Privacytraining voor leraren: Alles wat een leraar moet weten over de AVG

Privacytraining voor leraren

In het digitale tijdperk waarin we leven, speelt informatiebeveiliging en privacy een cruciale rol. Voor leraren is dit extra belangrijk, gezien hun omgang met vertrouwelijke informatie over leerlingen, ouders en collega’s. Om leraren te ondersteunen in hun kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid, is er nu een gespecialiseerde Privacytraining voor leraren beschikbaar. Deze praktische training, speciaal ontwikkeld voor leraren, duurt 1,5 uur en is volledig online te volgen. Na afronding ontvangen deelnemers een certificaat van deelname. Met een prijs van €75 en de mogelijkheid om vergoeding te ontvangen voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten, is deze training toegankelijk en praktisch voor iedere leraar.

Waarom een Privacytraining voor leraren?

Het beschermen van privacy is van essentieel belang om een veilige leeromgeving te waarborgen. Allereerst, door zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan, toon je als leraar niet alleen respect voor de privacy van leerlingen, hun ouders en collega’s, maar bouw je ook vertrouwen op. Bovendien zorg je ervoor dat iedereen in een veilige omgeving kan leren en werken. In deze training leren leraren stap voor stap wat zij moeten weten om te voldoen aan de AVG-regels én om op een ethische manier met informatie om te gaan. Dit gaat echter niet alleen over regelgeving; het draagt ook actief bij aan het bevorderen van een cultuur van respect en veiligheid.

Inhoud van de Privacytraining voor leraren

De training behandelt tal van belangrijke onderwerpen, elk van groot belang voor de dagelijkse praktijk van leraren. Hieronder een overzicht van de onderwerpen:

  1. Wat is het verschil tussen bijzondere en gewone persoonsgegevens?
    Je leert de nuances tussen beide en waarom bepaalde gegevens extra bescherming vereisen.
  2. Wanneer mag ik wel of geen persoonsgegevens van leerlingen delen met anderen?
    Hoe zit het met het delen van gegevens binnen en buiten de school? Deze vraag behandelt wat wel en niet is toegestaan volgens de AVG.
  3. Waarop moet ik letten bij gescheiden ouders?
    Gevoelige informatie moet vaak anders worden behandeld in situaties met gescheiden ouders. We gaan in op de rechten van beide ouders en hoe je daarmee moet omgaan.
  4. Wat moet ik weten over de AVG en de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling?
    De training bespreekt hoe je kunt voldoen aan de meldcode zonder de privacy van leerlingen in gevaar te brengen.
  5. Wat mag ik wel en niet in het leerlingdossier verwerken?
    Ontdek wat er volgens de AVG in het dossier mag en wat beter elders wordt bewaard.
  6. Waarop moet ik letten bij het inzagerecht?
    Leer hoe je omgaat met verzoeken van ouders en leerlingen om hun gegevens in te zien en welke gegevens je wel of niet moet verstrekken.
  7. Hoe moet ik omgaan met persoonsgegevens in een pestsituatie?
    Privacykwesties komen vaak naar voren in pestsituaties. Wat kun je doen en wat niet, om de privacy van betrokkenen te beschermen?
  8. Mag ik WhatsApp gebruiken voor contact met mijn leerlingen?
    De training behandelt het gebruik van verschillende communicatiekanalen en de implicaties hiervan voor de privacy.
  9. Waarop moet ik letten als het gaat om foto’s en video’s van leerlingen?
    Leer welke toestemming je nodig hebt om foto’s en video’s te maken en te delen en hoe je hiermee omgaat.
  10. Mag ik een stagiair toegang geven tot het leerlingvolgsysteem?
    Stagiaires zijn vaak betrokken bij de begeleiding van leerlingen, maar het is belangrijk dat zij alleen toegang hebben tot informatie die strikt noodzakelijk is.
  11. Wat is een datalek?
    Ontdek wat een datalek precies inhoudt en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw handelen geen risico vormt.
  12. Wat moet ik doen bij phishing?
    In deze module leer je hoe je een phishing-aanval herkent en hoe je voorkomt dat jouw gegevens en die van de school worden gestolen.

 

Vergoeding en certificering

De training is niet alleen zeer informatief en praktisch, maar bovendien ontvang je na succesvolle afronding een certificaat dat een waardevolle aanvulling vormt op je professionele vaardigheden. Daarnaast hebben leraren jaarlijks recht op een vergoeding voor deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten. Om meer te weten te komen over de mogelijkheden voor vergoeding van deze training, raadpleeg je de nieuwe CAO. Kortom, deze training biedt veel voordelen voor leraren.

Waarom is deze privacytraining belangrijk?

Leraren spelen een cruciale rol in het beschermen van leerlinggegevens en het creëren van een veilige omgeving. Deze training biedt de kennis en vaardigheden die nodig zijn om aan AVG-verplichtingen te voldoen. Zo behouden zij een veilige leeromgeving en dragen ze bij aan het welzijn van leerlingen. Met deze privacytraining voldoe je niet alleen aan de wettelijke eisen, maar bevorder je ook de veiligheid en het welzijn op school.

Investeer in jouw kennis en professionaliteit en maak vandaag nog een verschil met deze essentiële privacytraining!

Direct inschrijven!

Deze training is ontwikkeld in samenwerking met AVG-trainingen en De Privacy Experts.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.