Leren leren op het vmbo – Waarom is dat zo belangrijk?

Leren leren op het vmbo

Leren leren, ofwel het aanleren van effectieve studievaardigheden, is een belangrijke vaardigheid voor alle leerlingen, maar vooral voor vmbo-leerlingen. Vaak ligt de focus in het vmbo op praktische vakken en beroepsgerichte opleidingen, maar ook op dit niveau is het ontwikkelen van goede leerstrategieën onmisbaar. Waarom is dat zo belangrijk? In deze blog duiken we dieper in op het belang van ‘leren leren’ op het vmbo en hoe het leerlingen helpt hun volledige potentieel te benutten.

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen ontwikkelen

Voor veel vmbo-leerlingen is zelfstandigheid een belangrijke stap in hun schoolloopbaan. Aangezien veel vmbo-leerlingen na hun opleiding doorstromen naar mbo of de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze leren hoe ze zelfstandig informatie kunnen verwerken en toepassen. Leren leren betekent dat leerlingen leren hoe ze zelf kunnen plannen, organiseren en prioriteiten stellen, waardoor ze niet alleen beter presteren op school, maar ook beter voorbereid zijn op verdere studies of werk. Studievaardigheden is ook erg belangrijk voor de bovenbouw.

Wanneer leerlingen effectief leren leren, voelen ze zich zelfverzekerder. Ze krijgen het gevoel dat ze controle hebben over hun eigen leerproces en kunnen daardoor met meer zelfvertrouwen nieuwe uitdagingen aangaan.

Beter presteren op examens en toetsen

Examens en toetsen vormen een belangrijke graadmeter voor het niveau van de leerling. Voor veel vmbo-leerlingen kunnen toetsen stressvol zijn, vooral als ze niet weten hoe ze zich goed kunnen voorbereiden. Het aanleren van studievaardigheden, zoals samenvatten, mindmappen of het effectief herhalen van lesstof, helpt leerlingen om de leerstof beter te verwerken en te onthouden. Ze leren hoe ze belangrijke informatie kunnen herkennen en hoe ze die informatie kunnen toepassen tijdens een toets.

Het resultaat? Betere toetsresultaten en minder faalangst. Dit zorgt niet alleen voor goede resultaten, maar geeft leerlingen ook de motivatie en het zelfvertrouwen om verder te leren.

Voorbereiding op vervolgstudies en de arbeidsmarkt

Veel vmbo-leerlingen stromen na hun diploma door naar een mbo-opleiding. In deze vervolgstudies wordt er meer zelfstandigheid van hen verwacht. Goede studievaardigheden zijn daarbij van essentieel belang. Zonder deze vaardigheden kunnen leerlingen het lastig vinden om het tempo en de verwachtingen van hun nieuwe opleiding bij te benen.

Maar ook wanneer leerlingen direct de arbeidsmarkt betreden, zijn de vaardigheden die ze met leren leren hebben ontwikkeld van groot belang. Denk aan het vermogen om informatie snel eigen te maken, jezelf bij te scholen of om te gaan met nieuwe technologieën. In vrijwel elke beroepsrichting zijn deze vaardigheden onmisbaar.

Faalangst verminderen

Faalangst is een veelvoorkomend probleem onder leerlingen, vooral wanneer ze het gevoel hebben dat ze de lesstof niet goed beheersen. Door leerlingen te leren hoe ze effectiever kunnen studeren en leren, kunnen ze met meer vertrouwen de toetsweek ingaan of hun schoolwerk aanpakken. Leren leren biedt houvast en structuur, waardoor de druk en angst om te falen aanzienlijk afnemen. Dit draagt bij aan een positiever zelfbeeld en een betere leerervaring.

Toekomstige flexibiliteit en levenslang leren

De moderne arbeidsmarkt is constant in beweging. Waar vmbo-leerlingen nu voor kiezen om een beroep te leren, kunnen ze in de toekomst te maken krijgen met nieuwe beroepen, veranderende technologieën of bijscholingstrajecten. Door al tijdens hun middelbare schooltijd te leren leren, ontwikkelen ze de basis om later makkelijker nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Het vermogen om zich aan te passen en door te leren is een van de belangrijkste vaardigheden voor de toekomst.

Het stimuleren van motivatie en intrinsieke motivatie

Veel vmbo-leerlingen kunnen moeite hebben om motivatie te vinden voor school, vooral als ze niet direct zien hoe het schoolwerk verband houdt met hun dagelijkse leven of toekomstplannen. Door hen te leren hoe ze moeten leren, kan hun interesse en betrokkenheid vergroot worden. Ze begrijpen beter waarom ze leren en hoe ze hun studie kunnen afstemmen op hun interesses en doelen. Hierdoor ontstaat een intrinsieke motivatie, wat betekent dat ze leren, omdat ze het zelf willen en niet alleen omdat het moet.

Een vaardigheid voor het leven

Het aanleren van studievaardigheden op het vmbo is meer dan alleen een voorbereiding op examens of toetsen. Het is een investering in de toekomst van de leerlingen. Leren leren zorgt ervoor dat ze zelfstandiger, zelfverzekerder en beter voorbereid zijn op wat er na hun vmbo-diploma komt. Of dat nu een vervolgopleiding is of de arbeidsmarkt, met de juiste leerstrategieën hebben deze leerlingen een voorsprong.

Als docenten, ouders en scholen kunnen we een grote rol spelen in het ondersteunen van deze ontwikkeling. Want als leerlingen eenmaal weten hoe ze moeten leren, kunnen ze alles bereiken wat ze willen.

Methode voor studievaardigheden

Zijn jullie op zoek naar een effectieve methode om studievaardigheden te verbeteren? Maak kennis met Slim Studeren VO – dé methode die leerlingen helpt hun studievaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Met praktische tips, bewezen technieken en heldere structuur ondersteunt Slim Studeren VO leerlingen bij het plannen, organiseren en effectief leren van de lesstof.

Waarom kiezen voor Slim Studeren VO?

  • Ontwikkelt zelfstandige studievaardigheden
  • Stimuleert efficiënt leren en plannen
  • Geschikt voor alle leerjaren en niveaus in het voortgezet onderwijs

Ontdek hoe Slim Studeren VO jouw leerlingen kan helpen om beter te leren leren!

Vraag een DEMO aan of download de brochure voor meer informatie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.