Groepsdynamiek op school na de herfstvakantie: Hoe herstel je de balans?

Groepsdynamiek

De herfstvakantie is een heerlijke onderbreking in het schooljaar. Het is een tijd waarin leerlingen en docenten kunnen ontspannen, opladen en even afstand kunnen nemen van het dagelijks schoolleven. Maar wanneer de vakantie voorbij is en iedereen terugkeert naar school, kan het soms voelen alsof de dynamiek in de klas is verschoven. De groepsdynamiek kan anders zijn dan vóór de vakantie en is het belangrijk voor docenten om hierop in te spelen. In deze lees je over de veranderingen in groepsdynamiek na de herfstvakantie en hoe je als docent de balans kunt herstellen en een positieve sfeer kunt behouden.

Waarom verandert de groepsdynamiek na een vakantieperiode?

Vakantieperiodes, hoe kort ook, bieden leerlingen de kans om even uit hun dagelijkse routines te stappen. Tijdens de vakantie gebeurt er veel: kinderen groeien, ontwikkelen nieuwe vriendschappen of interesses en soms worden er zelfs bestaande conflicten verder uitgediept of opgelost. Wanneer ze na de vakantie terugkeren naar de klas, brengen ze deze veranderingen mee. De hiërarchie in de groep kan veranderen, nieuwe subgroepen kunnen ontstaan en eerdere spanningen kunnen opnieuw opduiken of versterkt worden.

Daarnaast speelt het overgangsmoment zelf ook een rol. Na een periode van rust kan het voor sommige leerlingen moeilijk zijn om weer in het ritme van de schoolweek te komen, wat kan leiden tot meer onrust in de klas.

Herstellen van de groepssfeer

Als docent heb je een cruciale rol in het observeren en sturen van de groepsdynamiek. Na een vakantie is het belangrijk om de tijd te nemen om de groepssfeer te herstellen en te versterken.

Hieronder volgen enkele praktische tips:

Observeer de groep opnieuw

De eerste dagen na de vakantie zijn perfect om te observeren hoe de leerlingen zich gedragen en met elkaar omgaan. Welke groepen zijn er ontstaan? Zijn er nieuwe vriendschappen of spanningen? Wie heeft moeite om weer in de routine te komen? Door te observeren, krijg je inzicht in waar je als docent extra aandacht aan moet besteden.

Begin met teambuildingactiviteiten

Teambuildingactiviteiten zijn uitstekende om de groepsdynamiek opnieuw te versterken. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Denk aan eenvoudige spelletjes waarbij leerlingen moeten samenwerken of aan opdrachten waarbij ze elkaar beter leren kennen. Deze activiteiten helpen om de verbinding tussen de leerlingen te herstellen en een positieve groepssfeer te bevorderen.

Herinner aan de groepsafspraken

Na een vakantie kan het nuttig zijn om de regels en verwachtingen in de klas opnieuw te bespreken. Dit hoeft niet op een strenge manier, maar eerder als een moment van reflectie: “Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich prettig voelt in de groep?” Door samen met de leerlingen de afspraken opnieuw door te nemen, creëer je duidelijkheid en zorg je voor een veilige omgeving waarin iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Stimuleer positieve interacties

Na de vakantie kan het gebeuren dat sommige leerlingen zich buitengesloten voelen of dat oude spanningen weer opduiken. Als docent kun je een positieve sfeer bevorderen door actief positieve interacties te stimuleren. Denk aan groepswerk waarbij verschillende leerlingen met elkaar moeten samenwerken of aan het bewust complimenteren van behulpzaam gedrag. Dit helpt om een inclusieve en ondersteunende klasomgeving te creëren.

Wees geduldig en flexibel

Niet elke groep zal direct na de vakantie weer in balans zijn. Sommige leerlingen hebben tijd nodig om weer te wennen aan de schoolomgeving en om hun plek in de groep te vinden. Wees daarom geduldig. Het kan verleidelijk zijn om snel weer in het schoolritme te duiken, maar het herstellen van de groepsdynamiek kost tijd en aandacht.

Daarnaast is het belangrijk om flexibel te zijn in je aanpak. Wat voor de herfstvakantie goed werkte, kan nu misschien minder effectief zijn. Door flexibel te blijven en open te staan voor aanpassingen, kun je beter inspelen op de behoeften van de groep.

Reflectie en evaluatie met de leerlingen

Een goede manier om de balans in de groep te herstellen, is door leerlingen actief te betrekken bij het evalueren van de sfeer in de klas. Dit kan bijvoorbeeld door een groepsgesprek te houden waarin leerlingen hun gevoelens en ervaringen na de vakantie delen. Hierdoor krijgen leerlingen de kans om hun stem te laten horen en voelen ze zich meer betrokken bij het groepsproces.

