Miljoenen schoolboeken in de kliko: Hoog tijd voor een duurzamer onderwijssysteem

duurzamer onderwijssysteem

Aan het einde van elk schooljaar verdwijnen in Nederland miljoenen schoolboeken in de papierbak. Niet omdat ze versleten zijn, maar omdat ze volgend jaar niet meer gebruikt mogen worden. De Tweede Kamer spreekt inmiddels van een “wegwerpmodel” in het onderwijs dat leidt tot aanzienlijke milieuvervuiling. Wat is hier aan de hand en wat zijn de alternatieven? We leven in een tijd waarin duurzaamheid belangrijker is dan ooit en daar hoort een duurzaam onderwijssysteem bij.

 

Het LiFo-model

Het LiFo-model staat voor License In, Folio Out. Dit model wordt veel gebruikt door grote educatieve uitgeverijen in Nederland.

Hoe werkt het LiFo-model precies?

  • License In: Scholen kopen elk jaar een licentie voor digitaal lesmateriaal.
  • Folio Out: Bij die licentie hoort een fysiek leerwerkboek (folio) waarin leerlingen mogen schrijven.

Omdat leerlingen in het boek schrijven, is hergebruik uitgesloten. Elk schooljaar moeten er dus nieuwe boeken worden aangeschaft, ook al is de inhoud grotendeels hetzelfde.

Scholen gebruiken dit model, omdat uitgeverijen het LiFo-model promoten als gebruiksvriendelijk en actueel. Scholen hoeven hierdoor minder zelf te organiseren. Volgens de uitgeverijen is dit model voordelig, actueel en gebruiksvriendelijk. Echter in de werkelijkheid is het op termijn veel duurder en minder duurzaam, stelt onderwijsexpert Theo Witte van het ‘RED-Team Onderwijs’. “We gooien jaarlijks 60.000 kilo papier weg, alleen al binnen één schoolbestuur. Wat is dit voor een voorbeeld aan leerlingen in tijden van klimaatverandering?”

 

Waarom is het LiFo-model schadelijk voor ons milieu?

Het LiFo-model is praktisch, maar niet toekomstgericht. Jaarlijks bestellen scholen opnieuw en dat kost veel geld én grondstoffen. De productie van boeken vraagt papier, energie en transport. Veel boeken komen uit het buitenland. Elk jaar opnieuw drukken en verschepen verhoogt de CO₂-uitstoot enorm.

Wat is het probleem met dit model?

  • Het leidt tot milieuvervuiling: boeken worden jaarlijks weggegooid.
  • Het is op termijn duurder: elk jaar opnieuw kopen kost meer dan hergebruik.
  • Het beperkt de keuzevrijheid van docenten: zij zijn gebonden aan het materiaal van de uitgever.
  • Het bevordert niet-duurzaam gedrag bij leerlingen: zij zien leerboeken als wegwerpproduct.

 

Wat zegt de politiek?

De milieu-impact is groot. Veel schoolboeken worden in het buitenland gedrukt en jaarlijks naar Nederland vervoerd, wat leidt tot een aanzienlijke CO₂-uitstoot. Daar komt bij dat papierproductie, drukwerk en distributie energie en grondstoffen kosten. Voor boeken die maar één jaar meegaan, is dat nauwelijks te verantwoorden.

De VO-raad, docenten, ouders en Kamerleden uitten inmiddels felle kritiek op deze ontwikkeling. In een recente motie door een Kamermeerderheid wordt het kabinet gevraagd om het gesprek aan te gaan met de uitgeverijen en te werken aan duurzamere alternatieven.

Onderwijs vormt de toekomst en daar hoort een duurzaam systeem bij. Eén waarin we zuinig moeten omgaan met middelen en waarin leerlingen leren waarom duurzaam onderwijs belangrijk is.

 

Wat zijn de duurzame alternatieven?

Gelukkig zijn er wél opties die beter zijn voor het milieu én voor de schoolbegroting:

  • Boekenfonds 2.0: Hergebruik oude boeken. Met duidelijke afspraken blijven ze netjes. Vier jaar bruikbaar is realistisch én voordelig.
  • Volledig digitaal: Geen papier nodig. Actuele content en flexibel in gebruik.
  • Hybride werken: Combineer digitaal, herbruikbare boeken en werkboeken. Geef scholen echte keuzemogelijkheden.
  • Kiesvrijheid voor docenten: Laat docenten kiezen wat past bij hun klas. Geen verplichte pakketten meer van één uitgever, maar digitaal lesmateriaal met maatwerkmogelijkheden.

 

Tijd voor keuzes met impact

Het onderwijssysteem heeft een unieke kans om jongeren niet alleen kennis bij te brengen, maar ook om een voorbeeld te zijn in duurzaamheid. Het massaal weggooien van boeken is een signaal dat iets grondig misgaat. Door slimme keuzes te maken zoals het inzetten op digitaal en ruimte te bieden aan alternatieven, kunnen we het onderwijs groener, goedkoper en toekomstbestendiger maken.

 

Tip voor scholen

Onderzoek alternatieven buiten het LiFo-model. Denk aan herbruikbare boeken, volledig digitaal lesmateriaal, kleinere duurzame aanbieders of zelf ontwikkelde lesmethodes. Het is beter voor ons milieu en het schoolbudget.

