Waarom het aanleren van leerstrategieën op school zo belangrijk is?

studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

Er zijn veel leerlingen in het voortgezet onderwijs (VO) die het moeilijk vinden om leerstrategieën in te zetten. In het VO komen leerlingen met verschillende basisniveaus van zelfregulerend binnen. Bij zelfregulerend leren zijn leerlingen baas over hun eigen leerproces. Echter wordt er niet genoeg aandacht besteed aan het aanleren van leerstrategieën. Volgens lector Patrick Sins maken leerlingen bij zelfregulerend leren gebruik van drie belangrijke instrumenten: cognitieve strategieën (waarmee je kennis opneemt en je eigen maakt), meta-cognitieve strategieën (waarmee je bepaalt welke methode je het beste kunt gebruiken) en motivationele strategieën (drijfveren). Uit studies van Askell-Williams en collega’s (e.g. 2015) blijkt dat leerlingen meer en beter leren als leraren in de les hieraan aandacht besteden. Vaak denken leraren dat leerlingen al weten welke leerstrategieën er zijn, en hoe, waarom en wanneer ze die kunnen gebruiken. Echter laat de praktijk iets anders zien. Het is erg belangrijk dat leraren en andere onderwijsprofessionals inzien dat het nodig is om leerlingen leerstrategieën aan te leren.

Gesprek over het aanleren van leerstrategieën aan jouw leerlingen

Wil je een keer in gesprek over het aanleren van leerstrategieën aan jouw leerlingen of ben je op zoek naar een methode? Wij hebben de all-in-one mentormethode Slim Studeren VO ontwikkeld die scholen kunnen inzetten om hun leerlingen verschillende leerstrategieën aan te leren. Deze methode kan door alle vakdocenten ingezet worden. Daarnaast heeft het team ook een PLANAGENDA ontwikkeld die scholen kunnen inzetten om hun leerlingen planningsvaardigheden aan te leren. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Plannen en organiseren zijn executieve vaardigheden waar veel jongeren moeite mee hebben, maar die ze wel nodig hebben om goede resultaten te behalen. Het een vaardigheid is waar ze de rest van hun leven baat bij hebben.

Kracht van onze methode

De methode Slim Studeren VO is niet ontwikkeld door één persoon, maar het is ontstaan uit samenwerking van onderwijsprofessionals, mensen uit andere sectoren (voor LOB), ouders, leerlingen en studenten. Het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en het is actueel. Er wordt gebrainstormd, gediscussieerd, onderzoek gedaan, alvorens een les/idee/opdracht wordt opgenomen in de methode.

Subsidieregelingen voor scholen

Momenteel zijn er een paar subsidieregelingen van kracht voor het onderwijs? Deze kunnen scholen ook inzetten voor het versterken van executieve functies.

  • Structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo

Per vestiging maximaal € 25.000,-

Aanvraagperiode 8 maart – 1 mei 2023

Meer informatie via deze link

  • Nationaal Programma Onderwijs

Per leerling vo € 850,-

Aanvraagperiode loopt tot en met schooljaar 2024-2025

Meer informatie via deze link

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.