Mentorleerling motiveren voor de laatste periode van het schooljaar

studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

In het voorgezet onderwijs is de motivatie van leerlingen in de laatste periode van het schooljaar een hot topic. Er zijn altijd leerlingen die niet (meer) gemotiveerd zijn voor school. Door de noodzakelijke coronamaatregelen is het voor leerlingen een extra uitdaging om zichzelf ook nog eens thuis te motiveren voor hun schoolwerk. Voor de mentor is het ook een uitdaging om zijn/haar mentorleerlingen te motiveren voor de laatste periode van het schooljaar. Hoe zorg je als mentor ervoor dat je mentorleerlingen gemotiveerd aan de slag gaan om de laatste periode succesvol af te ronden? Lees onze 5 tips en ga aan de slag.

Onderstaande tips worden voor een groot deel gegeven aan de hand van het onderzoek van de VO-raad ‘Zo versterk je de motivatie van leerlingen op school’, het onderzoek van Open Universiteit ‘Leerlingen motiveren: een onderzoek naar de rol van leraren’ en het onderzoek ‘Motivatie om te leren’.

Tip 1: Bied keuzevrijheid en geef daarbij voldoende structuur

Geef je mentorleerlingen betekenisvolle keuzes, bijvoorbeeld keuzes in aantal opdrachten, keuzes in soorten opdrachten, in partner, in volgorde, in tijdstip, in werkplek, in manier/methode om iets uit te werken en om wel of niet deel te nemen aan instructie(s). Leerlingen hebben baat bij structuur. Een docent kan structuur aanbieden door duidelijke verwachtingen te communiceren, consequent te zijn en door het leerproces van de leerling inhoudelijk te begeleiden. Bespreek dit met andere collega’s, zodat ook zij jouw mentorleerling betekenisvolle keuzes en voldoende structuur kunnen bieden.

Tip 2: Ouderbetrokkenheid

Om leerlingen te motiveren is thuisbetrokkenheid ook belangrijk. Als mentor kun je in een gezamenlijke bijeenkomst (kan ook heel goed online) samen met je mentorleerling en zijn/haar ouders/verzorgers brainstormen over de laatste periode van het schooljaar. Wat moet er nog gebeuren? Hoe gaan jullie het aanpakken? Wat heeft jouw mentorleerling nodig? Durft jouw mentorleerling om hulp te vragen?  Hoe kunnen de ouders/verzorgers helpen? Wat kan jij als mentor doen? Laat jouw mentorleerling zelf aan geven wat hij/zij nodig heeft. Zo vergroot je zijn/haar eigenaarschap en het gevoel van competent zijn. Laat je mentorleerling ook een keer de Pomodoro-techniek uitproberen.

Tip 3: Relatie en waardering

Investeer in een goede relatie, zodat je mentorleerling zich veilig bij jou voelt. Verplaats je in de situatie van je mentorleerling om te achterhalen waarom hij/zij een gebrek aan motivatie heeft. Persoonlijke aandacht en blijk van waardering doet wonderen. Wanneer een mentorleerling het gevoel heeft dat er naar hem/haar wordt geluisterd en dat hij/zij wordt gezien, verhoogt dit vaak de motivatie van je mentorleerling. Jouw mentorleerling moet voelen dat je hem/haar in al zijn/haar aspecten waardeert. Soms heb je leerlingen die behoefte hebben aan iemand die hun richting geeft. De mentor speelt een belangrijke rol in het socialisatieproces waarbij iedereen zich veilig voelt.

Tip 4: Uitdaging

Leerlingen meer uitdagen bevordert motivatie. Geef jouw leerlingen meer regie over hun eigen leerproces. Soms mogen leerlingen bijvoorbeeld zelf bepalen in welke volgorde ze in de lessen hun opdrachten mogen maken, maar op de inhoud van de lesstof hebben leerlingen vaak bijna geen invloed. Ook is het belangrijk om procesfeedback te geven. Gebruik hierbij een zelfreflectie-formulier om opdrachten en toetsen te analyseren. Leerlingen weten vaak wel wat ze moeten doen, maar niet altijd waarom ze iets moeten doen. Bespreek dit met andere collega’s, zodat ook zij jouw mentorleerling meer uitdaging kunnen bieden.

Tip 5: Succeservaringen

Het ervaren van succes stimuleert bij de mentorleerling het gevoel van bekwaamheid en daarmee ook motivatie. Docenten kunnen ervoor zorgen dat leerlingen successen behalen door schoolwerk niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk te maken. Vervolgens is het de taak van de mentor om de successen zichtbaar te maken voor de mentorleerling. Dit uit zich in een warme interactie, complimenten en sterke feedback.

 

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.