Ben je op zoek naar een effectieve mentormethode?

Een gebruiksvriendelijke online methode voor mentorlessen biedt een krachtige manier om leerlingen te ondersteunen. Met aandacht voor studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden, executieve functies en LOB, kunnen leerlingen zich breder ontwikkelen en krijgen ze de handvatten die ze nodig hebben om hun doelen te bereiken. De variatie aan opdrachten, de mogelijkheid om zelfstandig te werken en de ruimte voor persoonlijke mentorcontacten maken de mentormethode Slim Studeren VO tot een ideale oplossing voor jouw school.

Slim Studeren VO is een moderne mentorlesmethode met verschillende kerngebieden:
  • Studievaardigheden: Plannen, organiseren, effectief leren en doelgericht studeren.
  • Sociaal-emotionele vaardigheden: Omgaan met stress, conflicten oplossen, zelfvertrouwen opbouwen en samenwerken.
  • Executieve functies: Deze vaardigheden zijn nodig om dingen gedaan te krijgen, zoals impulscontrole, emotieregulatie, werkgeheugen en flexibiliteit.
  • Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB): LOB is een essentieel onderdeel van mentorlessen en helpt leerlingen zich voor te bereiden op hun toekomstige studie en beroep.

 

Tarieven vanaf €10,- (incl. btw) per gebruiker.

Vraag vrijblijvend een DEMO aan en ontdek zelf hoe Slim Studeren VO werkt.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

leerling en TikTok-bubbel

Help, mijn leerling zit vast in een TikTok-bubbel!

Ook al zijn smartphones uit de klas verbannen, blijft het belang van mediawijsheid in het onderwijs groot. Het gaat namelijk niet alleen om het fysiek verwijderen van apparaten, maar om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en kritisch omgaan met digitale media, wat zij ook buiten de klas veel gebruiken. Een concreet voorbeeld hiervan is de zogenoemde “TikTok-bubbel” waarin sommige leerlingen vast komen te zitten. Hoewel TikTok een platform is waar jongeren hun creativiteit kunnen uiten, biedt het ook de verleiding van eindeloos scrollen en een “bubbel” van content die hen blijft aantrekken. Hieronder vind je enkele tips voor leraren en ouders om leerlingen te helpen uit hun TikTok-bubbel te komen en bewuster met hun schermtijd om te gaan. Begrip tonen en de aantrekkingskracht van TikTok bespreken Begin met het erkennen van de aantrekkingskracht van TikTok. Het platform biedt snelle, visuele content die continu nieuwe en interessante video’s toont,

Lees meer
Polarisatie in de klas

Polarisatie in de klas – Uitdagingen en tips voor leraren

In de huidige samenleving lijkt polarisatie steeds zichtbaarder te worden en helaas blijft dit ook niet buiten de muren van het klaslokaal. Meningsverschillen over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, religie, of culturele kwesties, kunnen leiden tot spanningen en zelfs conflicten in de klas. Deze situatie kan leraren voor moeilijke keuzes stellen: hoe ga je om met polarisatie zonder je neutraliteit te verliezen? En wat kun je doen om de sfeer in de klas positief te houden? In deze blog lees je over de uitdagingen van polarisatie in de klas en bieden we praktische tips voor leraren om met deze situatie om te gaan. De uitdaging van polarisatie in de klas Polarisatie houdt in dat groepen mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, vaak door verschil in mening of identiteit. Dit kan leiden tot vijandigheid, wantrouwen en een “wij versus zij”-gevoel. Voor leerlingen kan het lastig zijn om goed om te

Lees meer
Privacytraining voor leraren

Privacytraining voor leraren: Alles wat een leraar moet weten over de AVG

In het digitale tijdperk waarin we leven, speelt informatiebeveiliging en privacy een cruciale rol. Voor leraren is dit extra belangrijk, gezien hun omgang met vertrouwelijke informatie over leerlingen, ouders en collega’s. Om leraren te ondersteunen in hun kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid, is er nu een gespecialiseerde Privacytraining voor leraren beschikbaar. Deze praktische training, speciaal ontwikkeld voor leraren, duurt 1,5 uur en is volledig online te volgen. Na afronding ontvangen deelnemers een certificaat van deelname. Met een prijs van €75 en de mogelijkheid om vergoeding te ontvangen voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten, is deze training toegankelijk en praktisch voor iedere leraar. Waarom een Privacytraining voor leraren? Het beschermen van privacy is van essentieel belang om een veilige leeromgeving te waarborgen. Allereerst, door zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan, toon je als leraar niet alleen respect voor de privacy van leerlingen, hun

Lees meer