De eerste weken na de zomervakantie worden ‘de gouden weken’ genoemd. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. Je hebt als docent veel invloed op die fasen van groepsvorming. Als je in de eerste weken van het schooljaar voldoende tijd investeert, win je die in de loop van het jaar terug. Tijdens ‘de gouden weken’ wordt de groep gevormd en worden de normen bepaald. Hoe ga je als mentor aan de slag met positieve groepsvorming tijdens ‘de gouden weken’? We geven hierbij tips:
Afwisseling tijdens ‘de gouden weken’
Laat leerlingen niet alleen informatie uitwisselen, maar laat ze ook gewoon dingen/activiteiten doen. Voor een positieve groepsvorming is het belangrijk dat leerlingen samen ervaringen opdoen, zodat er een ‘eigen groepsgeschiedenis’ ontstaat.
Groepsregels tijdens ‘de gouden weken’
Begin tijdens de eerste activiteiten met het opleggen van basisregels. Gaandeweg in het groepsproces kan je de leerlingen betrekken bij het maken van afspraken. Laat leerlingen samen tot een aantal positieve klassenregels komen. Hiermee creëer je draagvlak onder je leerlingen.
Oudercontact tijdens ‘de gouden weken’
Investeer ook in de relatie met de ouders van je leerlingen. Samen met ouders kun je veel meer bereiken. Kennismaken met ouders tijdens ‘de gouden weken’ is een belangrijke succesfactor om de ouderbetrokkenheid te versterken.
Werkvormen tijdens ‘de gouden weken’
Gebruik coöperatieve werkvormen tijdens ‘de gouden weken’. Door deze werkvormen leren leerlingen dat ze samen meer kunnen bereiken dan alleen.
Persoonlijk contact tijdens ‘de gouden weken’
Besteed voldoende persoonlijke aandacht aan je leerlingen, hun thuissituatie, sport en hobby’s. Laat je leerlingen jou kennen door iets persoonlijks over jezelf te vertellen. Voor een positieve groepsvorming moet je aandacht besteden aan de groepsdynamiek in de klas en zul je ook gedurende het hele schooljaar moeten werken aan sociaal-emotionele vaardigheden.
Collega’s tijdens ‘de gouden weken’
Als mentor hoef je niet alles alleen te doen. We hebben allemaal hulp van collega’s nodig en zij die van jou. Informeer hen tijdig over de behoeften van je mentorleerlingen. Je kunt ook bij je collega’s terecht om jouw leerlingen nog beter te leren kennen. Vraag hulp bij collega’s als iets niet lukt of als je iets niet weet.
Ben je op zoek naar lesmateriaal voor mentorlessen?
Slim Studeren VO is een compleet online programma (doorgaande leerlijn) die docenten kunnen gebruiken voor studiebegeleiding van leerlingen, coachuren, burgerschap en loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB). Het aanbod is zo in ingericht dat leerlingen hun kennis en vaardigheden kunnen verbreden en verdiepen op een manier die past bij hun talenten en ambities. Het programma ontzorgt docenten en is zeer compleet, breed inzetbaar eenvoudig in gebruik en wordt regelmatig geactualiseerd.
Je kunt met dit programma tegen een voordelig tarief schoolbreed een vaste basis van effectieve kennis en vaardigheden aanbieden. Leidinggevenden hebben de mogelijkheid om te zien welke onderdelen wel of niet zijn behandeld door docenten. Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:
- Module vaardigheden: studievaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden
 - Module Mediawijsheid en privacy
 - Module Burgerschap
 - Module Loopbaanoriëntatie (LOB)
 - Toolbox Docent
 
 