Mentorlessen optimaal benutten – Hoe pak je dat aan?

Mentoren hebben een belangrijke rol binnen het onderwijs. Als eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en management, als motivator, coach en studiekeuzebegeleider. En er zijn nog veel meer ballen die mentoren in de lucht moeten houden. Individuele gesprekken voeren met leerlingen is één van de belangrijkste taken van een mentor, maar tegelijkertijd ook een lastige opgave. Hoe kun je mentorlessen optimaal benutten? Wat doet de klas wanneer de mentor bezig is met individuele gesprekken? Hebben de leerlingen lesuitval of kunnen ze zelfstandig aan de slag met belangrijke thema’s zoals studievaardigheden, mediawijsheid en burgerschap?

Slim Studeren VO is een all-in-one mentormethode

Vanuit je rol als mentor wil je effectief en praktisch lesmateriaal voor je leerlingen. Lesmateriaal met voldoende keuzevrijheid, praktische handvatten, gebruiksgemak en waar nodig ontzorging. Slim Studeren VO is een all-in-one modulair programma met alle belangrijke thema’s voor leerlingen in het VO. Een doorlopende leerlijn voor alle klassen in het voortgezet onderwijs over studievaardigheden, sociale vaardigheden, mediawijsheid, privacy, burgerschap en loopbaanoriëntatie. Het is een methode die breed en flexibel inzetbaar is.

Flexibel en breed inzetbaar

Tijdens de mentorlessen, dus ook als de mentor bezig is met individuele gesprekken, gaan leerlingen zelfstandig aan de slag met activerende opdrachten over hun kwaliteiten, vaardigheden, doelen, mediawijsheid, enzovoort. Uitlegfilmpjes, meerkeuze vragen, samenwerkingsopdrachten en tips over leren leren. Mentoren hebben ook de mogelijkheid om eigen lesmateriaal toe te voegen. Via het dashboard kan de mentor in realtime de voortgang van zijn/haar leerlingen monitoren. Je kan opdrachten inplannen voor leerlingen en feedback geven. Heb je een leerling die behoefte heeft aan een boek, dan heb je de mogelijkheid om het werkboek te printen. Vanuit milieu-oogpunt adviseren we om werkboeken alleen te printen voor leerlingen die het écht nodig hebben. Uit een recent onderzoek is gebleken dat in het onderwijs nogal veel ongebruikte of deel gebruikte boeken in de papierencontainer terechtkomen. Dit moeten we met zijn allen proberen te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slim Studeren VO ook voor vakdocenten

Burgerschap, loopbaanoriëntatie en mediawijsheid zijn ook onderdeel van het programma. Ook vakdocenten kunnen Slim Studeren gebruiken om hun vak aan te sluiten op studievaardigheden en (meta)cognitieve vaardigheden die leerlingen nodig hebben. Leren leren is een vaardigheid die leerlingen bij elk vak nodig hebben. Met Slim Studeren worden vaardigheden schoolbreed ingezet en door herhaling en verdieping bij elk vak, kunnen leerlingen hun schoolsuccessen vergroten.

Vergroot ouderbetrokkenheid met Slim Studeren VO

Ouders kunnen thuis vrij eenvoudig samen met hun kind aan de slag met de geleerde of nog te leren vaardigheden. Het programma is altijd en overal beschikbaar. Ook ouders hebben een houvast nodig om hun kind thuis te begeleiden. Met deze integrale aanpak kom je ook ouders tegemoet in hun behoefte hoe ze hun kind thuis kunnen begeleiden met bijvoorbeeld plannen en leren leren. Zet Slim Studeren in voor een positieve wisselwerking tussen school, leerlingen en ouders.

Geen extra kosten om te kunnen werken met Slim Studeren VO

Slim Studeren is zeer gebruiksvriendelijk. Alles is kant-en-klaar en je hoeft geen geld te betalen voor een kick-offsessie of training. Mocht er behoefte zijn, dan plannen we gratis een bijeenkomst om docenten uitleg te geven over Slim Studeren VO. We kiezen voor een vruchtbare samenwerking voor toekomstgericht onderwijs.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.