag hen een week lang bij te houden hoe vaak en wanneer ze TikTok gebruiken. Aan het einde van de week kunnen ze kijken of ze hun gebruik willen aanpassen.
  • Organiseer een “Week zonder TikTok”-uitdaging. Moedig ze aan om een week lang niet of minder op TikTok te gaan en stimuleer hen om te ontdekken wat ze in plaats daarvan kunnen doen. Bespreek daarna samen wat ze hiervan hebben geleerd.
  1. Stimuleer creatief gebruik van technologie
  • Moedig jongeren aan om technologie op andere manieren te gebruiken. In plaats van alleen video’s te bekijken, kunnen ze zelf video’s maken, een vlog starten over een hobby of leren programmeren. Zo leren ze dat technologie meer is dan alleen consumeren; het is ook een tool om te creëren.
  • Laat ze bijvoorbeeld korte filmpjes maken voor de klas waarin ze iets interessants delen of vertellen over hun hobby’s. Zo ontdekken ze de kracht van technologie op een andere manier.
  1. Praat over de gevolgen van overmatig gebruik van sociale media
  • Leg uit dat te veel tijd op sociale media kan zorgen voor vermoeidheid, concentratieproblemen en soms zelfs onzekerheid door constante vergelijking met anderen. Vraag: “Hoe voel je je na een lange tijd op TikTok?”
  • Dit kan hen bewust maken van de impact van schermtijd op hun welzijn. Bespreek dat sociale media leuk kunnen zijn, maar dat het belangrijk is om te weten wanneer het tijd is voor een pauze.
  1. Gebruik het als leermoment over online veiligheid en privacy
  • TikTok is ook een goede manier om het onderwerp online veiligheid en privacy te bespreken. Leg uit hoe belangrijk het is om voorzichtig om te gaan met persoonlijke gegevens en om bewust te kiezen wat ze wel en niet delen.
  • Stimuleer kritische denkvaardigheden: “Wat deel ik eigenlijk allemaal online en met wie?”

 

Zoek je een mentormethode die mediawijsheid integreert? Ontdek de mentormethode Slim Studeren VO!

Ben jij op zoek naar een mentormethode die niet alleen ondersteunt bij studievaardigheden, LOB en sociale vaardigheden, maar ook een sterke focus legt op mediawijsheid? Met Slim Studeren VO bieden we een complete aanpak voor mentoren en leerlingen die in de moderne wereld hun weg willen vinden. Deze methode helpt niet alleen bij het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden, maar bevat ook lessen en oefeningen die gericht zijn op het verantwoord en bewust omgaan met media.

Waarom kiezen voor de mentormethode Slim Studeren VO?

  • Lessen Mediawijsheid: Leer leerlingen hoe ze bewust, kritisch en veilig met media omgaan.
  • Praktische opdrachten en interactieve werkvormen: Direct toepasbaar en leuk!
  • Ondersteuning voor mentoren: Kant-en-klare lessen mediawijsheid die je effectief in de mentorlessen kunt integreren.

 

Vraag vrijblijvend een DEMO aan!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer