Aandacht voor sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs: Een belangrijke basis voor succes

afscheidstekst collega

Op de basisschool is vaak veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, terwijl in het voortgezet onderwijs de nadruk vooral ligt op de cognitieve ontwikkeling. Dit is erg jammer, omdat jongeren juist in deze fase op zoek zijn naar hun identiteit; ze krijgen meer verantwoordelijkheid en hechten steeds meer waarde aan vriendschappen (Spanjaard & Slot, 2015). Het belang van sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs wordt vaak onderschat. Juist deze vaardigheden spelen een cruciale rol in het welzijn van de leerling, hun schoolsucces en later in hun professionele en persoonlijke leven.

Waarom zijn sociale vaardigheden zo belangrijk?

Sociale vaardigheden zijn het fundament van effectief communiceren, samenwerken en het ontwikkelen van gezonde relaties. In een steeds meer verbonden wereld waar technologie en globalisering de grenzen vervagen, zijn de volgende aspecten essentieel voor iedere jongere. Leerlingen hebben baat bij aandacht voor het sociale vaardigheden:

  • Communicatievaardigheden: Het vermogen om op een duidelijke en respectvolle manier ideeën en gevoelens te delen. Dit helpt leerlingen niet alleen in groepsprojecten, maar ook in het aangaan van relaties met klasgenoten en docenten.
  • Empathie: Het kunnen verplaatsen in de gevoelens en perspectieven van anderen is cruciaal om misverstanden te voorkomen. Empathie zorgt ervoor dat leerlingen beter samenwerken en meer begrip tonen voor de diversiteit van hun medeleerlingen.
  • Probleemoplossend vermogen: Het vermogen om conflicten op te lossen zonder dat het escaleert. Dit helpt niet alleen de klasdynamiek, maar bereidt leerlingen ook voor op toekomstige werkrelaties.
  • Zelfregulatie: Leren omgaan met stress, emoties en verantwoordelijkheden. Dit is belangrijk voor het maken van keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid voor gedrag, zowel in als buiten de school.
Sociale vaardigheden in de praktijk

Veel leerlingen komen naar school met een basis in sociale vaardigheden, maar dit niveau verschilt per persoon. In het voortgezet onderwijs hebben jongeren te maken met veel veranderingen, waardoor sociale interacties soms ingewikkelder worden. Hier is een rol weggelegd voor scholen om niet alleen kennis over te brengen, maar ook om de ontwikkeling van sociale vaardigheden actief te ondersteunen.

Lesprogramma’s en activiteiten om sociale vaardigheden te versterken
  • Mentoraat/ leerlingbegeleiding: Regelmatige gesprekken met een mentor bieden leerlingen de kans om over hun ervaringen te praten en begeleiding te krijgen bij sociale uitdagingen.
  • Groepsprojecten: Samenwerken aan een gemeenschappelijk doel bevordert communicatie, samenwerking en het leren omgaan met verschillende meningen en persoonlijkheden.
  • Sociale vaardigheidstrainingen: Sommige scholen bieden speciale trainingen aan die leerlingen helpen om assertiever te worden, conflicten op te lossen of om te gaan met groepsdruk.
Het bevorderen van een positief leerklimaat

Docenten spelen een cruciale rol in het bevorderen van sociale vaardigheden. Een veilige, inclusieve en ondersteunende leeromgeving kan wonderen doen voor het welzijn van de leerling. Door zelf een goed voorbeeld te geven en proactief om te gaan met pesten of negatieve groepsdynamiek, kunnen docenten de sociale ontwikkeling van hun leerlingen sturen.

Scholen zouden ook moeten investeren in anti-pestprogramma’s.  Ook voorlichtingen over onderwerpen als diversiteit, respect en digitale etiquette is een waardevolle investering. Deze programma’s helpen leerlingen om bewust om te gaan met hun eigen gedrag. Ze leren hoe ze hun interacties met anderen kunnen verbeteren.

De toekomst van sociale vaardigheden in het onderwijs

Het investeren in sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs is niet alleen van invloed op het welzijn van leerlingen tijdens hun schooltijd, maar vormt ook de basis voor hun succes in de toekomst. De balans tussen cognitieve en sociale ontwikkeling moet centraal staan in elk onderwijssysteem dat streeft naar toekomstgericht onderwijs. Scholen investeren in sociale vaardigheden zorgen ervoor dat hun leerlingen goed toegerust zijn voor de complexe samenleving van de toekomst.

Op zoek naar lesmateriaal over sociale vaardigheden?

Ben jij een docent,  mentor of coach die aandacht wil besteden aan sociale vaardigheden? Zoek niet verder! Wij bieden compleet en effectief lesmateriaal om sociale vaardigheden op een betrokken en interactieve manier aan te pakken.

Met onze kant-en-klare lessen besteed je schoolbreed aandacht aan sociale vaardigheden. Geschikt voor het VO (onderbouw en bovenbouw) en direct inzetbaar in de klas of begeleidingssetting.

Gedrag en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Leerlingen die goed in hun vel zitten, hebben ook betere leerprestaties. Wil jij je leerlingen ook helpen? Vraag nu een demo aan en ga actief aan de slag met sociale vaardigheden!

Meer info? Bezoek onze website en download de brochure voor meer informatie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.