Er zijn veel leerlingen in het voortgezet onderwijs (VO) die het moeilijk vinden om leerstrategieën in te zetten. In het VO komen leerlingen met verschillende basisniveaus van zelfregulerend binnen. Bij zelfregulerend leren zijn leerlingen baas over hun eigen leerproces. Echter wordt er niet genoeg aandacht besteed aan het aanleren van leerstrategieën. Volgens lector Patrick Sins maken leerlingen bij zelfregulerend leren gebruik van drie belangrijke instrumenten: cognitieve strategieën (waarmee je kennis opneemt en je eigen maakt), meta-cognitieve strategieën (waarmee je bepaalt welke methode je het beste kunt gebruiken) en motivationele strategieën (drijfveren). Uit studies van Askell-Williams en collega’s (e.g. 2015) blijkt dat leerlingen meer en beter leren als leraren in de les hieraan aandacht besteden. Vaak denken leraren dat leerlingen al weten welke leerstrategieën er zijn, en hoe, waarom en wanneer ze die kunnen gebruiken. Echter laat de praktijk iets anders zien. Het is erg belangrijk dat leraren en andere onderwijsprofessionals inzien dat het nodig is om leerlingen leerstrategieën aan te leren.
Gesprek over het aanleren van leerstrategieën aan jouw leerlingen
Wil je een keer in gesprek over het aanleren van leerstrategieën aan jouw leerlingen of ben je op zoek naar een methode? Wij hebben de all-in-one mentormethode Slim Studeren VO ontwikkeld die scholen kunnen inzetten om hun leerlingen verschillende leerstrategieën aan te leren. Deze methode kan door alle vakdocenten ingezet worden. Daarnaast heeft het team ook een PLANAGENDA ontwikkeld die scholen kunnen inzetten om hun leerlingen planningsvaardigheden aan te leren. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Plannen en organiseren zijn executieve vaardigheden waar veel jongeren moeite mee hebben, maar die ze wel nodig hebben om goede resultaten te behalen. Het een vaardigheid is waar ze de rest van hun leven baat bij hebben.
Kracht van onze methode
De methode Slim Studeren VO is niet ontwikkeld door één persoon, maar het is ontstaan uit samenwerking van onderwijsprofessionals, mensen uit andere sectoren (voor LOB), ouders, leerlingen en studenten. Het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en het is actueel. Er wordt gebrainstormd, gediscussieerd, onderzoek gedaan, alvorens een les/idee/opdracht wordt opgenomen in de methode.
Subsidieregelingen voor scholen
Momenteel zijn er een paar subsidieregelingen van kracht voor het onderwijs? Deze kunnen scholen ook inzetten voor het versterken van executieve functies.
- Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo
Per vestiging maximaal € 25.000,-
Aanvraagperiode 8 maart – 1 mei 2023
Meer informatie via deze link
- Nationaal Programma Onderwijs
Per leerling vo € 850,-
Aanvraagperiode loopt tot en met schooljaar 2024-2025
Meer informatie via deze link