Effectieve mentorlessen in het VO – Zo haal je het maximale eruit

Effectieve mentorlessen in het VO

Mentoren en coaches vervullen een belangrijke ondersteunende rol in het voortgezet onderwijs (VO). Ze begeleiden leerlingen, ondersteunen ouders en onderhouden contact met het management. Daarnaast motiveren ze, coachen ze en helpen ze bij studiekeuzes. Tegelijkertijd houden ze nog veel meer ballen in de lucht. Vooral individuele gesprekken voeren met leerlingen is een belangrijke, maar tijdrovende taak. Hoe haal je het maximale uit je mentorlessen? Wat doet de klas, terwijl de mentor of coach met een leerling in gesprek is? Krijgen de leerlingen lesuitval of kunnen ze zelfstandig aan de slag met studievaardigheden, mediawijsheid of loopbaanoriëntatie (LOB)?

Een efficiënte aanpak met Slim Studeren VO

Mentoren en coaches willen praktisch en effectief lesmateriaal dat hen ontzorgt. Slim Studeren VO biedt een all-in-one modulair programma met thema’s die waardevol en noodzakelijk zijn voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Denk aan studievaardigheden, sociale vaardigheden, mediawijsheid, privacy, burgerschap en LOB. Deze methode is breed en flexibel inzetbaar, waardoor je als mentor of coach structuur biedt zonder aan keuzevrijheid in te boeten.

Zelfstandig werken tijdens mentorlessen

Met Slim Studeren VO werken leerlingen zelfstandig aan activerende opdrachten, zelfs als de mentor of coach een individueel gesprek voert. Ze ontdekken hun kwaliteiten en doelen, oefenen met mediawijsheid en versterken hun leerstrategieën. De methode bevat:

  • Uitlegvideo’s voor extra ondersteuning.
  • Meerkeuzevragen en samenwerkingsopdrachten.
  • Praktische tips over ‘leren leren’.

Mentoren en coaches kunnen ook eigen lesmateriaal toevoegen en via het dashboard de voortgang van hun leerlingen monitoren. Dit biedt grip op het leerproces en maakt het mogelijk om opdrachten in te plannen en feedback te geven.

Voorbeeld: De impact van zelfstandige opdrachten

Een mentor past Slim Studeren VO toe tijdens zijn mentoruren. Terwijl hij individuele gesprekken voert, werken zijn leerlingen zelfstandig aan een module over effectief plannen. Binnen enkele weken ziet hij een verbeterde taakgerichtheid en minder uitstelgedrag. Een leerling geeft aan: “Ik weet nu hoe ik mijn huiswerk beter kan indelen en daardoor heb ik minder stress.”

Gouden Weken: een sterke start van het schooljaar

Slim Studeren VO bevat een Gouden Weken-pakket dat is ontworpen om een positieve groepssfeer te creëren aan het begin van het schooljaar. Scholen die dit pakket gebruiken, merken direct effect. Teamleider Karin zegt: “Dankzij de activiteiten uit het Gouden Weken-pakket voelen leerlingen zich sneller op hun gemak. De klassensfeer is direct verbeterd.”

Niet alleen voor mentoren, maar ook voor vakdocenten

Ook vakdocenten kunnen de methode gebruiken om hun lessen te koppelen aan studievaardigheden, sociale vaardigheden en gedragsontwikkeling. Leerlingen hebben immers bij elk vak baat bij studievaardigheden en een veilige en respectvolle leeromgeving.

Een docent Nederlands past de methode toe in haar lessen rondom pesten. Ze laat leerlingen werken aan interactieve opdrachten waarin ze situaties van pestgedrag analyseren en oplossingen bedenken. Dit leidt tot diepere gesprekken en een groter bewustzijn over groepsdynamiek in de klas.

Ouderbetrokkenheid vergroten met Slim Studeren VO

Ouders spelen een belangrijke rol in de studievoortgang van hun kind. De methode maakt het eenvoudig om thuis samen aan de slag te gaan. Ouders krijgen toegang tot de lesstof, waardoor ze hun kind beter kunnen ondersteunen bij plannen en leren leren.

Moeder Fatima, wiens zoon Slim Studeren gebruikt, vertelt: “Voorheen wist ik niet hoe ik mijn zoon kon helpen met zijn huiswerk. Nu hebben we samen een planning gemaakt en werken we met de Pomodoro-techniek. Hierdoor blijft hij geconcentreerd en heeft hij meer structuur in zijn studie. Dat geeft rust.”

Overzicht en personalisatie voor mentoren

Met Slim Studeren krijgen mentoren en coaches een duidelijk overzicht van de mentorlessen die worden gegeven. Dankzij de mogelijkheid om lessen te personaliseren, sluit het programma goed aan op de behoeften van hun klas. Daarnaast besparen mentoren tijd, omdat ze niet zelf lessen hoeven te verzamelen. Alles staat klaar in een overzichtelijk dashboard. Ook wordt inzichtelijk wat leerlingen tijdens mentorlessen hebben geleerd gedurende het schooljaar. Dit helpt scholen om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van leerlingen en waar extra begeleiding nodig is.

Demo en presentatie voor scholen en teams

Wil je de methode in de praktijk ervaren? Vraag een demo aan of plan een presentatie voor je school of team. Zo ontdek je hoe deze methode mentorlessen kan verrijken en de begeleiding van leerlingen efficiënter maakt.

Betaalbare en toegankelijke methode

Slim Studeren is laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Scholen kunnen het volledige programma aanschaffen of kiezen voor specifieke modules. Docenten krijgen een gratis kick-off training, zodat ze direct goed van start gaan. Hierdoor is de methode een waardevolle investering in toekomstgericht onderwijs.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.