De onzin van snellezen en snel leren

sociale media en zelfbeeld van jongeren

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat snellezen ten koste gaat van tekstbegrip. Er worden trainingen en zelfs methodes aan leraren en leerlingen aangeboden waarin wordt beweerd dat snellezen en snel leren belangrijke studievaardigheden zijn. Echter blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat dit onzin is. Op het gebied van leren gaat snelheid altijd ten koste van begrip. Er bestaat geen wondermethode om leerlingen sneller te laten lezen en te leren met behoud van tekstbegrip. Leerlingen kunnen na een cursus snellezen en snel leren wel sneller door een tekst heen, maar ze begrijpen er weinig van. In dit artikel gaan we kort uitleggen waarom snellezen en snel leren onzin is.

Wetenschappelijk onderzoek naar snellezen

Verschillende onderzoekers hebben onderzocht welk effect snellezen heeft op tekstbegrip. Volgens de onderzoekers Rayner et al. (2016) en Baddeley (2003) heeft snellezen geen positief effect op tekstbegrip. Als het gaat om het volledig begrijpen van een tekst, heeft snellezen minder effect bij snellezen (Rayner et al., 2016). Oefenen met snellezen heeft in principe invloed op woordherkenning (Rayner et al., 2016). Linda de Leeuw promoveerde in 2015 aan de Radboud Universiteit op haar onderzoek ‘Understanding reading comprehension processes across the primary grades’. Ook uit dit onderzoek bleek dat snellezen contraproductief is voor het tekstbegrip. “Ik kan snellezen dan ook niet promoten, zeker niet bij kinderen,” aldus Linda de Leeuw.

Sneller lezen en snel leren niet per definitie beter

Een training snellezen en snel leren klinkt als een soort magische gave, maar wees als leraar en ouder kritisch. Onderzoekers stellen dat leestempo te veel aandacht krijgt in het onderwijs, waardoor leraren, leerlingen en ouders kunnen denken dat snelheid het belangrijkst is. Laat je dan ook niet misleiden door cursussen en trainingen over snellezen en snel leren. Check altijd eerst of je te maken hebt met een effectieve leerstrategie.

 

Bronnen

Baddeley, A. (2003). Working Memory and Language: An Overview. Journal of Communication Disorders, May 2003, Vol.36(3), pp.189-208.

Benedetto, S., Carbone, A., Pedrotti, M., Le Fevre, K., Bey, L. A. Y., & Baccino, T. (2015). Rapid serial visual presentation in reading: The case of Spritz. Computers in Human Behavior, 45, 352-358.

Daneman, M. & Carpenter P. A. (1980). Individual differences in working memory and reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. Volume 19, Issue 4, August 1980, Pages 450-466.

Koning, L. (2018). Mag het ietsje minder snel? Racelezen versus redzaamheidslezen. Tijdschrift Voor Remedial Teaching, 26(4), 8–9.

Leeuw, L.C.de (2015), Understanding reading comprehension processes across the primary grades. Radboud University Nijmijgen.

Rayner, K., Schotter, E. R., Masson, M. E. J., Potter, M. C., & Treiman, R. (2016). So muchto read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, 17(1), 4-34.

Informatie over methode Slim Studeren VO - demo aanvragen

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.