 

Maak kennis met Slim Studeren VO

Ben je als docent op zoek naar digitaal lesmateriaal dat je kunt aanpassen aan jouw klas of groep? Dan biedt Slim Studeren VO precies wat je nodig hebt. Geen verplichte aanschaf van nieuwe boeken. Geen overbodige papierstroom. Wel actuele, digitale lessen met maatwerkmogelijkheden.

  • Kies zelf welke onderdelen je gebruikt;
  • Bouw je eigen leerlijn;
  • Werk digitaal én papierarm;
  • Voeg eenvoudig eigen opdrachten toe;
  • Laat leerlingen leren in hun eigen tempo.

 

Waarom maak Slim Studeren VO het verschil?

Onze methode sluit aan bij de leefwereld van leerlingen. Docenten houden de regie. De methode is zeer gebruiksvriendelijk. En scholen besparen aanzienlijk veel geld. Minder afval. Minder kosten. Meer grip.

 

Zet de stap naar duurzaam

Wil jij ook af van de jaarlijkse papierberg en wil je bouwen aan een flexibel, groen onderwijssysteem?

Maak dan kennis met Slim Studeren VO. Vraag vandaag nog een demo aan.
Ontdek hoe jij les kunt geven met impact. Voor je leerlingen. Voor het milieu. En voor je schoolbudget.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

sociale media en het welzijn van jongeren

Hoe sociale media het welzijn van jongeren beïnvloeden: risico’s, kansen en wat jij kunt doen

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat en WhatsApp worden dagelijks gebruikt. Vaak zelfs urenlang. Jongeren gebruiken deze apps om te chatten met vrienden, foto’s te delen, video’s te bekijken of om zichzelf te laten zien aan de buitenwereld. Het hoort bij hun sociale leven en het is een belangrijk onderdeel van hoe ze contact houden, zichzelf ontwikkelen en hun identiteit vormen. Maar ondanks deze vele mogelijkheden en voordelen, rijst steeds vaker de vraag wat al dat gebruik met hen doet. Heeft het invloed op hun welzijn? En zo ja, in welke mate? De antwoorden blijken minder zwart-wit dan je misschien denkt. Zowel positief als negatief effect Onderzoek laat zien dat sociale media zowel voordelen als nadelen hebben. Jongeren kunnen zich er gesteund en verbonden door voelen. Ze kunnen zichzelf uiten, relaties verdiepen en zelfs hun zelfvertrouwen versterken. Aan de

Lees meer
LOB voor VO-leerlingen

LOB dat écht past bij de VO-leerling

Wat is LOB en waarom is het belangrijk voor de VO-leerling? Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) helpt leerlingen bij het maken van keuzes voor profiel, vervolgopleiding en toekomstig beroep. Deze begeleiding start al tijdens het voortgezet onderwijs. De wereld verandert razendsnel. Beroepen bestaan soms over tien jaar niet meer. Andere functies vragen om nieuwe vaardigheden. Leerlingen moeten dus meer kunnen dan een enkele beroepskeuze maken. Daarom is LOB heel belangrijk voor VO-leerlingen. Het helpt jongeren inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat hen motiveert. LOB in de praktijk: Ontdekken, ervaren en groeien LOB draait om ervaring. Leerlingen voeren opdrachten uit die aansluiten bij hun belevingswereld. Ze praten over hun kwaliteiten, interviewen iemand met een interessant beroep of brengen hun netwerk in kaart. Met elke opdracht zetten ze een nieuwe stap. Zo bouwen ze een persoonlijk loopbaanportfolio op. Dat dossier groeit met hen mee en helpt hen

Lees meer
anticyberpestbeleid op school

Een krachtig anticyberpestbeleid op school: 6 concrete stappen voor een veilige leeromgeving

Cyberpesten is een hardnekkig probleem. Steeds meer jongeren worden online geconfronteerd met haat, roddels of uitsluiting. Volgens het Trimbos-instituut (2023) heeft 17% van de middelbare scholieren wel eens online pestgedrag ervaren. Een school zonder duidelijke aanpak loopt achter de feiten aan. Wie leerlingen écht wil beschermen, zet actief in op een sterk anticyberpestbeleid. Wil je als school preventief én doeltreffend optreden? Dan zijn er zes basiselementen die je niet over het hoofd mag zien. Deze tips helpen je op weg naar een krachtiger anticyberpestbeleid.   Formuleer een duidelijke visietekst Een visietekst vormt de ruggengraat van jullie aanpak. Leg daarin helder vast waar de school voor staat. Kies voor een langetermijnvisie en vermijd losse acties. Geef antwoord op vragen zoals: Wat wordt verwacht van leraren, ouders en leerlingen? Wie heeft welke taak? Waar kunnen slachtoffers of getuigen terecht? Zo’n tekst biedt houvast. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de school dezelfde

Lees meer

Nu per module beschikbaar!

Kies alleen wat je nodig hebt en betaal een passend tarief.
Vanaf €10,-
Vraag een demo aan van Slim Studeren VO Ontdek de voordelen vandaag nog!