10 Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermen

Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

In een wereld waarin jongeren bijna dagelijks online actief zijn, is het ook belangrijk dat ze leren hoe ze hun digitale privacy moeten beschermen. Leerlingen delen vaak ongemerkt veel persoonlijke gegevens via sociale media, apps of websites. Volgens onderzoek van professor Sonia Livingstone (London School of Economics) beseffen veel jongeren onvoldoende hoe snel hun online informatie verspreid wordt en welke impact dat kan hebben op hun dagelijks leven en schoolprestaties.

Een ander onderzoek toont aan dat jongeren hun privacy vaak wel wíllen beschermen, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Hieronder vind je tien praktische én wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee leerlingen meer grip kunnen krijgen op hun online privacy. Deze gewoontes dragen bij aan een veiliger digitaal leven, waardoor ze met minder afleiding en stress kunnen leren en andere dingen kunnen doen.

 

  1. Pas je privacy-instellingen aan op sociale media

Zorg ervoor dat jij bepaalt wie jouw berichten en foto’s te zien krijgen. Zet jouw profiel op ‘alleen vrienden’, beperk wie je kan taggen en voorkom dat onbekenden jouw profiel vinden via zoekmachines. Door je instellingen regelmatig te controleren, voorkom je dat jouw persoonlijke leven openbaar wordt gedeeld.

Voorbeeld: Toen Noor haar TikTok-account op privé zette, merkte ze dat onbekenden haar video’s niet meer konden bekijken. Ze voelde zich daardoor veiliger en kon zich beter focussen op haar schoolwerk.

 

  1. Google jezelf regelmatig

Door je eigen naam in een zoekmachine te typen, ontdek je welke informatie anderen over jou kunnen vinden. Kom je iets tegen dat je liever verwijdert? Dan kun je via het ‘recht om vergeten te worden’ vragen om de informatie offline te halen.

Voorbeeld: Bram vond via Google een oude forumreactie uit groep 8. Hij nam contact op met de sitebeheerder en liet de reactie verwijderen. Sindsdien controleert hij elke maand wat er over hem online staat.

 

  1. Gebruik een bijnaam of afkorting op sociale media

Gebruik bij het aanmaken van een nieuw account nooit je volledige naam in. Kies liever een creatieve bijnaam of gebruik een afkorting van je achternaam. Dit maakt het lastiger voor vreemden om jouw profiel op te sporen.

Voorbeeld: In plaats van “Sadhia Kariem” koos Sadhia voor de gebruikersnaam “sad_24”. Zo was haar profiel niet langer zichtbaar in zoekresultaten en kreeg ze geen vriendschapsverzoeken van onbekenden meer.

 

  1. Beveilig je accounts met sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie

Gebruik voor elk account een ander, sterk wachtwoord. Combineer hoofdletters, cijfers en leestekens. Zet daarnaast tweestapsverificatie aan: log in met een wachtwoord én een code op je telefoon.

Voorbeeld: Nadat Daan slachtoffer werd van een hack, besloot hij overal tweestapsverificatie in te stellen. Sindsdien is hij nooit meer buitengesloten van zijn accounts.

 

  1. Deel alleen strikt noodzakelijke informatie

Veel websites vragen om gegevens die ze eigenlijk niet nodig hebben. Deel nooit zomaar je adres, telefoonnummer of school. Vul alleen verplichte velden in.

Voorbeeld: Toen Emma zich inschreef voor een nieuwsbrief, liet ze het telefoonnummer-veld leeg. Ze kreeg wel de updates, maar werd niet lastiggevallen met spam of verkooptelefoontjes.

 

  1. Denk goed na over wat je post op sociale media

Een grappige foto of boze reactie lijkt onschuldig, maar blijft vaak jarenlang online zichtbaar. Toekomstige werkgevers of anderen kunnen die informatie gemakkelijk terugvinden. Vraag jezelf bij elke post af: wil ik dit over vijf jaar nog online zien?

Voorbeeld: Joris plaatste een mop over zijn docent op Snapchat. De post werd gescreenshot en doorgestuurd naar school. Sindsdien denkt hij beter na voor hij iets deelt.

 

  1. Wees selectief met cookies

Cookies volgen jouw surfgedrag op websites. Ze maken het internetgebruik makkelijker, maar verzamelen tegelijk veel informatie over jou. Weiger daarom cookies op onbekende websites en stel je browser zo in dat cookies automatisch worden verwijderd.

Voorbeeld: Elke keer als Sanne een website opent, klikt ze op ‘Weiger alle cookies’. Sindsdien krijgt ze minder opdringerige advertenties.

 

  1. Gebruik de incognitomodus van je browser

Door in incognitomodus te surfen, worden je zoekgeschiedenis en cookies niet opgeslagen. Dit is handig wanneer je iets opzoekt dat je privé wilt houden, zoals informatie voor een schoolopdracht over gevoelige onderwerpen.

Voorbeeld: Bram gebruikte incognito toen hij online informatie zocht over verslaving voor een presentatie. Hij voelde zich zekerder, omdat niemand zijn zoekgeschiedenis kon inzien.

 

  1. Schakel locatiediensten uit waar mogelijk

Apps vragen vaak toegang tot jouw locatie, vaak ook als dat niet nodig is. Controleer de instellingen en laat alleen apps zoals navigatieprogramma’s jouw locatie volgen. Zo voorkom je dat bedrijven constant weten waar je bent.

Voorbeeld: Nina ontdekte dat haar muziekapp haar locatie volgde. Ze zette de functie uit en merkte dat haar batterij ook langer meeging.

 

  1. Kies voor privacyvriendelijke alternatieven

Sommige apps verzamelen minder gegevens dan anderen. Bepaalde diensten bewaren geen persoonlijke informatie zonder toestemming.

 

Jouw online privacy beschermen

Leerlingen moeten hun online privacy beschermen, want dat is een slimme gewoonte. Door bewuste keuzes te maken op het internet, voorkom je problemen in de toekomst. Je voorkomt dat jouw informatie ongewenst wordt gedeeld en je houdt meer grip op jouw digitale leven. Een veilige online omgeving zorgt bovendien voor meer concentratie, betere focus en minder afleiding tijdens het leren.

 

Wat doet jouw school om leerlingen privacybewust te maken?

In een tijd waarin jongeren dagelijks online zijn, is privacybewustzijn geen luxe maar een noodzaak. Phishing, datalekken en ransomware liggen óók in het onderwijs op de loer. Daarom hebben wij samen met AVG-trainingen de Training Cybersafety leerlingen ontwikkeld.

Een praktische, begrijpelijke en activerende online training die jongeren stap voor stap leert hoe zij hun gegevens beschermen.

  • Leerlingen doorlopen de training zelfstandig.
  • Ze oefenen met herkenbare, realistische situaties.
  • Na afronding ontvangen ze een certificaat.

 

Zo bouwen leerlingen niet alleen aan hun eigen digitale veiligheid, maar ze versterken ook de weerbaarheid van de hele schoolorganisatie.

Bescherm je leerlingen én jouw schoolnetwerk.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.